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
auto
2024. 05. 08. szerda
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Már egy ideje szállingóztak a pletykák a berlini Model Y kapcsán, ugyanis egyesek tudni vélték: ezek lesznek az első radar nélküli Teslák Európában.

Egyre inkább úgy tűnik, igaz az értesülés.

Nem fekete-fehér

A Tesla tavaly májusban döntött úgy, hogy elkezdi elhagyni a radart az autóiból. A cég önvezető rendszerének fejlesztői úgy látták, hogy a legtöbb vezetéstámogatóban megtalálható érzékelő többet árt, mint használ. Önállóan, kamerák nélkül nem elégséges a teljes önvezetéshez, azonban gyakran az optikai rendszerrel ellentétes információkat közöl, ilyenkor pedig a számítógépnek el kell döntenie kinek higgyen. A Tesla úgy érzi, most már elég fejlett a kamerákon alapuló rendszerük ahhoz, hogy ne legyen szüksége erre a mankóra.

Hivatalos: itt a radar kivezetésének menetrendje a Teslánál

A radarnak természetesen számos előnye és hátránya is van. A kamerákkal ellentétben nincs szüksége fényre a működéshez, a LiDAR-hoz képest pedig jobban működik ködben, havazásban, esőben, vagy porviharban. Ugyanakkor könnyen megzavarják a statikus tárgyak, mint például az autópálya fölött átívelő felüljáró, behajló tábla, vagy a leállósávban parkoló autó. Nem tudja megmondani az úton átbukdácsoló nejlon zacskóról, hogy azon át lehet-e hajtani, vagy veszélyt jelent, viszont átlát az autók alatt és észreveszi a 2-3 kocsival előttünk történő vészfékezést, mielőtt túl késő lenne. A Tesla mindezekkel együtt úgy gondolkodik, hogy egy jó kamerás rendszer legalább olyan jó kell, hogy legyen, mint egy radaros hibrid megoldás, sőt.

Vegyes várakozások

Akárhogy is, az szinte biztos, hogy eredetileg nem tavaly májusban akarták meglépni a váltást, inkább a félvezetőhiány kényszerítette rá őket az ütemterv felgyorsítására. A változás eddig csak az amerikai gyártású Model 3-at és Y-t érintette, az S/X, valamint a kínai gyár termékei kimaradtak belőle. Az elővigyázatosság indokolt is volt, mivel a szoftver még nem volt teljesen kiforrott. A radar okozta fantomfékezés ugyan eltűnt, de helyébe lépett a kamera által generált utóda, amikor szó szerint árnyékra vetődik a rendszer. Kezdetben elég sok panasz volt erre, még NHTSA vizsgálat is folyik a témában, de úgy tűnik mostanra már jóval kevesebbszer fordul elő a probléma.

A napokban az egyik Tesla hírforrás Twitteren jelentette, hogy a cég európai autóinak homologizációs jóváhagyásában több változás is történt. Egyes részegységeket új gyártók chipjei hajtanak, változik a fényszórók elektronikája is, több fúvóka kerül a Model 3 ablakmosójába, de ami a legfontosabb, mostantól bekerült az engedélyekbe az autók radar nélküli változata.

A változás időzítése valószínűvé teszi, hogy valóban a berlini Model Y lesz az első fecske. Ez logikus is, hiszen ha a cég valóban minden autójánál előbb-utóbb meglépi ezt, akkor felesleges egy vadonatúj gyártósoron egy pár hónap múlva amúgy is kivezetésre kerülő alkatrész beépítését rendszeresíteni.

Aztán hogy a valóságban hogyan teljesít majd a radar nélküli autó az utakon, azt majd meglátjuk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.