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
auto
2024. 04. 26. péntek

Rengetegen gondolják úgy, hogy villanyautó csak annak való, aki tudja otthon tölteni. Nos, ebben van igazság, de ez így nagyon erős leegyszerűsítés. Fordítsuk meg és közelítsük meg a kérdést onnan, hogyha elektromos járművet használsz, neked is jó, ha tudod otthon tölteni! Így mindjárt másképpen hangzik. Akárhogy is, a lényeg, hogy az otthoni töltés – még mindig – a legolcsóbb megoldás, ami minden szempontból egyszerű és megéri, de ha az elején elsiklunk néhány részlet felett, akkor később nem várt problémáink és költségeink is keletkezhetnek. A következő néhány bekezdésben vizsgáljuk meg kicsit közelebbről az otthoni töltési megoldásokat és azok kiválasztásának legalapvetőbb szempontjait. Figyelem! Ez egy gyorstalpaló kezdőknek!

Ha otthoni töltésről beszélünk, akkor az autóba való energiabetáplálást többféle módon elvégezhetjük. Az ehhez szükséges berendezéseket, megoldásokat ugyan számtalan szempontból megközelíthetjük és a töltőket is megszámlálhatatlan paraméter mentén csoportosíthatjuk, de most pusztán azzal fogunk foglalkozni, hogy a legalapvetőbb megoldásoknak milyen előnyei-, hátrányai vannak, illetve mikor, melyiket és milyen szempontok szerint érdemes választani. A teljesség igénye nélkül körbejárjuk az autóhoz mellékelt gyári vésztöltő, az egyéb AC töltés és a DC töltés otthoni alkalmazásának lehetőségeit!

AC vagy DC

Kezdjük a legalapvetőbb dologgal. Az elektromos járműveinket tölthetjük váltakozó árammal (AC) vagy egyenárammal (DC). Általánosságban kijelenthető, hogy a háztartásokban az AC töltők a jellemzőbbek. Ide tartoznak az autókhoz kapcsolódó vésztöltők is. Ez nem jelenti azt, hogy az otthonokban ne lehetne DC töltési lehetőséget kialakítani, de az esetek túlnyomó többségében ez nem praktikus, túl költséges és felesleges is.

Műszaki paramétereiket tekintve az AC töltők sokkal egyszerűbbek a DC töltőknél. Ennek oka, hogy nem tartalmazzák azt a bizonyos átalakítót, amely a hagyományos otthoni hálózatokból kinyert váltakozó áramot alakítják át egyenárammá, ami az elektromos járműveket ténylegesen ellátja energiával. Vagyis, amikor AC töltőt használunk, akkor ezt a járműbe épített AC/DC átalakító és egy töltésvezérlő végzi el a fali töltő helyett. Ezt a kütyüt hívják az emberek tévesen inverternek, pedig nem az.

Fontos, hogy az inverterek az egyenáramot alakítják váltakozó árammá (mint például a napelemes rendszerek esetén, ahol a fotovoltaikus egységek (vagyis a táblák a tetőn) egyenáramot állítanak elő és a napelemes inverter alakítja át a hálózatba betáplálható váltakozó árammá). Az elektromos autóknál viszont fordított a helyzet. Ott a hálózatból jövő váltakozó áramot kell AC töltés esetén egyenárammá alakítani, így ezeket az eszközöket helyesen egyenirányítóknak nevezzük!

Fentiekből az következik, hogy a DC töltők bonyolultabbak, hiszen saját maguk végzik el a váltakozó áram átalakítását egyenárammá, vagyis az elektromos járműbe közvetlen betölthető energiává, tehát ezeknek a berendezéseknek tartalmazniuk kell a már említett egyenirányítót és a töltésvezérlést is, ami hatalmasat dob az árukon és a műszaki bonyolultságukon. Sok más mellett éppen az az egyik legnagyobb árfelhajtó hatása az elektromos autóknak, hogy ilyen berendezést mindegyikbe beépítenek.

AC töltőkről egyszerűen

Az AC töltők nem túl bonyolultak. Tartalmaznak egy mágneskapcsolót, némi elektronikát és tulajdonképpen egy egyszerű számítógépet. Ezek segítségével kommunikálnak az autóval. Amikor az AC töltőt bedugjuk, a töltőbe épített számítógép ellenőrzi a fázis-nulla vezetőt és a földelést, illetve azonosítja, hogy valóban egy tölthető jármű került csatlakoztatásra töltési céllal, így, ha a program mindent rendben talál, összekapcsolja az autót az elektromos hálózattal.

