PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 27. szombat

A Tesla német gyárát 2019 novemberében jelentették be, és nagyjából 2020 március végére fejezték be az első 90 hektár megtisztítását. Ezt újabb 80 hektár követte az év végén. A koronavírus járvánnyal, környezetvédelmi tiltakozásokkal, többszöri tervmódosításokkal és hosszú engedélyeztetési eljárással terhelt projekt jó sokat késett az eredeti tervekhez képest, a sorozatgyártás pedig csak idén februárban kezdődhetett.

De nem áll meg a vállalat, a második ütem munkálatai is megkezdődtek.

Folytatása következik

A fenti újratervezések egyik következménye az volt, hogy az eredetileg a második ütemre szánt akkugyár építését előrehozták, és annak épülete már el is készült. A közelmúltban pedig arról halhattunk, hogy a Tesla keleti irányba, az L23-as országút felé tovább akarja növelni az eredetileg megvásárolt területet, mert az eddigieknél nagyobb logisztikai részt, raktárakat, több vonatvágányt, de még óvodát is terveznek.

Alap kép: Tesla prezentáció a tervezett területbővítésről egy helyi lakossági fórumon. Forrás: Teslamag/Tobias Lindh.

Ez azonban nem érinti a második ütem munkálatait, melynek kapcsán a jelenlegi főépület mellett, attól északra, megkezdték egy újabb 70 hektáros terület megtisztítását. Valószínűleg az újabb tiltakozási hullámot elkerülendő, a vállalat nem verte nagy dobra, hogy újabb engedélyt kért és kapott a területen található fenyőültetvény kivágására.

A munkát villámgyorsan végezték, a beszámolók szerint múlt hét pénteken kezdték és hétfőre már nagyrészt végeztek is.

Valószínűleg emiatt, most hétvégén kivételesen nem engedték meg a drónvideók készítését a gyár területén – a legtöbb ilyen heti rendszerességű felvétel tipikusan vasárnap készül, amikor termelés nem folyik az üzemben – de azért a szokásos források, így Tobias Lindh is tudott pár külső felvétellel szolgálni.

Hogy pontosan mi fog az új területen készülni azt nem tudjuk. A Model 3 potenciális helyi gyártásáról volt már korábban is szó, de ez majd nagyban függ attól is, hogy mennyire veszi át az eladásokat az Y. Bizonyos darabszám alatt, lehet jobban megéri egy helyen, Kínában gyártani a típust az amerikai piacon kívülre. Készülhet itt akár a 2024-25 környékére tervezett új platformon futó Robotaxi és/vagy olcsóbb ötajtós is, de akár a Tesla Semi európai gyártása is elképzelhető. Kizárni talán csak a Cybertruckot és a Roadstert tudjuk. Az is érdekes lehetőség, ha a Tesla autóin kívül más termék, akkus energiatárolók, napelemes cserepek, vagy humanoid robotok gyártása költözik majd Grünheidéba.

A német Teslamag egyébként a helyiektől úgy tudja, hogy az egyesek által látott tervek alapján két új épületről van szó, de nem a korábbi terveknek megfelelően, a mostani főépület tükörképeként megépítve, hanem 90 fokkal elforgatva. Azt egyelőre nem tudni, hogy ismét az autógyártó saját kockázatára, előzetes engedélyekkel folyik-e majd a munka, vagy esetleg megvárják míg minden papír beérkezik, de bizonyosan újabb lakossági meghallgatásokra, vitákra és környezetvédők tiltakozására kell majd számítani.

Valószínű az is, hogy ismét vitatéma lesz a gyár ivóvíz igénye, de ezen talán segíthet, hogy korábbi pletykák szerint, akárcsak a Giga Nevadába, úgy Berlinbe is egy olyan új víztisztító telepet terveznek, amely újrahasznosítja a már elhasznált folyadék nagy részét, jelentősen csökkentve az üzem betáplálási igényeit.

Címlapfotó: Tobias Lindh, YouTube.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.