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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A Tesla Model 3 legnagyobb hibái

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

Ha az ember huzamosabb időt tölt egy autóval, óhatatlanul is összeáll egy lista a fejében azokról a dolgokról, amelyek nem logikusak, nem esnek kézre, nem úgy működnek, ahogy ő szeretné. Egy ilyen lista persze mindig szubjektív, nemcsak a felsorolt tételek, de azok fontossági sorrendje szempontjából is.

Én most egy év használat után állítottam össze a saját listámat.

#1, Automata fényszórók

Bár azt mondtam, hogy az összeállítás szubjektív, nagyon csodálkoznék, ha ez nem lenne ott minden Teslás listájának elején. Különösebb köntörfalazás nélkül, a sommás véleményem az, hogy

a Tesla automata távolsági fényszórója jelen formájában egyszerűen használhatatlan. Ez pedig irtó ciki.

Azon csodálkozom, hogy a Tesla kapcsán mindig példásan érzékeny német közlekedésbiztonsági hivatal még nem kapcsoltatta ki a céggel ezt a szolgáltatást arra hivatkozva, hogy potenciálisan veszélyes.

A probléma dióhéjban annyi, hogy az automatika az esetek többségében túl későn kapcsolja ki a távolsági fényszórót. A legtöbb hasonló rendszer egyik gyengesége, hogy nem mindig reagál jól a kamionokra, de a Tesla esetében nem egyszerűen erről van szó, a rendszer a személyautókat is csak nagyon későn veszi észre.

Tesla automata távolsági fényszóró. forrás: Bjørn Nyland

Az is jól megfigyelhető, hogy a kocsi sokszor olyankor is visszakapcsolja egy másodpercre a távolsági fényszórót, amikor valaki elhaladt mellettünk, de már látjuk, hogy hamarosan érkezik a következő autós. Emiatt sokszor ki-be kapcsolgatja a fényt, mintha folyamatosan villogni akarnánk. De a fémből készült, nagy méretű útjelző táblák is meg tudják kavarni a rendszert, amely a visszaverődő fény miatt ilyenkor pont fordítva, tévesen, kikapcsolja a távolsági fényszórót.

Sokan azzal magyarázzák a hibát, hogy a Tesla nem hagyományos fényérzékelőt használ a szembejövő forgalom éjszakai észlelésére, hanem a kamerákra bízza ezt is. Én ezt nem teljesen tudom elfogadni, mert szerintem a közelgő fényeket a kamerák is látják, gond a mesterséges intelligenciával (AI) van, az nem kezeli jól a helyzetet. Mostanában egyre többen panaszkodnak erre a hibára, mivel amióta az Autopilotnál nyugdíjazták a radart, a Tesla Vision éjszaka kötelezően bekapcsolja az automatikát ha működik a vezetéstámogató. Ezt mondjuk könnyen ki tudjuk kapcsolni az irányjelző kar finom előrebillentésével, de nyűg, hogy minden egyes Autopilot aktiváláskor meg kell tenni.

Többet tud, mint amit engednek neki.

A probléma annál is érthetetlenebb, mivel egy ideje már a legtöbb Tesla mátrix LED lámpákkal van szerelve, ami képes lenne csak a szembejövőket elvakító egységeket kikapcsolni, miközben az út többi részét megvilágítja – ezzel segítve a sofőr és a Tesla Vision munkáját is. De ha az AI buta, és nem ismeri fel idejében az autót, akkor ezeket a LED-eket sem kapcsolná ki időben, ráadásul a mátrix funkciókat még mindig nem aktiválta a vállalat.

Állítólag a napokban befutott 2022.40.4-es szoftverfrissítés egy nem dokumentált javítása, hogy végre jelentősen javítja ezt a hibát. Nekem ez a cikk írása közben érkezett meg, kipróbálni még nem tudtam, de nagyon kíváncsi leszek rá.