Az AC töltők lehetnek 1 fázisúak és 3 fázisúak egyaránt. A különbség mindössze annyi, hogy 1 fázison 230 V, míg 3 fázison 400 V (vagy 3×230 V) feszültséget küldenek az autó fedélzeti töltőjére, ami elvégzi a DC átalakítást és betölti a naftát az akkumulátorokba. Kialakításuknak köszönhetően tehát kicsik, könnyűek és beüzemelni is egyszerű őket.

Egyszerű AC töltő belseje

AC töltők sokféle változatban léteznek. 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW és 22,1 kW teljesítménnyel is megtalálhatóak. Rendelkezhetnek beépített kábellel vagy aljzatos változatban, esetleg háztartási aljzattal kiegészítve kisebb járművek, pl. elektromos kerékpárok, motorok, vagy rollerek töltésére. Léteznek 1 fázisú (kék), vagy 3 fázisú (piros) ipari bemenettel rendelkező változatok is. Többnyire falra szerelhetőek, de előfordulnak hordozható kivitelben is. A legtöbb falra szerelhető fali töltő Bluetooth, vagy wifi kapcsolódást is lehetővé tesz és okos funkciókkal rendelkezik, de vannak egyszerűbb típusok is. A választék szinte végtelen!

DC töltőkről egyszerűen

A DC töltők jellemzően nagy teljesítményűek és sokkal bonyolultabb szerkezetek. Igazság szerint ezeket nevezhetjük ténylegesen töltőknek, hiszen ezek a berendezések valóban elvégzik az AC/DC konverziót és így a váltakozó áramból egyenáramot állítanak elő, majd azt, az autó fedélzeti töltőjét megkerülve a BMS felügyelete mellett közvetlenül beletöltik az akkumulátorokba. Teljesítményük 20 kW-tól egészen 500 kW-ig terjed, és létezik belőlük 400 és 800 V-os változat is. Tekintve, hogy a DC töltő végzi az AC/DC átalakítást, így különféle beépített védelmekkel, a nagy teljesítményt továbbítani képes nagyméretű és ezért nehéz kábellel/kábelekkel, hűtéssel és összetett töltésvezérléssel vannak ellátva. Emiatt a méretük is lényegesen nagyobb és a beüzemelésük is sokkal bonyolultabb.

 

Természetesen DC töltőkből is léteznek hordozható változatok, de ezek jellemzően méregdrágák és nem túl nagy teljesítményűek. Mindezek okán az otthoni töltésnél a DC töltők nem jellemzőek, vagy csak kifejezetten speciális esetben fordulnak elő.

Vésztöltő

Kezdjük ott, hogy minden elektromos autóhoz (és motorhoz is) adnak egy úgynevezett vésztöltőt. Ez ugyanúgy egy EVSE, mint az AC töltő, amit alkalmankénti töltéshez terveztek. De igazából ez nem egy töltő, hanem egy hordozható töltésvezérlő, amit be lehet dugni egy megfelelően előkészített – akár háztartási – dugaljba. Ezeknek a tartós használatához is ugyanúgy kellenek előkészületek, mint az AC falra szerelhető töltőkhöz. Ennek oka, hogy a háztartási duguljak az esetek döntő többségében nem arra vannak felkészítve, hogy valaki folyamatosan többezer watt-ot vételezzen belőlük. Vagyis attól, hogy kapunk a kocsihoz egy – a laptopokéhoz hasonló – „töltőt”, az még nem azt jelenti, hogy nincs további dolgunk a megfelelő otthoni „töltőállomás” kialakításával.

Mi az az EVSE?

Melyik a Te megoldásod?

Az alapok tisztázása után most nézzünk néhány nagyon egyszerű szempontot, valamint több különböző nézőpontot és példát, melyeket érdemes végiggondolni, ha hosszú távon, biztonságosan és megbízhatóan szeretnénk elektromos járműveket tölteni az otthonunkban.

