PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTMwMHgyNTAtdXRvbHNvLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTY1MHgzMDAtMS11dG9sc28ucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9yZW5hdWx0LW1hc3Rlci1lLTAyMjUtNjUweDMwMC0xLXV0b2xzby5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJRlJBTUUgU1JDPSJodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tpbXBpL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7b3JkPVt0aW1lc3RhbXBdO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JHtHRFBSfTtnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1fTtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xPyIgV0lEVEg9MSBIRUlHSFQ9MSBNQVJHSU5XSURUSD0wIE1BUkdJTkhFSUdIVD0wIEhTUEFDRT0wIFZTUEFDRT0wIEZSQU1FQk9SREVSPTAgU0NST0xMSU5HPW5vIEJPUkRFUkNPTE9SPScjMDAwMDAwJz48L0lGUkFNRT4= A német állam évek óta támogatja a villanyautók vásárlását, azonban annak előnyeit nem csak a németek élvezhették. Nyílt titok, hogy külön iparág épült arra, hogy a törvény betűjét betartva, de annak célját kijátszva más országokba exportálják ezeket az autókat. Most már statisztika is alátámasztja a gyanút. Ipari méretek A jelenleg hatályos német villanyautós támogatás sokkal megengedőbb a magyar rendszernél. Nálunk, ha az ember állami támogatással vásárolt elektromos autót, akkor azt három évig meg kellett tartania. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a pályázatot bonyolító állami cég jóváhagyásával azért el lehetett adni a kocsit, de csak akkor, ha a vevő is megfelelt a támogatás feltételeinek, és átvállalja a kötöttségeket a támogatási időszak fennmaradó részére. Ez több, mint fair. A magyar jogalkotó ugyanis valószínűleg tanult a németek hibájából, akik mindössze annyit kötöttek ki, hogy fél évig német rendszámmal kell üzemelnie az autónak. A rendszer által biztosított kiskaput nem csak élelmes magánszemélyek használták ki, komplett vállalkozások épültek különböző EU tagállamokban arra a gyakorlatra, hogy egy német partner vásárolt az ő megbízásukból, de saját tulajdonába egy villanyautót, amit a valós külföldi megbízó ügyfelüknek fél évre bérbe adtak, mielőtt honosíttatták és hivatalosan is eladták neki a járművet. Így jogilag minden tiszta volt, de azért gondolom mindenki érti, hogy miért merült fel ez a probléma a német koalíción belül is. A fenti konstrukción kívül egyébként voltak és vannak más, tartósbérletet használó megoldások is de a végeredményen ez nem változtat. Az ilyesfajta ügyeskedés két okból is megérte. Egyrészt Németországban csak 19% az áfa, amely számos európai országban, így hazánkban is jóval magasabb ennél. Másrészt a német rendszer akár 9000 euró, több, mint 3,5 millió forint támogatást is nyújthat a villanyautó vásárlásra. És akkor azt még nem is említettük, hogy Németországban a típusok alapváltozatának nettó listaára számít a jogosultság sávhatárai kapcsán, míg nálunk az extrákkal drágított bruttó végső kiskereskedelmi árnak kellett 15 millió alatt lennie. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy nettó 40 ezer eurós villanyautót Németországban, támogatással, nagyjából bruttó 38.000 euróért, 15 millió forintért meg lehet vásárolni, míg idehaza, ugyanez a hipotetikus kocsi több, mint 20 millióba kerülne. A különbözetből a lebonyolító cég és az ügyfél is jól jár – a német adófizető meg fizet. Hogy ez a trükk mennyire elterjedt lehetetett az európai piacon azt jól mutatja, hogy hivatalos számítások szerint 2021 első kilenc hónapjában 13 százalékkal kevesebb villanyautóval bővült a német flotta, mint ahányat eladtak az országban. A különbség persze márkánként is eltérő volt, az első helyezett BMW esetén 21%, a második Teslánál 19% volt az eltérés – számolt be róla a teslamag.de. Most egy friss számítással bővültek a fenti adatok, ugyanis egy ismert autópiaci szakértő, Matthias Schmidt szerint minden negyedik német eladású Tesla eltűnt az ország útjairól. A gyártó 2013 közepén lépett be az európai piacra, és azóta 98 ezret regisztráltak belőle Németországban, forgalomban viszont mindössze 77 ezer van. Niki Nagy at Pexels A számítás természetesen figyelmen kívül hagyja a használtautó piac természetes, Kelet-Európa irányába mutató szokásos áramlását, és arról sem tudni, hogy a 98 ezerből mennyinél igényelték, igényelhették az állami támogatást. Egy Model S vagy X például szinte biztosan bele sem fért volna a rendszer nettó 65 ezres felső határába. Arról sem szól a fáma, hogy hány autó lett totálkáros, került hivatalosan nyugdíjazásra az elmúlt kilenc évben. Magyarul, ez azért nem jelenti automatikusan azt, hogy 21 ezer Tesla vásárlásakor éltek az élelmes vállalkozók a lehetőséggel, de az is biztos, hogy ekkora eltérés nem normális. Változik a rendszer A német villanyautós támogatás rendszere hónapokon át vita volt az új koalíció pártjai között. Egyrészt a koalíciós alapszerződés részét képezte annak folytatása, másrészt viszont a pénzügyminiszter legszívesebben megszüntette volna a rendszert. A pártok végül kompromisszumot kötöttek, minek értelmében: megszüntetik az új plug-in hibrid járművek vásárlásának támogatását csökkentik az összegeket a következő két évre fix büdzsét hagytak jóvá a programnak, ami effektíve egy felső korlátot jelent. 2024-ben tovább szigorodik a rendszer. Az alapmodell nettó listaára Támogatás 2022.12.31-ig Támogatás 2023-ban Elektromos <40.000 EUR 6000 állami + 3000 kereskedői 4500 állami + 2250 kereskedői Elektromos 40.000 – 65.000 EUR 5000 állami + 2500 kereskedői 3000 állami + 1500 kereskedői PHEV <40.000 EUR 4500 állami + 2250 kereskedői 0 PHEV 40.000 – 65.000 EUR 3750 állami + 1875 kereskedői 0 A 2023-as programra 2,1 milliárd eurót, a 2024-re pedig már csak 1,3 milliárdot szán az állam. 2024-től egyébként már csak egyetlen sáv marad, így kizárólag a nettó 45.000 euró alatti autókat támogatják majd, mégpedig 3000 euróval. A német támogatási rendszer egyébként csökkentett összegekkel kiterjed a használt autókra is, a lízingre pedig némileg más szabályok vonatkoznak, két év futamidő alatt kevesebb pénz és hosszabb megtartási kötelezettség jár. Egyelőre azonban a készpénzes ügyfeleknél maradt a hathónapos elidegenítési megkötés. Ami viszont a legnagyobb fejfájást okozza a német vásárlóknak, az az, hogy a fenti dátumok kapcsán az autó forgalomba helyezésének dátuma számít. Jelenleg a legtöbb autógyártó nagyon hosszú, esetenként 12-18 hónapos szállítási időkkel dolgozik és nehezen tudnak bármi dátumot garantálni. Ha pedig egy kocsi átadása átcsúszik a következő évre, vagy elfogy az éves keret, az akár azt is jelentheti, hogy egy fillér támogatást sem kap a vásárló, és a teljes vételárat magának kell fizetnie. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!