#2, Az Autopilot és a sebességhatárok

Sokan, sokszor panaszkodtak már rá, hogy a Tesla vezetéstámogatója és sebességtartója nem kezeli megfelelően a sebességhatárokat. A közhiedelemmel ellentétben azonban nem arról van szó, hogy a cég rendszere nem ismerné fel a sebességkorlátozó táblákat. Annyira nem, hogy, a képernyő bal oldalán szépen ki is rajzolja nekünk azokat, mégpedig tapasztalataim szerint akkor is, ha egy útfelújítás miatt ideiglenesen az aszfaltra helyezett téglalap alakú tábláról van szó, ráadásul még olyankor is, ha a szél azt egy kicsit már el is fordította. A rendszer ebből a szempontból kifejezetten példásan működik.

Az igazi probléma az, hogy nem tanítottak meg neki egy fontos szabályt, illetve sokszor felülírják amit lát.

A fontos szabály, ami kimaradt a Tesla házi KRESZ tanfolyamán az az, hogy a következő kereszteződés feloldja a sebességkorlátozást, ha csak az nincs újabb táblával megújítva. Emiatt, feloldótábla hiányában a Tesla 70-nel akar minket vinni az országúton akkor is, ha csak a közelgő kereszteződés miatt vitték le egy rövid szakaszon a sebességet.

Miután a kamera észrevette a táblát, a képernyőn a grafika meg is jeleníti azt.

A gyakoribb probléma, és egyébként ez szerintem sok, tévesen fantomfékezésnek titulált tapasztalat okozója is, hogy ha az autó a térképadatokat magasabb rendűnek tekinti, mint a kamerák által felismert sebességkorlátozást, így az mindig felülírja az autó által látottakat. Tehát, ha a legutóbbi térképfrissítésen egy útszakaszon 30-as korlátozás volt, de az már rég eltűnt és az autó sem lát ilyen táblát, akkor is visszaveszi a sebességet. Hogy ez valami EU (túl)szabályozás miatt van-e azt nem tudom, de már más márkától származó tesztautónál is tapasztaltam.

#3, Beszédfelismerés

A Teslák fizikai kezelőfelületének 90%-a a központi képernyőn található. Alapesetben szinte semmit nem kell vezetés közben nyomogatnunk, amit meg mégis, arra ott vannak a kormány gombjai és bajuszkapcsolói. Néha mégis előfordul, hogy jól jönne a beszédfelismerés funkció, ha mondjuk egy dalt akarunk lejátszani, menet közben navigációs célpontot akarunk változtatni, vagy az útitervhez adni.

Az első probléma amit tapasztalni fogunk, hogy a rendszer nem ért magyarul. Persze sokunknak nem gond angolul beszélgetni az autóval, de azért nem lehet ezt mindenkitől elvárni. Van több európai nyelv amit már megért az autó, de félő, hogy egy olyan esetén, amit a 8 milliárd földlakóból legjobb esetben is csak 13-15 millióan beszélnek, ráadásul a ragozás miatt még egy igen nehéz eset is, nem nagyon számíthatunk ilyen fejlesztésre. Bárcsak tévednék.

Innen üzenem a Kis Grófo rajongóknak, hogy a „play kék a szeme” felszólításra az autó a „cake or salmon” nevű dalt kezdi keresni a Spotify adatbázisában.

Egyébként még akkor is probléma a magyar nyelv hiánya, ha amúgy nem gond nekünk angolul vagy németül beszélni az autóhoz.

Elég csak megpróbálni egy magyar előadó magyar nyelvű dalát megkerestetni a Spotify-jal, vagy egy magyar címet megadni a navigációnak – megsúgom, egyik sem fog menni.

De nem csak a magyar nyelvvel van gond, az angol vezényszavak száma is igen limitált. Jó példa erre, ha mondjuk szóban szeretnénk vezetés közben bekapcsolni a ködlámpát nem járunk sikerrel. De bíztató, hogy mint több más vezényszónál, itt sem azt írja ki, hogy ezt nem érti, hanem hogy még nem elérhető a funkció.

Talán egyszer okosodik?

Ugyanígy esélytelen a telefonkönyvből előcsalni a magyar kontaktokat, így, ha nem valamelyik kedvencként elmentett, vagy legutóbb hívott számot akarjuk tárcsázni – ezek könnyen elérhetőek -, akkor a telefonkönyv apró ABC betűire kattintva kell a keresendő név kezdőbetűjét beütni, ami még álló helyzetben sem egyszerű, annyira körömhegynyi a felület.