Kényelem

A legtöbben szeretjük a kényelmet. A már említett vésztöltő például otthontöltésnél nem a legkényelmesebb megoldás, hiszen annak nem árt állandóan a kocsiban lennie. Vagyis ha csak ezt használjuk, akkor minden alkalommal elő kell venni és bedugni a falon lévő dugaljba, majd az autóba. A melegedést megelőzve ki kell tekerni a kábelét és – ha például nincs garázsunk, vagy fedett beállónk – akkor ezt eső, vagy hó nélkül is igen macerás minden nap megtenni. Ráadásul könnyen előfordulhat, hogy ha sietve távozunk, a töltőnk otthon marad, így ideiglenesen elveszítünk egy a hatótávparát csökkentő biztonsági megoldást az autónkból.

Ha a falra szerelhető wallboxot választjuk, az mindenképpen kényelmesebb, hiszen ott hazaérkezve, mindössze a kábelt a töltőről leemelve csak az autónkba kell bedugni és készen is vagyunk. Persze a fali töltőkből is van aljzattal szerelt, tehát kábel nélküli változat, ami olcsóbb, de ebben az esetben ugyanúgy kell eljárnunk, mint a hordozható töltő esetén, vagyis elő kell venni az autó egyik tartozékát az utcai töltőkábelt, aminek egyik vége a töltőhöz, másik vége az autónkhoz csatlakozik. Ez ismét időigényes és ugyanúgy benne van az otthonhagyás kockázata. Azok a wallboxok, amelyek nem rendelkeznek saját kábellel, akkor lehetnek praktikusak, ha több, különböző csatlakozóval ellátott autóra számítunk az otthoni töltőn. Tegyük fel, hogy van egy Type1-es és egy Type2-es autó is a családban. Vagy több olyan ismerősünk, barátunk van, akik gyakran töltenek nálunk és mindenkinek különböző csatlakozóval ellátott autója van. Persze ez ritka, de előfordulhat. Ilyen esetben érdemes lehet a nem kábellel szerelt, tehát dugaljas töltőket választani és – amennyiben van rá forrásunk – egy plusz kábelt beszerezni a saját autónkhoz és azt a töltő közelében, vagy abba bedugva tartani, így az autóban lévőt nem kell mindig elővenni.

Biztonság

Az otthoni töltőválasztást megközelíthetjük a biztonság oldaláról is. Egyfelől fontos, hogy biztonságban tudjuk az autónkat, mint vagyontárgyat, az ingatlant, ahol töltünk, illetve az emberi életet.

Az autó szempontjából sok félnivalónk nincs. A fedélzeti töltésvezérlés egy csomó beépített biztonsági elemet tartalmaz. Persze az emberi butaságot ezek sem szűrik ki. Ha nem megfelelő csatlakozót próbálunk beleerőltetni az autóba, vagy sérült kábelt használunk, esetleg reteszelt állapotban lévő csatlakozót akarunk izomból kihúzni azzal akár komoly károkat is okozhatunk.

Az ingatlan megfelelő védelméről való gondoskodás viszont már más tészta. Ha úgy döntünk, hogy számunkra a vésztöltő használata a megfelelő, akkor is gondoskodnunk kell egy a villanyórától külön kihúzott, lefüggetlenített, megfelelő áram-védőkapcsolóval és túláram védelemmel ellátott, a teljesítményhez méretezett keresztmetszetű kábellel kiépített töltési pontról. Ez lehet akár egy sima, vagy kültéren IP szabvány szerint védett 220-as dugalj is, de számolnunk kell azzal, hogy a folyamatos ki-be húzgálás és a dugalj állandó nagy áramerősséggel való terhelése melegedéshez, majd a kötési pontok lazulásához vezethet. Biztonsági szempontból tehát ebben az esetben is érdemes legalább egy a falra fixen felszerelhető – általában kék – 1 fázisú ipari csatlakozót felszerelni. Nyilván ezt csak ezzel kompatibilis vésztöltővel, vagy átalakító közbeiktatásával tudjuk használni. Ugyanakkor ennek használata hosszú távon mindenképpen biztonságosabb, mint a sima konnektoros megoldás.

Egyes modellekhez az ipari csatlakozó alapból jár a gyári vésztöltőhöz.

