Két országban van az európai villanyautó töltők fele

Európában 2021 végére már több mint 330.000 nyilvánosan működő töltőállomás segítette az elektromos autó tulajdonosokat, ami azt jelenti, hogy 1370 személyre jut egy töltő. A helyzetet árnyalja, hogy ezeknek a töltőpontoknak több mint 50%-a két országban, Hollandiában (122.000) és Németországban (65.000) helyezkedik el.

Az európai elektromosautó-töltő helyzetet a ChargeUp Europe egy 55 oldalas jelentésben foglalta össze. A ChargeUp Europe nevű szövetség 28 iparági szereplőt tömörítő, akik együttesen több mint félmillió töltőpontot üzemeltetnek.

A 2021 végén üzemelő 330.000 elektromosautó-töltő 87%-a maximum 22 kW teljesítményű AC töltő volt, a 100 kW-nál nagyobb teljesítményű DC töltők pedig csak a hálózat 3%-át teszik ki. Körülbelül kétszer ennyi 100 kW alatti DC töltő üzemel, és ahhoz képest, hogy csak a Renault Zoe modellek egy része képes 22 kW-nál gyorsabb AC töltésre, meglepően magas, 4%-os a 22-43 kW közötti AC töltők részesedése. Különösen magas az AC töltők aránya Luxemburgban (99,7%), illetve a töltőrekorder Hollandiában (98,1%). Az egyenáramú (DC) töltők részesedését tekintetve Lengyelország áll a legjobban (32,5%), de csak egy hajszállal előzi meg Csehországot (31,5%). Magyarországon 92% az AC töltők aránya, amely nagyságrendileg megegyezik az EU27 aránnyal.

A töltők AC/DC és teljesítmény szerinti eloszlása Európában (forrás: ChargeUp Europe)

A töltőszám növekedése robbanásszerűen gyorsul, az elmúlt 6 évben közel hétszeresére nőtt a nyilvános töltőoszlopok száma a 2015-ös 50.000-ről, 2021 végére elérve a 330.000-es darabszámot.

Elektromosautó-töltők számának növekedése Európában (forrás: ChargeUp Europe)

Százezer európai állampolgárra 73 db töltő jut, melyet Hollandia magasan felülmúl a 699-es értékkel. Magyarország ezen a listán a középmezőnybe került és jelentősen alulmúlja az európai átlagot, nálunk 100.000 lakosra mindössze 25 töltő jut.

Százezer állampolgárra jutó elektromosautó-töltők száma az EU27 országokban (forrás: ChargeUp Europe)

Az egy főre jutó töltőoszlopok számánál talán lényegesebb információ és érdekesebb mutató, hogy egyetlen elektromos autóra hány kW-nyi töltési teljesítmény jut. Az EU27 átlaga 2,9 kW, a rekorder pedig Szlovákia. Északi szomszédunkban több mint 16 kW teljesítmény jut minden egyes villanyautóra, amely egyrészt a remek szlovák töltőhálózatnak, másrészt a viszonylag kevés forgalomban lévő elektromos autónak köszönhető.

Egyetlen akkumulátoros villanyautóra jutó töltési teljesítmény az EU27 országokban (forrás: ChargeUp Europe)

A villanyautosok.hu is rendszeresen beszámol az új autó eladásokban a tisztán elektromos modellek részesedéséről, amely Nyugat-Európában már 10% feletti, az elektromobilitásban évekkel az EU előtt járó Norvégiában pedig már meghaladta a 90%-ot is. A töltőinfrastruktúra vonatkozásában azonban a tölthető modellek teljes flottában való részesedésével érdemes kalkulálni, amely még Norvégiában is 20% alatti, a nyugati országokban ennek kb. tizede, Magyarországon a tanulmány szerint ennél is alacsonyabb, 0,3%-os arányt képviselnek a tisztán elektromos autók és hasonló a tölthető hibridek száma. (A tanulmány adatait árnyalja egy kicsit, hogy a saját adataink szerint 2020 végén már 27.123 zöld rendszámos – plug-in hibrid és tisztán elektromos – jármű futott a hazai utakon, ami a hozzávetőlegesen 4 milliós autóállománynak már több mint 0,6%-a.)

Akkumulátoros elektromos autók aránya az EU27 országokban (forrás: ChargeUp Europe)

A nyilvános töltők mellett az otthoni és munkahelyi töltőpontok elterjedése is rendkívüli fontossággal bír az elektromobilitásra átállás elősegítésénél. Az otthoni töltők több mint 80%-át Európa négy országában (Ausztria, Franciaország, Németország és Svájc) telepítik, ha a BeNeLux államokat is figyelembe vesszük, ez az arány 90% fölé növekszik. Munkahelyi töltés tekintetében egyértelműen Franciaország és az északi államok vezetnek.

Az otthoni töltőkön hetente átlagosan több mint négyszer töltenek autót, hetente kb. 100 kWh energiát felhasználva. A töltések 95%-a éjfél és reggel 8 között történik. A munkahelyeken hetente átlagosan 8 töltést végeznek, melyek során 400 kWh energiát vételeznek. A munkahelyi töltések 75%-a reggel 8 és délután 4 között történik és a maradék 25% is délután 4 és éjfél között, így az éjszakai völgyidőszakban ezek a töltők jellemzően pihennek, azonban a nappali töltéseknek köszönhetően jelentős lehet a napelemek által termelt energia felhasználása.

Címlapkép: Gustavo Fring at Pexels

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.