PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

A vezetésoktatók munkájára pályázik az önvezető technológia

elektromos autó

Az önvezető technológia felhasználási területei rendkívül sokrétűek: robottaxik már most is vannak, de a jövőben akár bárki kereshet pénzt autójával anélkül, hogy benne ülne. Az önvezetés bevezetése az áruszállításban is kívánatos, hiszen nem lenne szükség a sofőrök számára előírt kötelező pihenőkre, így gyorsabb, biztonságosabb lehetne az áruk mozgatása. Jól feltérképezett területeken már a buszsofőröket is kiválthatja a mesterséges intelligencia, de gyárakon, raktárakon belüli logisztikai feladatok elvégzésére is alkalmas a technológia. Most úgy tűnik, hogy a vezetésoktatókat is gép helyettesítheti.

Ezt akár úgy is elképzelhetnénk, hogy az oktatók helyett humanoid robotok ülnek majd a tanulók mellett az anyósülésen, de az már tényleg nagyon sci-fi lenne – ehelyett egy olyan önvezető rendszer szabadalmát védette le a General Motors, amely képes megítélni a sofőr vezetési tudását, visszajelzést adni, és szükség esetén közbelépni. A rendszer a tanuló képességeihez mérten fokozatosan tudná egyre bonyolultabb közlekedési helyzetekbe bevezetni a tanulót, egyre nagyobb fokú irányítást adva a kezébe.

A General Motors elismeri ugyan, hogy a jelenlegi vezetésoktatási rendszer működik, de úgy véli, hogy nem minden helyzetben optimális, hiszen akár nézeteltéréseknek, vagy elfogultságnak adhat helyet, ráadásul a tanulóknak sokkal többe kerül így a jogosítvány megszerzése, mint hogyha emberi tanár nélkül tudná elvégezni az oktatást. Azt nem tudni, hogy a General Motors mikor vezetné a piacra ezt a technológiát.

 

Címlapkép forrása: Flickr/State Farm

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.