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
auto
2024. 05. 21. kedd
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

A villanyautózás kapcsán igazán szaftos lejárató kampányt már régen láttunk – ezek kimentek a divatból amióta a legtöbb autógyártó úgy döntött, egy-másfél évtizeden belül már csak ilyen kocsikat gyárt majd. Most mégis érkezett egy újabb ilyen anyag, mégpedig elég váratlan helyről, egy nagy biztosítótársaság oldaláról.

Kínos magyarázkodás lett a vége.

Tűzvolte

Az Axa biztosítótársaság svájci leányvállalata már 1981 óta végez saját törésteszteket, 2016 óta pedig ezeket videókkal is illusztrálja – számol be róla a teslamag.de. A cég mostani akciója azonban úgy tűnik nem igazán a közszolgálat jegyében készült, hanem egy konkrét üzenetet akart átvinni, és a kabáthoz kereste a gombot. A figyelemfelkeltőnek szánt anyag ebben a formában viszont eléggé megtévesztő, ugyanis a demonstráció nem valós eseményeket rögzített, sokkal inkább egy hollywoodi akciófilm forgatását idézte meg – csakhogy erről elfelejtettek szólni.

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

A svájci biztosító szerint az elektromos autók komoly veszélyt jelentenek, ugyanis a gázpedál legkisebb érintésére erőteljes gyorsításba kezdenek, a sofőr pedig könnyen elveszíti az uralmát az autó felett. Ezért, adataik alapján

azt állították, hogy a villanyautók 50%-kal több balesetet szenvednek el, mint belsőégésű motoros társaik.

Sőt, a helyzet még ennél is rosszabb! Az elektromos autók akkuja ugyanis a padlólemez alatt található, kitéve mindenfajta sérülésnek, ezért

egy balesetnél jó eséllyel ki is gyulladnak. Ez, a villanyautók Achilles-sarka – állítja a biztosító.

Az adatok szemléltetéséhez egy kísérletet is végeztek egy első generációs Tesla Model S segítségével, amelyet közönség előtt összetörtek. A kocsi pár másodperccel később két robbanás kíséretében látványosan kigyulladt, és a tűzoltóknak kellett közbelépniük.

A sztori itt ért volna véget, legalábbis az Axa valószínűleg így tervezte, azonban azok a fránya újságírók elkezdtek kérdezősködni – több német lap megkereste őket a részletekről érdeklődve.

Ennek eredményeképp kiderült, hogy a teszt nagyrészt pirotechnikai trükkökre épült. A videón az természetesen jól látszik, hogy nem egy standard ütközés eredménye az, hogy a feje tetejére áll az autó, hanem egy féloldalas rámpán érték el az eredményt. Az elektromos autók padlója alá épített akkumulátor egyik előnye, hogy a kocsi súlypontja rendkívül alacsonyan van, és emiatt nemcsak jól fekszik az úton, de nagyon nehéz felborítani is. Nem lehetetlen persze, és nyilván vannak olyan balesetek amikor ez meg is történik, de a hivatalos töréstesztek eredményei alapján sokkal kisebb ennek a valószínűsége, mint egy belsőégésű motoros autónál.

A nagyobb probléma a teszttel azonban még nem is a rámpa, hanem ami utána következett – a kamu tűzijáték.

A demonstráció előtt ugyanis kiszerelték az autó eredeti akkumulátorát, és pirotechnikai eszközöket, magyarul robbanóanyagot helyeztek el benne, hogy így keltsék azt az illúziót, mintha kigyulladt volna az akkupakk. Ami az egészet igazán cikivé teszi: sem az eredeti svájci, sem a német sajtóközlemények nem szólt erről, sőt a videón sem szerepel ehhez kapcsolódóan tájékoztató felirat, kis csillagos megjegyzés.

A turpisságra csak azután derült fény, hogy a sajtó munkatársai elkezdtek kérdezősködni, aminek hatására, különösebb bejelentés, vagy bocsánatkérés nélkül, frissítették a szerveren a videót – az eredeti már nem elérhető, mi is egy másik YouTube csatorna segítségével tudtuk csak előásni. A sajtó kérdéseire azután azt is elismerték, hogy ez egy megrendezett tűzeset volt, mivel, magyarázatuk szerint túlzottan nagy veszélyt jelentett volna a közönségre egy igazi akkutűz. Arról már nem is beszélve, tesszük mi hozzá, hogy az akkumulátor egy ilyen manővertől nagy valószínűséggel ki sem gyulladt volna, sőt, ha egy 400-500 kilós pakk van a kocsi aljában, lehet fel sem borul, legalábbis nem elsőre.

A statisztika is kérdéses

Az ember azt gondolná, hogy még ha a demonstrációt el is bénázták, és kínos helyzetbe hozták magukat a részletek elrejtésével, a baleseti statisztika adati csak valósak, hiszen a saját ügyfeleik adatai alapján mondják, hogy 50%-kal több a baleset.

Csakhogy a svájci kiadással ellentétben a német sajtóközleményben a helyi leányvállalat egyik vezetője azt mondja, hogy Németországban nem tapasztaltak magasabb baleseti arányt a villanyautóknál.

Az ellentmondást firtató kérdésekre válaszul a cég sajtósa azt válaszolta, hogy a két állítás nem zárja ki egymást, hiszen az egyik adat Svájcra, a másik pedig Németországra igaz.

A sajtószóvivőnek természetesen technikailag igaza van, mi sem gondolnánk, hogy ne lehetne eltérés mondjuk a bangladesi és a párizsi balesetei adatok között, de hogy két szomszédos, alapvetően azonos kultúrkörhöz tartozó, hasonló életszínvonalú ország statisztikáiban ekkora eltérés legyen, az legalábbis furcsa. Minimum arra kellene sarkalnia a biztosító megfelelő szakembereit, hogy utánamenjenek a látványos különbség okának és megbizonyosodjanak róla nem adathibáról, vagy adatrögzítési különbségekről van-e szó. Tudjuk, hogy Németországban nem ritkák az izmos autók, és sokan hozzászoktak a 200-as autópálya tempóhoz, de a szomszédos Svájcban sem az 1 literes Swift a népautó, és az alpesi országból is bizonyára sokan használják rendszeresen a német Autobahnt.

Kétség kívül igaza van a biztosító szakembereinek abban, hogy a villanyautók azonnal és mindig rendelkezésre álló teljesítményére nem minden autós van felkészülve. Ha valaki korábban például csak hétköznapi, 50-100 lóerős belsőégésű motoros autót vezetett, akkor a nagy nyomaték és azonnali gyorsulás új élmény lesz neki. Ezzel együtt azt gondolnánk, hogy ez inkább maximum az első próbavezetés elején, vagy az autó átvételét követő pár napban lehet újdonság, hiszen a saját autóját elég hamar kiismeri az ember. Bár az adatokba részletesebb betekintést nem nyújtottak, de valószínűleg az is árnyalná a képet, ha teljesítmény kategóriánként hasonlítanák össze a baleseti statisztikát.

Akárhogy is, termesztésen így látatlanban nem írhatjuk teljesen le a svájci Axa állításait, de a körülmények és a füllentésen kapott videó miatt legalábbis erősen kétkedve fogadjuk azokat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.