Okos közlekedési lámpákat fejleszt a Ford
2022-ben általános dolognak számít, sőt egyre inkább elvárás, hogy az eszközeink SMART funkciókkal bírjanak. Az okosítás a közlekedésben is elengedhetetlen, különösen, ha a hosszú távú céljaink között szerepel az autonóm járművek elterjedése. A Ford olyan összekapcsolt közlekedési lámpatechnológiát tesztel, amely szabaddá teheti az utat a mentők, tűzoltóautók és rendőrségi járművek számára. A rendszer ugyanakkor képes arra, hogy a piros és zöld lámpák időzítési információit megossza más járművekkel is annak érdekében, hogy javítsa a forgalom áramlását, ezáltal pedig csökkentse a dugókat.
A kísérlet egy olyan nagyszabású projekt része, amelynek célja, hogy feltárja az automatizált és összekapcsolt járművek, valamint a hálózatba kötött egyéb infrastruktúra összekapcsolásának előnyeit.
Több előnye is lehet
Vészhelyzetekben minden, ami az elsősegélynyújtóknak a forgalomban lassulást okoz, hatással van arra, hogy milyen gyorsan tudnak a helyszínre érni. Az ilyen késések pedig végzetesek is lehetnek, mind anyagi, mind emberi szempontból.
A Ford okoslámpái azzal, hogy képesek automatikusan zöldre váltani, gyorsabb útvonalakat kínálhatnak a vonuló mentők, tűzoltóautók és rendőrségi járművek számára. Ezen felül segíthetnek csökkenteni a piros lámpán áthaladó elsősegélynyújtók által okozott balesetek kockázatát is.
Akár egy tűzesethez kiérkező tűzoltóautóról, akár egy balesethez tartó mentőautóról van szó, a legutolsó dolog, amit bárki szeretne, hogy ezek a sofőrök a többi jármű közé szoruljanak, miközben a lámpaváltásra várnak.
– mondta Martin Sommer, a Ford of Europe, Automated Driving Europe kutatómérnöke.
A torlódások is csökkenthetők lennének, ha a közlekedési lámpák a piros-zöld időzítéssel kapcsolatos információkat megosztanák a lehető legtöbb közeledő járművel, amelyek – akár ez alapján – az adaptív tempomatot használva csökkenthetik, vagy éppen növelhetik a jármű sebességét egy bizonyos határon belül.
A kísérletet autópályákon, városi és vidéki területeken egyaránt elvégezték, ami jól mutatja a Ford hosszú távú elkötelezettségét a konnektivitás, az innováció és a vezetési élmény javítása mellett.

Hogyan működik
A technológia teszteléséhez a Ford a németországi Aachenben egy nyolc egymást követő közlekedési lámpával ellátott utat, valamint két városon kívül található, három egymást követő közlekedési lámpával ellátott útszakaszt használt fel.
A Ford Kuga Plug-In Hybrid tesztjármű olyan fedélzeti egységgel volt felszerelve, amely képes volt a lámpákba épített infrastruktúrákkal kommunikálni. A különböző forgatókönyvek alapján a Kuga felváltva mentő- és személyszállító járműként működött.
Az első esetben, a vészhelyzeti reagálási helyzet teszteléséhez a mentőautóként működő Kuga jelezte a közlekedési lámpáknak a várható érkezését annak érdekében, hogy a lámpák zöldre váltsanak. Miután a jármű áthaladt egy kereszteződésen, a közlekedési lámpák visszatértek a normál működéshez.
A második esetben, a mindennapi vezetési helyzetek teszteléséhez a tesztjármű megkapta az időzítési információkat arra vonatkozóan, hogy a közlekedési lámpák mikor váltanak pirosról zöldre, illetve zöldről pirosra. A Ford adaptív sebességtartó automatikája ezután úgy igazította a jármű sebességét, hogy a forgalom nagyobb hányada haladhasson zöldhullámban.
Amikor a közlekedési lámpa piros volt, a jármű sebessége jóval a kereszteződés előtt csökkent (például 50 km/h-ról 30 km/h-ra), hogy a jármű megközelítését úgy időzítse, hogy a lámpa zöldre váltásának pillanatában érkezzen a kereszteződéshez. Ez a technológia az idegesítő közlekedési dugók enyhítése mellett segíthet a kemény fékezések elkerülésében, valamint a megállással töltött idő minimalizálásában is.
A járművek és a közlekedési lámpák közötti kommunikációt a C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything) technológia teszi lehetővé. Ez az egységes platform összeköti a járműveket az út menti infrastruktúrával, valamint más járművekkel és úthasználókkal.
Az autók, a segélyhívó járművek és a közlekedési lámpák közötti valós idejű adatcsere a legújabb mobiltelefonos technológia segítségével biztonságosabbá és hatékonyabbá teszi a közúti közlekedést
– mondta Michael Reinartz, a Vodafone Németország fogyasztói szolgáltatásokért és innovációért felelős igazgatója.
Az intelligens közlekedési lámpavezérlés segít életeket menteni, amikor minden másodperc számít, továbbá csökkenti a felesleges várakozási időt és a CO2-kibocsátást.