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
auto
2024. 04. 24. szerda

Szigorítottak Amerikában: komoly bírság jöhet az autógyártókra

elektromos autó

Donald Trump elnöksége alatt jelentősen visszavágták az Egyesült Államok környezetvédelmi törekvéseit. Többek között kilépett az ország a párizsi klímaegyezményből, illetve a környezetvédelmi hivatal (EPA) csökkentette az ipari szereplők környezetvédelmi terheit. Ennek a lépéssorozatnak az egyik utolsó állomása volt az is, hogy a vesztett választás után, de még az új kormányzat hatalomra kerülése előtt, 2021 januárjában Trump kabinetje lazított a 2016-ban meghozott, az autók átlagos fogyasztását meghatározó szabályokon.

A Reuters híre szerint most visszavonták ezeket a változtatásokat.

Több százmilliós büntetés

Míg Európában CO2 kvótákkal igyekeztek az autógyártókra nyomást helyezni, hogy minél kevesebb káros anyagot bocsássanak ki a járműveik, Amerikában az Obama adminisztráció a fogyasztási határértékek megszabásával operált. Így a 2019-es modellévtől kezdve, azok a gyártók, amelyek járművei túllépik a megszabott normákat, büntetést fizettek volna. Az USA-ban a fogyasztást mérföld/gallonban mérik, azaz hány mérföldet (1,6 km) tehet meg az autó egy gallon (3,78 l) benzinnel. A 2016-ban elfogadott szabályok szerint, ha egy gyártó flottája átlépi az előírt határértéket, akkor minden 0,1 mérföld/gallon eltérés után 14 dollár büntetést kellett volna fizetniük autónként – ez az összeg korábban 5,5 dollár volt.

Trumpék azonban elhalasztották a szigorítás bevezetését, amivel 294 millió dollár büntetés befizetése alól mentesültek az autógyártók.

Az NHTSA által most bejelentett régi-új szisztéma 60 napon belül lép életbe. A 2022-es modellévtől pedig tovább emelkedik a büntetés összege, így 0,1 mérföldenként 15 dollár büntetést kell majd fizetni eladott autónként. Az ún. CAFE rendszert, amely a fogyasztási normát határozza meg, szintén tovább szigorítják, 2024-26 között 8%-kal kell kevesebbet fogyasztani az autóknak, mint korábban, de ezen a héten még a 2026 utáni időszak célszámait is közzéteszik.

A Reuters szerint a Teslán kívül valamennyi amerikai autógyártó azt kéri a Fehér Háztól, hogy a büntetést ne a közös kasszába kelljen befizetnie, hanem zéró kibocsátású technológiákra, villanyautók és aksik fejlesztésére, töltőállomások építésre fordíthassa. Ennek már van hagyománya Amerikában, a VW ugyanis ilyen módon fizette meg a dízelbotrányban kiszabott büntetést, így született az Electrify America hálózat, az Ionity tengerentúli rokona. Arról nincs hír, hogy a Tesla ezt aktívan ellenezné, de a döntés maga őket közvetlenül nyilván nem érinti.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.