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
auto
2024. 05. 11. szombat
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

2022-ben általános dolognak számít, sőt egyre inkább elvárás, hogy az eszközeink SMART funkciókkal bírjanak. Az okosítás a közlekedésben is elengedhetetlen, különösen, ha a hosszú távú céljaink között szerepel az autonóm járművek elterjedése. A Ford olyan összekapcsolt közlekedési lámpatechnológiát tesztel, amely szabaddá teheti az utat a mentők, tűzoltóautók és rendőrségi járművek számára. A rendszer ugyanakkor képes arra, hogy a piros és zöld lámpák időzítési információit megossza más járművekkel is annak érdekében, hogy javítsa a forgalom áramlását, ezáltal pedig csökkentse a dugókat.

Az önvezetés életeket ment

A kísérlet egy olyan nagyszabású projekt része, amelynek célja, hogy feltárja az automatizált és összekapcsolt járművek, valamint a hálózatba kötött egyéb infrastruktúra összekapcsolásának előnyeit.

Több előnye is lehet

Vészhelyzetekben minden, ami az elsősegélynyújtóknak a forgalomban lassulást okoz, hatással van arra, hogy milyen gyorsan tudnak a helyszínre érni. Az ilyen késések pedig végzetesek is lehetnek, mind anyagi, mind emberi szempontból.

A Ford okoslámpái azzal, hogy képesek automatikusan zöldre váltani, gyorsabb útvonalakat kínálhatnak a vonuló mentők, tűzoltóautók és rendőrségi járművek számára. Ezen felül segíthetnek csökkenteni a piros lámpán áthaladó elsősegélynyújtók által okozott balesetek kockázatát is.

Akár egy tűzesethez kiérkező tűzoltóautóról, akár egy balesethez tartó mentőautóról van szó, a legutolsó dolog, amit bárki szeretne, hogy ezek a sofőrök a többi jármű közé szoruljanak, miközben a lámpaváltásra várnak.

– mondta Martin Sommer, a Ford of Europe, Automated Driving Europe kutatómérnöke.

A torlódások is csökkenthetők lennének, ha a közlekedési lámpák a piros-zöld időzítéssel kapcsolatos információkat megosztanák a lehető legtöbb közeledő járművel, amelyek – akár ez alapján – az adaptív tempomatot használva csökkenthetik, vagy éppen növelhetik a jármű sebességét egy bizonyos határon belül.

A kísérletet autópályákon, városi és vidéki területeken egyaránt elvégezték, ami jól mutatja a Ford hosszú távú elkötelezettségét a konnektivitás, az innováció és a vezetési élmény javítása mellett.

Életeket menthet a Ford programja

forrás: Shutterstock

Hogyan működik

A technológia teszteléséhez a Ford a németországi Aachenben egy nyolc egymást követő közlekedési lámpával ellátott utat, valamint két városon kívül található, három egymást követő közlekedési lámpával ellátott útszakaszt használt fel.

A Ford Kuga Plug-In Hybrid tesztjármű olyan fedélzeti egységgel volt felszerelve, amely képes volt a lámpákba épített infrastruktúrákkal kommunikálni. A különböző forgatókönyvek alapján a Kuga felváltva mentő- és személyszállító járműként működött.

Az első esetben, a vészhelyzeti reagálási helyzet teszteléséhez a mentőautóként működő Kuga jelezte a közlekedési lámpáknak a várható érkezését annak érdekében, hogy a lámpák zöldre váltsanak. Miután a jármű áthaladt egy kereszteződésen, a közlekedési lámpák visszatértek a normál működéshez.

A második esetben, a mindennapi vezetési helyzetek teszteléséhez a tesztjármű megkapta az időzítési információkat arra vonatkozóan, hogy a közlekedési lámpák mikor váltanak pirosról zöldre, illetve zöldről pirosra. A Ford adaptív sebességtartó automatikája ezután úgy igazította a jármű sebességét, hogy a forgalom nagyobb hányada haladhasson zöldhullámban.

Amikor a közlekedési lámpa piros volt, a jármű sebessége jóval a kereszteződés előtt csökkent (például 50 km/h-ról 30 km/h-ra), hogy a jármű megközelítését úgy időzítse, hogy a lámpa zöldre váltásának pillanatában érkezzen a kereszteződéshez. Ez a technológia az idegesítő közlekedési dugók enyhítése mellett segíthet a kemény fékezések elkerülésében, valamint a megállással töltött idő minimalizálásában is.

A járművek és a közlekedési lámpák közötti kommunikációt a C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything) technológia teszi lehetővé. Ez az egységes platform összeköti a járműveket az út menti infrastruktúrával, valamint más járművekkel és úthasználókkal.

Az autók, a segélyhívó járművek és a közlekedési lámpák közötti valós idejű adatcsere a legújabb mobiltelefonos technológia segítségével biztonságosabbá és hatékonyabbá teszi a közúti közlekedést

– mondta Michael Reinartz, a Vodafone Németország fogyasztói szolgáltatásokért és innovációért felelős igazgatója.

Az intelligens közlekedési lámpavezérlés segít életeket menteni, amikor minden másodperc számít, továbbá csökkenti a felesleges várakozási időt és a CO2-kibocsátást.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.