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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Megnyitotta legelső akkucserélő állomásait Kínában a világ legnagyobb elektromosautó-akkumulátorgyártó vállalata, a CATL, és ezzel hivatalosan elindította EVOGO akkumulátorcserélő szolgáltatását az országban. Az első négy állomás Hsziamenben, a Fucsien tartományban található, Kína délkeleti részén. Az év végéig 30 akkucsere-állomást szeretne itt telepíteni a cég, így a város szigetének bármely pontján állva három kilométeren belül találhatnak majd egy állomást a villanyautósok.

A CATL idén januárban jelentette be az EVOGO moduláris akkucserélő megoldását, amely akár egyetlen perc alatt kicserélheti egy elektromos autó lemerült akkupakkját egy teljesen töltöttre. Az állomásokon speciális, úgynevezett Choco-SEB (Swapping Electric Block) akkumulátorokhoz lehet hozzáférni, melyek egyenként 26,5 kWh kapacitást adnak az autónak. A pakkok a CATL CTP (cell-to-pack) dizájnjával készültek LFP kémiával. A megoldásról itt írtunk részletesebben.

Egy perc alatt kicseréli az autók akkumulátorát a CATL állomása

Egyelőre egyetlen autómodell van a piacon, amely kompatibilis a táblacsoki kockái által ihletett akkupakkokkal, mégpedig a Bestune NAT, de a CATL úgy véli, hogy számos autógyártó fogja választani ezt az univerzális megoldást. A moduláris rendszer legnagyobb előnye, hogy ha az ügyfél csak kis távokon használja az autót, nem kell feleslegesen cipelnie több száz kiló akkut, elég mindössze egy pakkot kérnie az állomáson. Ha viszont nagyobb távra megy, a jármű kialakításától függően akár kettő vagy három pakkot is kérhet a nagyobb hatótávért. Az akkumulátor a CATL tulajdonában marad, így az ügyfélnek nem kell tartania a degradációtól sem.

A szolgáltatás 399 kínai jüan (kb. 21.300 Ft)/Choco-SEB/hónap áron indul, de ez dinamikusan változik majd az állomások használata függvényében.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.