PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 19. kedd

Osztrák cég gyártja Észak-Amerika első elektromos tűzoltóautóját

A Rosenbauer osztrák vállalat a tűzoltó jármű és felszerelés gyár szállította le Észak-Amerika első elektromos tűzoltóautóját, amely a Los Angeles Fire Department (LAFD) kötelékében állt szolgálatba.

A jármű prototípusát a berlini tűzoltók már 2020. óta nyúzzák.

Csendes erő

A Los Angeles-i tűzoltóság még 2020-ban rendelte meg a járművet, amit az elmúlt hétvégén szállítottak le nekik. A tűzoltóautó indulóára 900 ezer amerikai dollár, de az LAFD 1,2 milliós konfigurációt választottszámolt be róla az Electrek. Az átadón Kristin Crowley tűzoltóparancsnok kiemelte, hogy a jármű nemcsak csendes, de nem is füstöl, így a bevetések alkalmával is óvja a személyzete egészségét.

A Rosenbauer RTX a gyártó szerint a világ első teljesen elektromos meghajtású tűzoltóautója – mi azért ehhez egy pici csillagot odatennénk, mert a jármű rendelkezik egy a BMW által gyártott  3 literes, 6 hengeres dízel áramfejlesztővel, amely bekapcsol, ha az aksi 20% alá merül. Erre főleg hosszabb bevetések során kerülhet sor, ahol a tűzoltóautó órákig pumpálhatja a vizet.

Az amerikai változat 7 üléses, kétmotoros, összkerékhajtású, 360 kW (482 LE) összteljesítményű és az energiaellátásról két darab Volvo Penta aksi gondoskodik 132 kWh-s összkapacitással. Természetesen van regeneratív fékezés is, mégpedig 4 fokozatban állítható változatban. A jármű légrugós, hasmagassága pedig 18 és 48 centiméter között változtatható – utóbbi állásban közel 1 méter mély vízen is át lehet hajtani vele. Ha már a vízről van szó, a kocsi akár 2800 liter vizet is magával tud vinni a tűzoltáshoz, fedélzeti szivattyúja pedig akár percenként 5600 liter vizet is a fecskendőkbe tud nyomni, amihez két csatlakozón lehet utánpótlást táplálni.

Rosenbauer RTX – a tűzoltóautó amerikai változata.

A járműben helyet kapott egy 17 colos LCD kijelző, amiről sok funkció vezérelhető, de van benne egy tablet is, amellyel távvezérelni is lehet a különböző berendezéseket. A kocsi saját Wi-Fi hálózatot épít fel, aminek segítségével a környéken drónok, illetve robotok irányíthatóak a mentési munkák során. A visszapillantókat is digitális képernyőkre cserélték, amelyek holttérmentesen segítik a sofőr munkáját.

Az akkupakkok a két tengely között, a padlóban vannak, és ide került a víztartály is, ami mind segít abban, hogy alacsonyan legyen a jármű súlypontja és nehezebben boruljon fel. Konfigurációtól függően a hátsó kerekek is kormányozhatók, amivel rendkívül szűk fordulókör érhető el, de ez a jármű is tudja a Hummer EV-n látott rákjárást.

Berlinben már teljesített

Utánanéztünk kicsit, mit lehet tudni a járműről – ha már osztrák a cég, van-e valami európai tapasztalat vele.

Mint kiderült, a tűzoltóautó RT nevű eredeti prototípusát 2020. óta használja a berlini tűzoltóság, hogy a sorozatgyártás előtt finomíthassák a dizájnt. Az eredeti verzióban is két villanymotor gondoskodik a meghajtásról, összteljesítményük egy egészen picit szerényebb csak, 350 kW (476 LE). A BMW hatótávnövelő generátora itt is helyet kapott, viszont az aksi még kisebb volt, két csomagban összesen 100 kWh a kapacitása.

Rosenbauer RT – az európai kiadás.

Bár a 100, illetve 136 kWh kapacitások amellyel az európai prototípus, illetve az amerikai széria első darabja rendelkeznek, személyautós szemmel tisztességes számok, de ekkora test illetve tömeg mozgatásához nem tűnnek túl soknak. Annál érdekesebb viszont az április közepén nyilvánosságra hozott statisztika arról, hogy hányszor kellett használni a fedélzeti áramfejlesztőt.

A német tűzoltók 13 hónap alatt mintegy 1600 bevetésen használták a Rosenbauer RT-t, és ezek 95%-ában az teljesen elektromosan működött, a dízel áramfejlesztő kikapcsolva maradt. A statisztika még jobb lehetett volna, azonban történt két nem várt esemény. Egyszer két hétre elromlott a berlini Suarez tűzoltóállomás töltőoszlopa, egy másik alkalommal pedig a gyártó egy hibás szoftverfrissítést küldött a kocsira, ami miatt töltési problémák adódtak – ezért is lett meghosszabbítva egy hónappal az eredetileg egy évesre tervezett tesztidőszak.

A berlini mellett az amszterdami és a dubaji tűzoltóság is teszteli az autót, a svájci Basel-Stadt kanton pedig négy darabot már meg is rendelt belőle.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.