Abban az esetben, ha a garázsunkban, vagy annak közelében, vagy ott, ahol az elektromos autónkat tölteni szeretnénk, már ki van építve egy csatlakozási pont, érdemes azt villanyszerelővel, vagy érintésvédelmi szakemberrel (akár mindkettővel) bevizsgáltatni és a töltésekre felkészíteni. Így biztosan nyugodtan alhatunk. Ha viszont úgy döntünk, hogy beruházunk a töltőpont kiépítésére, érdemes eleve nagyobb teljesítménnyel számolni és gondolni arra, hogy a későbbiekben nagy eséllyel nem fogunk visszaváltani hagyományos meghajtású autóra és hónapok, vagy évek múlva, amikor nagyobb akkumulátoros autó, vagy több elektromos autó kerül a családba, akkor szükségünk lesz a gyorsabb töltésre, tehát a nagyobb teljesítményre. Így azt is biztosíthatjuk, hogy ha megunjuk a vésztöltő által okozott kényelmetlenséget, akkor a későbbiekben egy megfelelő fali töltő megvásárlását követően már gyerekjáték lesz annak felszerelése és beüzemelése a megfelelő előkészítésnek köszönhetően.

Amennyiben a fali töltő mellett döntünk, akár olyat is választhatunk, amiben a szabványok által ajánlott védelmeket már előre beépítette a gyártó, így némi pénzt is spórolhatunk, de erre majd a gazdasági szempontoknál visszatérünk.

Technikai szempontok

Sokan vannak, akik élnek-halnak az okoskütyükért és olyanok is vannak, akikre ennek ellenkezője jellemző. Előbbiek számára rengeteg különböző smart töltési megoldás elérhető. Az okos fali töltőkhöz applikáció dukál, melyeken monitorozhatjuk, menedzselhetjük a töltést. Wifi, vagy ethernet kábel segítségével a töltőt az internetre köthetjük és távolról vezérelhetjük. Vannak applikációk, amelyekkel csökkenthetjük, vagy növelhetjük a töltőáram erősségét például annak érdekében, hogy elég áram jusson a ház többi fogyasztójának. Ha ez mind nem lenne elég, lehetőségünk van akár egy okos fogyasztásvezérlőt beépíteni a kiselosztó szekrénybe, így a töltő eleve csak olyan áramerősséget tesz az autó számára elérhetővé, amennyi a ház aktuális áramfelvételén felül még rendelkezésre áll. Például, ha bekapcsolunk egy nagyobb fogyasztót, mint mondjuk a konyhai indukciós főzőlapot, akkor megnő a ház áramfelvétele, ezzel együtt pedig automatikusan csökken a töltőáram, így a kismegszakítót nem vágja le a túláram. Akinek ez még mindig nem elég, az napi, heti, havi, vagy akár éves töltési statisztikákat is készíthet. Akik nem szeretik az okos megoldásokat, vagy idegenkednek attól, hogy még a házuk elektromos hálózata is fent legyen a neten, azoknak jó hír, hogy teljesen egyszerű töltők is léteznek, amelyek biztonságosan, kényelmesen és stabilan ellátják a feladatukat sok éven keresztül.

További technikai szempont lehet a már említett töltőbe épített védelem. Arról korábban már írtunk, hogy milyen áram-védőkapcsolóval szükséges ellátni a töltőpontokat, de ha például valakinek a garázsában már ki van építve az 1, vagy akár a 3 fázis, megfelelő kismegszakítókkal, akkor érdemes olyan töltőt venni, ami DC szivárgóáram-védelemmel van ellátva. Így mindössze pár tízezer forintból kell csak kiegészítenie a kiselosztó szekrényt egy A típusú áram-védőkapcsolóval.

Milyen áram-védőkapcsolót vagy ÉV relét vegyek?

Előfordulhatnak bizonyos esetek, amikor szükség van valamilyen azonosításra annak érdekében, hogy csak az arra jogosultak indíthassanak töltést. Ilyen lehet például, ha társasházban, ikerházban élünk, vagy esetleg egy többgenerációs, akár valamilyen telephellyel egybekötött családi házban többen használnak egy töltőt. Ilyen és ehhez hasonló esetekben érdemes lehet valamilyen azonosításra képes berendezésben gondolkodni. Jó példa erre az RFID technológia, aminek köszönhetően egy egyszerű kártyával, vagy kulcstartóra szerelhető azonosítóval, egyetlen csippantással indítható a töltés. Ez jelentősen megkönnyíti a közös töltőt használók közötti elszámolást, hiszen a töltő rendszerében visszanézhető, hogy melyik autós pontosan mennyi energiát használt el az elszámolási időszakban. Számos példát lehetne még hozni arra, hogy milyen esetekben elengedhetetlen az azonosítás annak érdekében, hogy látni lehessen, hogy egy adott töltési mennyiség milyen felhasználóhoz kapcsolódik. Képzeljük el, hogy valaki társasházban lakik és az ott lakók hozzájárulásával telepít magának töltőt saját költségen. Előfordulhat, hogy a parkolóhelyét más is meg tudja közelíteni, de azt természetesen a tulajdonos nem szeretné, hogy valaki az ő számlájára töltsön. Ilyen esetben bármilyen azonosítási szolgáltatás segíthet abban, hogy kizárólag az arra jogosult tulajdonos tudja csak elindítani, aktiválni a töltőjét.

