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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Két országban van az európai villanyautó töltők fele

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

Európában 2021 végére már több mint 330.000 nyilvánosan működő töltőállomás segítette az elektromos autó tulajdonosokat, ami azt jelenti, hogy 1370 személyre jut egy töltő. A helyzetet árnyalja, hogy ezeknek a töltőpontoknak több mint 50%-a két országban, Hollandiában (122.000) és Németországban (65.000) helyezkedik el.

Az európai elektromosautó-töltő helyzetet a ChargeUp Europe egy 55 oldalas jelentésben foglalta össze. A ChargeUp Europe nevű szövetség 28 iparági szereplőt tömörítő, akik együttesen több mint félmillió töltőpontot üzemeltetnek.

A 2021 végén üzemelő 330.000 elektromosautó-töltő 87%-a maximum 22 kW teljesítményű AC töltő volt, a 100 kW-nál nagyobb teljesítményű DC töltők pedig csak a hálózat 3%-át teszik ki. Körülbelül kétszer ennyi 100 kW alatti DC töltő üzemel, és ahhoz képest, hogy csak a Renault Zoe modellek egy része képes 22 kW-nál gyorsabb AC töltésre, meglepően magas, 4%-os a 22-43 kW közötti AC töltők részesedése. Különösen magas az AC töltők aránya Luxemburgban (99,7%), illetve a töltőrekorder Hollandiában (98,1%). Az egyenáramú (DC) töltők részesedését tekintetve Lengyelország áll a legjobban (32,5%), de csak egy hajszállal előzi meg Csehországot (31,5%). Magyarországon 92% az AC töltők aránya, amely nagyságrendileg megegyezik az EU27 aránnyal.

A töltők AC/DC és teljesítmény szerinti eloszlása Európában (forrás: ChargeUp Europe)

A töltőszám növekedése robbanásszerűen gyorsul, az elmúlt 6 évben közel hétszeresére nőtt a nyilvános töltőoszlopok száma a 2015-ös 50.000-ről, 2021 végére elérve a 330.000-es darabszámot.

Elektromosautó-töltők számának növekedése Európában (forrás: ChargeUp Europe)

Százezer európai állampolgárra 73 db töltő jut, melyet Hollandia magasan felülmúl a 699-es értékkel. Magyarország ezen a listán a középmezőnybe került és jelentősen alulmúlja az európai átlagot, nálunk 100.000 lakosra mindössze 25 töltő jut.

Százezer állampolgárra jutó elektromosautó-töltők száma az EU27 országokban (forrás: ChargeUp Europe)

Az egy főre jutó töltőoszlopok számánál talán lényegesebb információ és érdekesebb mutató, hogy egyetlen elektromos autóra hány kW-nyi töltési teljesítmény jut. Az EU27 átlaga 2,9 kW, a rekorder pedig Szlovákia. Északi szomszédunkban több mint 16 kW teljesítmény jut minden egyes villanyautóra, amely egyrészt a remek szlovák töltőhálózatnak, másrészt a viszonylag kevés forgalomban lévő elektromos autónak köszönhető.

Egyetlen akkumulátoros villanyautóra jutó töltési teljesítmény az EU27 országokban (forrás: ChargeUp Europe)

A villanyautosok.hu is rendszeresen beszámol az új autó eladásokban a tisztán elektromos modellek részesedéséről, amely Nyugat-Európában már 10% feletti, az elektromobilitásban évekkel az EU előtt járó Norvégiában pedig már meghaladta a 90%-ot is. A töltőinfrastruktúra vonatkozásában azonban a tölthető modellek teljes flottában való részesedésével érdemes kalkulálni, amely még Norvégiában is 20% alatti, a nyugati országokban ennek kb. tizede, Magyarországon a tanulmány szerint ennél is alacsonyabb, 0,3%-os arányt képviselnek a tisztán elektromos autók és hasonló a tölthető hibridek száma. (A tanulmány adatait árnyalja egy kicsit, hogy a saját adataink szerint 2020 végén már 27.123 zöld rendszámos – plug-in hibrid és tisztán elektromos – jármű futott a hazai utakon, ami a hozzávetőlegesen 4 milliós autóállománynak már több mint 0,6%-a.)

Akkumulátoros elektromos autók aránya az EU27 országokban (forrás: ChargeUp Europe)

A nyilvános töltők mellett az otthoni és munkahelyi töltőpontok elterjedése is rendkívüli fontossággal bír az elektromobilitásra átállás elősegítésénél. Az otthoni töltők több mint 80%-át Európa négy országában (Ausztria, Franciaország, Németország és Svájc) telepítik, ha a BeNeLux államokat is figyelembe vesszük, ez az arány 90% fölé növekszik. Munkahelyi töltés tekintetében egyértelműen Franciaország és az északi államok vezetnek.

Az otthoni töltőkön hetente átlagosan több mint négyszer töltenek autót, hetente kb. 100 kWh energiát felhasználva. A töltések 95%-a éjfél és reggel 8 között történik. A munkahelyeken hetente átlagosan 8 töltést végeznek, melyek során 400 kWh energiát vételeznek. A munkahelyi töltések 75%-a reggel 8 és délután 4 között történik és a maradék 25% is délután 4 és éjfél között, így az éjszakai völgyidőszakban ezek a töltők jellemzően pihennek, azonban a nappali töltéseknek köszönhetően jelentős lehet a napelemek által termelt energia felhasználása.

Címlapkép: Gustavo Fring at Pexels

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.