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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Mutatjuk mi történik, ha az útközben kifogy a delej a villanyautóból

elektromos autó

A villanyautózással kapcsolatban a mai napig sok tévhit él az emberek fejében, és mivel munkánkat az oldalnál egyfajta ismeretterjesztésnek is szánjuk, nemrég a Kutatók Éjszakáján előadást tartottunk a tíz leggyakoribb városi legenda kapcsán. Az azonban nem tévhit, hanem tény, hogy ha egy elektromos autónak lemerül az akkumulátora út közben, az nagyobb probléma, mint amikor a benzinesből, vagy dízelből fogy ki az üzemanyag. Egy pár literes marmonkanna, és egy közeli benzinkút már elég ahhoz, hogy viszonylag egyszerűen újra útnak induljon a belsőégésű motoros autó, de 2-3 kWh áramot már nem ennyire egyszerű eljuttatni a szerencsétlenül járt kocsihoz, vagy legalábbis nem árt, ha nálunk van a világ leghosszabb hosszabbítókábele.

Szerencsére azonban már erre az esetre is van megoldás, ráadásul nem csak külföldön, hanem itt, Magyarországon is.

Magyar startup, nagyratörő tervek

Az egy hónappal ezelőtti előadásunkban azért egy rövid említést tettünk az út közben lemerülő villanyautók kapcsán, mondván, hogy nem csak a drága tréler az egyetlen opció, szerencsésebb országokban már vannak olyan autómentők, amelyek rosszabb esetben egy generátorral, jobb esetben egy akkumulátorral felszerelve autós segítségére tudnak sietni.

Forrás: Green Assistance

Nem is gondoltuk volna, hogy nálunk is létezik már ilyen, de egy olvasónk, illetve egy Facebook bejegyzés kapcsán hozzánk is eljutott a jó hír az elmúlt hét során.

A Green Assistance egy magyar startup, amely az MVM 2022-es Edison versenyének harmadik helyét szerezte meg pontosan ezzel a szolgáltatással.

A cég még csak most lépett piacra, de máris nagyratörő terveik vannak, ugyanis nem csak itthon, de Európa szerte szeretnének terjeszkedni. Jelenleg egy darab, Mercedes-Benz eVito típusú kisteherautójuk van, amelynek rakterébe saját maguk tervezték, illetve külföldi partnerek segítségével építették be a hengeres LG NMC cellákból álló 45 kWh kapacitású akkumulátort, illetve az azt kiszolgáló BMS-t és egyéb berendezéseket.

Forrás: Green Assistance

A kocsi CCS (max 24 kW) és Type 2 (max 15 kW) csatlakozókon keresztül tud villanyautót tölteni, saját magát pedig ipari csatlakozókkal tudja megetetni.

Forrás: Green Assistance

A kocsikat jelenleg a telephelyen töltik, de

már most rendelkeznek olyan kihajtható napelemmel, ami az út mellett felállítva tud segíteni, de tervezik, hogy később CCS csatlakozón keresztül is tölthető legyen a raktérben lévő akku, amihez a Mobiliti lesz majd a partner.

Később egyébként nem csak Mercedesek, de más márka gyártmányai is a flottába kerülhetnek majd, így például a Volkswagen Multivant és ID Buzz-t már tesztelték is.

Így működik a szolgáltatás

A Green Assistance szolgáltatását jelenleg még legegyszerűbben a weboldalukon található kapcsolati adatok, illetve online megrendelő segítségével vehetjük igénybe, de ez csak átmeneti állapot. Már elkészült az iOS alkalmazásuk, amely tesztelés alatt van, és hamarosan kész az Androidos változat is – ezek nemsokára mindenkinek elérhetőek lesznek a megfelelő alkalmazásboltokban. Az applikációk képernyőképeiből egy kis ízelítőt már tudunk mutatni is:

Forrás: Green Assistance

Az alkalmazásnak egyébként több változata lesz. Az egyik a felhasználóknak szól, a másikat a flotta sofőrjei fogják használni, a harmadik, diszpécser verzió segítségével küldik bevetésre és irányítják az autókat.

A  vállalkozás már megállapodást is kötött a Pest Megyei Polgárőr Szövetséggel, amelynek eredményeképp flottájuk 0-24 órában, közösen meghatározott stratégia pontokon várakozik majd, és onnan indulnak útnak menteni, ha riasztást kapnak. A mentést szakképzett polgárőrök látják el, akik beszélnek angolul és németül is.

Első körben Pest megyében és vonzáskörzetében lesz elérhető a szolgáltatás, de 2023 harmadik negyedéve során az M1 és az M7, valamint a Balaton is bekerül a védőernyő alá. 2024-ben aztán, 20 autóval, a teljes országot le kívánják fedni.

Ha riasztás után kiérkezik a felmentő sereg, akkor nagyjából 20 perc alatt 30-40 kilométernyi hatótávot tudnak az autónkba tölteni, ami elég kell legyen ahhoz, hogy eljussunk a legközelebbi nyilvános töltőhöz. Egyelőre a cél a bajba jutott autósok kisegítése, de később tervezik, hogy kínálnak majd előre megrendelt, programozott töltést is. Érdekesség, hogy a flotta rendelkezik olyan 12/24 voltos rendszerrel is, amit arra találtak ki, hogy az akkuproblémás, belsőégésű motoros autókon segítsen.

Árak

Természetesen nem megkerülhető kérdés, hogy mennyibe fáj ez a szolgáltatás a kuncsaftnak. Nos, nem ingyen adják, de nagyon valószínű, hogy a 30 ezer forintos, ad-hoc töltés díja jóval olcsóbb, mintha trélert kell hívni az autóhoz. Nem lényegtelen extra, hogy ezért pénzért 0-24-ben elérhető a szolgáltatás legfeljebb 40 kilométer hatótáv visszatöltésére.

Forrás: Green Assistance

A cég emellett rendelkezik havi előfizetéses modellel is. A 3900 forintos havidíj évi két mentést foglal magában, az 5900 forintos prémium csomag pedig a négy mentés mellett havonta egy ingyenes indítóakkumulátor töltést is tartalmaz.

Forrás: Green Assistance

Hogy a havidíjas csomag kinek éri meg, azt mindenki döntse el maga – én személy szerint nem hinném, hogy évente négy alkalommal az út mellett maradnék üres akkuval, főleg azért, mert már az első után alaposan meggondolnám mennyire centizzem ki legközelebb az utat. Abban viszont abszolút látunk fantáziát, hogy a Green Assistance várja üzleti ügyfelek jelentkezését is. Akár nagyobb elektromos flottával rendelkező cégek is bebiztosíthatják így munkatársaikat, esteleg autómegosztók, vagy kölcsönzők élnek a lehetőséggel, de azt sem tartjuk kizártnak, hogy egy-egy márkaképviselet, vagy biztosítótársaság gondolja majd úgy, beépíti saját asszisztencia programjába ezt a szolgáltatást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.