Magyar névvel debütált a világ első elektromos hiperterepjárója

Igazán különleges pillanatnak lehettek szemtanúi, akik tegnap este élőben követték a Lotus Cars online is közvetített londoni bemutatóját, amikor is a brit autógyártó vállalat leemelte a leplet vadonatúj modelljéről. A fejlett elektromos hajtással felszerelt sportterepjáró ugyanis számos tekintetben jelent valami újat a márkának, ráadásul egy fontos mérföldkő is a tisztán elektromos modellportfólióra való átállás felé vezető úton. Emellett pedig mi magyarok is egy kicsit büszkék lehetünk rá, hiszen nevét anyanyelvünk ihlette.

Egészen a világpremiert megelőző napig a Lotus újdonságát Type 132 néven ismerhettük, azonban mire felhajóztatták a Temzén, már ország-világ tudta, hogy Eletre néven érkezik a cég elektromos SUV-ja. Aki ismeri a kínai Geely csoport tulajdonában lévő autómárka történelmét az Europa, Elan, Elise és Esprit modellekkel, valamint a jelenlegi kínálatát az Emira (mely egyébként az utolsó belsőégésű motoros Lotus) és Evija autókkal, az biztosan nem lepődött meg az E kezdőbetűn, ám az Eletre sokaknak talán ismerősebben cseng, mint a többi modellnév.

Nem véletlenül, ugyanis az Eletre a Lotus közleménye szerint „néhány kelet-európai nyelven” – vagyis a kelet-közép-európai Magyarország nyelvén – azt jelenti, hogy „életre (kel)”, ami jól kifejezi a modell jelentőségét a márka életében: az Eletre az első megfizethető villanyautó, és az első sportterepjáró is a Lotusnál, mellyel új fejezet nyílik a vállalat történetében.

Aki valamennyire ismeri a Lotus autóit, azt is tudhatja, hogy merész lépés ez egy olyan gyártótól, aki eddig nem mozdult ki a sportautószegmensből. Sportosságban persze az SUV sem szenved hiányt, a tervezők több mint 70 év tapasztalatára támaszkodva ültették be a Lotus DNS-ét az Eletre formatervébe, amely akár a Lamborghini Urus és a Kia EV6 eltitkolt szerelemgyermeke is lehetne.

És nyilvánvalóan a hajtásból sem felejtették ki az őrült erőt: az Eletre az elektromos autók alá tervezett Electric Premium Architecture (EPA) padlólemezre épül, amibe egy legalább 600 lóerős, összkerekes rendszert telepítenek a mérnökök. Az autó végsebessége körülbelül 260 km/h, nulláról százra pedig 3 másodperc alatt gyorsul.

Az akkumulátorának kapacitása meghaladja majd a 100 kWh-t, ami azt jelenti, hogy a WLTP szabvány szerint akár 600 kilométert is meg lehet tenni egy töltéssel. Talán még ennél is fontosabb, hogy a 800 V-os rendszernek köszönhetően 350 kW teljesítménnyel is tölthető az akku, így 20 perc alatt 400 km-re elegendő energiát tud felvenni. AC hálózaton 22 kW a maximális töltési teljesítmény. Ezek egyelőre a gyártó által meghatározott célértékek, de sokban valószínűleg nem fognak változni. A brit Autocar azonban úgy tudja, hogy több változatban is kínálni fogják a modellt különböző műszaki adatokkal.

A villanyautó 5103 mm hosszú, 2135 mm széles (visszapillantókkal együtt), 1630 mm magas, és 3019 mm a tengelytávja, ezzel szinte majdnem ugyanakkora, mint a Lambo Urus. Négy- és ötszemélyes változatban is választható lesz, és sajtóértesülések szerint a hátsó csomagtér és a frunk együttes kapacitása eléri a 470 litert.

A Lotus egyedülálló technológiákkal szerelte fel a kocsit, mely magában foglalja például a sorozatgyártású SUV-ken eddig látott legfejlettebb aktív aerodinamikai csomagot, valamint az intelligens vezetési rendszereket támogató hardvereket, például a LiDAR-t. A visszapillantó tükrök helyére kamerákat telepített a vállalat, amely nem csupán a hátratekintésben segít, hanem részt vesz az autó felülnézeti, 360°-os képének megalkotásában, és a vezetési asszisztensek támogatásában. Azokon a piacokon, ahol a jogszabály ezt előírja, a Lotus hagyományos tükrökkel fogja szállítani az autóját.

A műszerfal közepén egy 15,1 colos OLED érintőkijelzőn lehet hozzáférni az operációs rendszerhez, amely vezeték nélkül is frissíthető. A kormány mögött pedig hagyományos digitális műszerfal helyet egy szűk kijelzősáv szolgáltatja az adatokat.

Az Eletre a Lotus új wuhani gyárában készül majd Kínában, kiszállítása a kínai és európai vásárlóknak 2023-ban indul. Hivatalos vételárát később jelentik be, de az Autocar információi szerint 100 ezer font, azaz átszámítva körülbelül 43,4 millió forint alól indul. Na, megfizethető? Az Evijához képest valóban.

És mi jön ezután a Lotusnál? A tervek szerint 2023-ban piacra kerül a Type 133 kódnéven futó négyajtós kupé, 2025-ben a Type 134 nevű SUV, 2026-ban pedig egy vadonatúj elektromos sportautó, amit egyelőre Type 135 néven ismerünk.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.