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
auto
2024. 05. 26. vasárnap

Norvégiában már szinte senki nem vesz hagyományos autót

elektromos autó
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

Norvégia lakosságszámát tekintve kis ország, így az autópiac sem túl nagy, de az elektromos autók rendkívüli népszerűsége miatt sokan a jövő indikátorát látják benne.

A 2021-es számok is ebbe az irányba mutatnak.

92%

A norvég újautó-eladások 2021-ben rekordot döntöttek, méghozzá nem is akármilyet: 1986 óta tartotta magát az előző csúcs. Tavaly azonban majd’ 9 ezerrel több, összesen 176.276 új személygépjárművet állítottak forgalomba, amihez hozzájön még 18.283 használt import.

Ha a hajtásláncok szerinti megosztást nézzük, akkor egyértelműen átvette a villanymotor az első helyet: a tisztán elektromos autók tették ki az eladások közel kétharmadát. Második helyen a benzines plug-in hibridek szerepeltek a piac ötödének megszerzése után. Igazán növekedni csak az elektromos autók tudtak, a piaci részesedésük 10%-kal erősödött, a benzines konnektorosok egy hajszállal teljesítettek jobban, minden más meghatási forma pedig esett.

Jól látszik, hogy az autók 85%-a konnektorról tölthető volt, és 92%-ban volt villanymotor. A hagyományos benzinesek és dízelek piaci részesedése egy év alatta  felére, összesen 8%-ra csökkent.

A legnépszerűbb típusok listáját a Tesla Model 3 vezeti, és még mindig népszerű a Toyota RAV4 is. Az igazi meccs a harmadik helyért folyt az ID.4 és a Model Y között. Végül a német versenyző nyert, igaz, azért volt némi helyzeti előnye, hiszen eladásai tavaly év elején kezdődtek, míg az amerikai rivális csak augusztusban érkezett Európába. A Model 3 és Y sikere a márkák sorrendjében is meghozta az első helyet - nyilván, ha csoportok szerint rendeznénk az adatokat, akkor a VW Csoport megannyi márkájának összege lenne legelöl.

Érdekes lábjegyzet, hogy hasonló trendeket figyelhetünk meg a használtautó-piacon is, itt 57,3% volt az elektromosok aránya és a Hyundai Kona végzett az első helyen. A furgonok, kisáruszállítók piacán 76%-kal még mindig a dízelek dominálnak, 122%-kal, 16%-ra nőtt itt is az elektromosok részesedése. Az ország 2025-től már csak elektromos járműveket akar ebben a kategóriában is forgalomba engedni.

A teljes flotta zöldül

Az újautó-eladások egy dolog, de mi a helyzet a teljes norvég jármű flottával?

Nos itt is mérföldkő közeleg. Az országban 2,8 millió személyautó van forgalomban, így egy darabig még eltart a csere. Ugyanakkor a hivatalos adatszolgáltató azt prognosztizálja, hogy márciusban elérik a 20%-ot a villanyautók ebben a viszonylatban is.

2021-ben 100 ezer régi, belsőégésű motoros járművet vontak ki a forgalomból, és ennél több elektromosat adtak el. A norvég autóflotta átlagéletkora 10,5 év ami a magyarhoz képest (14,7 év) igen jónak számít.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.