Azonosítás egyébként nem csak RFID-val történhet. Létezik NFC-s megoldás, így a töltést akár egy okos óráról, vagy mobilról is indíthatjuk, de mágneskártyás, vonalkódos, QR kódos, vagy mobil applikációs indítási lehetőséget is választhatunk. Sőt! Az igazi ínyencek egy arra megfelelő töltőt távolról is elindíthatnak, így akár kisegíthetik egy bajba került villanyautós társukat is. Hogy kinek melyik a megfelelő megoldás, annak pusztán az ízlés és a pénztárca szab határt.

Gazdasági szempontok

Természetesen, mint ahogy minden másra is, úgy a villanyautó otthoni töltőinfrastruktúrájának kialakítására is igaz, hogy az történhet kevesebb anyagi ráfordítással, de lehet milliós tétel is. Fontos a tudatosság, valamint a jövőre való tudatos felkészülés, előregondolkodás, de ugyanúgy azt is meg kell jegyezni, hogy, mint olyan sok más területen itt is alapigazság, hogy nem biztos, hogy a legdrágább megoldás a legmegfelelőbb. A ráfordított összeget érdemes egyben kezelni. Tehát ne csak abból induljunk ki menyibe kerül a töltőberendezés, hanem abból, hogy milyen infrastruktúra áll már eleve rendelkezésre, illetve mennyi pénzt és energiát kell áldozni annak kialakítására a töltő ára mellett. A megbízható és ismert gyártók termékei szerencsére mindenféle védelemmel el vannak látva és minden olyan biztonsági feltételnek és ajánlásnak megfelelnek, amelyek az EU szabványokban találhatóak, így az áruk is magasabb.

Akinek nincs szüksége arra, hogy a töltő extra szolgáltatásokat végezzen, vagy külön, beépített azonosító egységgel rendelkezzen, annak ez felesleges nyűg és költség. Ha valakinek nincs kiépítve a 3 fázis, akkor ilyen töltőre sem feltétlenül van szüksége. Ezek költsége nem csak alapból magasabb, a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra (kábelek, megszakítók, relék, kapcsolók) szintén hatványozottan többe kerülnek, mint az 1 fázisú típusok esetén. De csak azért, mert ki van építve a 3 fázis még mindig nem szükségképpen kell 3 fázisú töltőt választani. Ha valakinek az ár sokat számít, akkor szintén választhatja a már említett aljzatos típusokat, ugyanis a beépített kábelek és csatlakozók szintén komoly felárat jelentenek. A kábelek hosszán is sokat lehet spórolni. Aki fix helyen tölt, annak elég lehet akár 2-3 méter kábel is, nem kell azonnal a 7 méteres komoly felárát megfizetnie.

Minden élethelyzet más! Jómagam egy 1 fázisú AC töltőt használok, ami 32 A-en képes üzemelni, de azt 30 A-re korlátozva is tökéletesen elég számomra egy nagy akkumulátoros és egy kis akkumulátoros autó otthontöltésére úgy, hogy az autók sosem várnak egymásra. Csak a teljes kép kedvéért a kis akkumulátoros autót agglomerációs ingázásra, a nagy akkumulátorosat pedig napi hosszabb utakra használjuk. Utóbbi 2500-3000 km-t megy egy hónapban és ez a megoldás így is tökéletesen elég. Az előkészítés viszont a későbbiekben még bővíthető! Lényeg, hogy minden felhasználónak a számára legoptimálisabb megoldást kell megtalálnia, lehetőleg a legoptimálisabb áron.

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

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.