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
auto
2024. 04. 26. péntek

Megkezdte a kiszállítást az első ázsiai gyökerektől független európai akkumulátor gyár, a svéd Northvolt. A Skellefteå-ban lévő Northvolt Ett gyárban tavaly december 28-án készült el az első cella, és a cég szóvivője szerint a tervezett menetrendnek megfelelően indult meg a termék szállítása is a múlt héten – írja az Automotive News.

A Northvolt az év hátralévő részében a termelés felpörgetését tervezi, a cél a 60 GWh/év gyártási kapacitás elérése, melyre bőségesen megvan a kereslet. Több mint 50 milliárd dollár értékben kötöttek szerződéseket olyan autógyártókkal, mint a BMW, a Volkswagen Group, a Volvo és a Polestar.

A Northvolt ett üzem 2021. októberében

Az üzem létszámát eredetileg 3000 főre tervezték, de most már úgy vélik, hogy elérhetik a 4000 főt is. Jelenleg mintegy 1000 alkalmazottal rendelkeznek, a növekedés azonban dinamikus, havonta kb. 150 főt vesznek fel.

A Svédország északi részén, Skellefteå-ban működő Northvolt Ett gigagyár mellett a vállalat további projekteken is dolgozik. A Volvoval együttműködve szintén Svédországban, Göteborgban létesített vegyesvállalat 2025-ben kezdené meg a termelést, 50 GWh/év tervezett kapacitással. Szintén 2025-ben indulna Észak-Németországban a Northvolt Drei Heide, éves 60 GWh-s kapacitással, így a három üzem összesen 170 GWh-s éves kapacitással rendelkezik majd.

Akku 100%-ban újrahasznosított kobaltból, nikkelből és mangánból

Az akkumulátor újrahasznosítás területén Norvégiában néhány napja, május 15-én kezdte meg a termelést a Hydroval közös vállalatuk, a Hydrovolt, ahol évente 12.000 tonnányi akkupakkot dolgoznak fel, amely kb. 25.000 elektromos autó akkumulátorának felel meg. Jelenleg ez Európa legnagyobb elektromos jármű akkumulátor újrahasznosító üzeme, de 2025-re 70.000 tonnára, 2030-ra pedig 300.000 tonnára növelnék az éves kapacitást, amely már 150.000 akkupakk feldolgozását jelenti.

Szintén akkumulátorokat hasznosít majd újra Svédországban a tervek szerint 2023-ban induló Revolt Ett létesítmény, melynek kapacitása elérheti az éves 125.000 tonnát, amely akár 30 GWh új akkumulátor számára biztosíthatja a fémeket.

A cég K+F tevékenységét a Northvolt Labs végzi, Lengyelországban pedig akkumulátoros energiatároló rendszerek gyártására rendezkedik be a Northvolt Battery Systems Jeden, melynek kapacitása 2022-ben az első fázisban 5 GWh/év, amely később akár éves 12 GWh-ra növelhető.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.