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
auto
2024. 04. 26. péntek

Hatalmas autó a városlakóknak: ilyen az új villany-Audi

elektromos autó

Az autó általában nem az a tér, ahova az ember azért ül be, hogy kinyújtóztassa végtagjait, kényelmesen elhelyezkedjen, és távol érezze magát a világ zsúfoltságától. Kivéve akkor, ha ez az autó történetesen minden idők legtágasabb utastérrel rendelkező Audija, amelyet szisztematikusan belülről kifele terveztek annak érdekében, hogy egy hangulatos, nappalihoz hasonló helyiség fogadja a nagyvárosok nyüzsgésétől szabadulni akaró ügyfeleket. Ezt kínálja az Urbansphere, amellyel teljessé vált az Audi Sphere tanulmánycsaládja.

Az Urbansphere a kisbuszos testalkatával külsőre meglehetősen kilóg a trióból, közös tulajdonságuk azonban, hogy mindhárman 4-es szintű önvezetésre vannak felkészítve, ami azt jelenti, bár az autó vezethető ugyan, önvezető módban eltűnhet a kormánykerék és pedálok, az irányítást ugyanis az autó végzi. Ez nem csak amolyan távoli vízió az Audinál, a Cariaddal közösen a márka az évtized második felében piacra vinné ezt a technológiát. A németek érintőkijelzőkkel sem akartak foltot ejteni a műszerfal letisztultságán, ezért projektoros érintőfelületet használnak a vezérléshez.

Annak ellenére, hogy az Urbansphere egy városba tervezett jármű, koránt sem nevezhetjük kompaktnak: hossza 5,51 méter, szélessége 2,01 méter, magassága pedig 1,78 méter, ebből is látszik, hogy nem éppen a szűk utcákon való manőverezgetésre, vagy parkolásra találták ki. Sokkal inkább az utasteret akarták a lehető legnagyobbra méretezni, amelynek alapját a 3,4 méter hosszú tengelytávolság adja. Az Audinál meg sem próbáltak minél több ülés bepasszírozni az utastérbe, ehelyett a négy utas kényelmét igyekezték a maximálisra növelni. Az ülések akár 60°-ban is hátradönthetők, és lábtámasszal egészíthetők ki.

Az utasoknak saját hangrendszerük van az ülésekbe építve, és saját kijelzőt nézhetnek, de egy hatalmas közös moziképernyőre is betehetnek filmet, vagy részt vehetnek konferenciahíváson.

Az Urbansphere érdekessége, hogy a hűtőrácsot helyettesítő úgynevezett Singleframe felület teljes egésze digitális, amely fények, alakzatok megjelenítésére alkalmas. Ugyanilyen LED mátrixos felület található az autó hátulján is.

A modell tekintélyes utasterét a teljesen elektromos autók alá tervezett PPE padlólemez teszi lehetővé, amelyre hamarosan megvásárolható utcai Audi és Porsche modelleket is ráépítenek. A tanulmányba körülbelül 120 kWh akkut szereltek be. Ez akár 270 kW töltési teljesítmény fogadására is alkalmas, így akár 25 perc alatt 5%-ról 80%-ra lehet feltölteni. Tele töltve 750 kilométeres hatótávot ad az autónak a WLTP kombinált ciklusa szerint. A 24 colos keréktárcsákat hordozó Urbansphere-ben két villanymotor dolgozik összesen 295 kW teljesítménnyel és 690 Nm nyomatékkal.

A jármű nem megy gyártásba, csupán azt mutatja meg, milyen lehet a prémium mobilitás az önvezető autók korában. A két korábbi Sphere tanulmányról itt és itt írtunk.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.