Ezen a vékony szürke sávon kellene eltalálni a keresett személy nevének kezdőbetűjét-

Bár a Tesla szeret sok mindent maga csinálni – pláne, ha szoftverről van szó -, jobban járnának ha megvennének egy meglévő, jól működő beszédfelismerő rendszert erre, mivel ez a kisebb, egzotikusabb nyelvek használóit is azonnal jobb helyzetbe hozná. Jó példa erre a Google telefonos beszédfelismerője, ami remekül elboldogul a magyar nevekkel és címekkel is.

#4, Holttérfigyelő

Amikor az autó megjelent a számos biztonsági funkció mellett hiányzott egy ma már eléggé általános extra, a holttérfigyelő. Pontosabban, a nyolc kamera ellátta ezt a feladatot, az autó ütközéselkerülője valószínűleg sipákolt volna figyelmetlen sávváltás esetén, de a sofőrnek ez már inkább csak utolsó figyelmeztetés.

Az egyik nagy frissítéssel aztán ismét új funkciót kaptunk, és az index használata most már automatikusan kirakja a sárhányón lévő kamerák képét a képernyőre, hogy lássuk mi van közvetlenül mellettünk, még, ha esetleg a visszapillantó tükör nem is veszi észre. Ez jobb mint a semmi.

De továbbra is azt mondom, ennek a funkciónak a visszapillantó tükörben van a helye, úgy ahogy ezt mindenki más is csinálja, egy kis sárga figyelmeztető LED segítségével.

Ha jobbra kanyarodunk, vagy a szélső sávba sorolunk, akkor még egész jól működik a Tesla rendszere, hiszen a jobb tükröt figyeljük és közben a perifériánkon láthatjuk a képernyőn a kamera képét is. Most már azt is megszabhatjuk, a képernyő melyik részén jelenjen meg ez a kis ablak.

Forrás: teslanorth.com

Balra kanyarodáskor, a belső sávba váltáskor, illetve balról előzéskor azonban a sofőr balra, a bal válla fölé, illetve a bal tükörbe néz – a holttérfigyelő kamera képe pedig pont ellenkezőleg, tőlünk jobbra, a központi kijelzőn van. Ennek így semmi értelme, egyáltalán nem használható.

#5, Öncsonkítás

Egy autó sem immunis a felverődő kövekre, így az én kocsim is összeszedett 10+ apró hibát mielőtt végre lefóliáztattam. Akinek a kocsi teljes védelme túl drága, annak nagyon ajánlom az angol szlengben csak „melltartónak” nevezett megoldást, amikor mindössze a kocsi orrát, és esetleg visszapillantó tükreinek hátát fóliázzák le, a teljes költséghez képest aprópénzért. A sérülések 99%-a itt keletkezett, ezeket nagyrészt javítófestékkel eltüntettem, amióta pedig lefóliáztattam a kocsit nem találtam újabb hibát. Mivel a Model 3 orrán nincs hűtőmaszk, hanem az egész egy nagy fényezett elem, így különösen ajánlott a védelem, főleg, ha fehér az autó, a fényezés alatt fekete műanyag elemmel.

Az viszont abszolút nem normális, ha az autó saját magát karcolja össze, pedig a Model 3 hajlamos erre, mégpedig a hátsó, hajtott kerekek előtti küszöbrészen.

Elég csak az országút melletti murvát picit megcsípni, és a pörgő kerék homokfúvóként radírozza le a fényezést. Sajnos tapasztalatból beszélek, 24 órás sem volt még az autó, amikor az első utamon így jártam. Ez a pár karc olyan mély, hogy a fóliázás előtti javítófestékes kezelést meg sem próbáltuk – még szerencse, hogy csak közelről és csak az autó mellé guggolva látszik.

Karcok a később felrakott fólia alatt – az első 24 órában történt a baj.

Ami miatt ez különösen gáz, az az, hogy a Tesla tud a tervezési hiányosságról. Honnan tudom ezt?

Onnan, hogy a webshopjukban árulnak kifejezetten erre a területre karcvédő fóliát, amit otthon házilag is feltehetünk. (Szintén ajánlott ha nincs lefóliázva az egész kocsi!) De ha a cég ennyire tisztában van ezzel, akkor vagy ki kellene találnia erre valami módosítást, vagy gyárilag fel kellene tenniük ide a fóliát mindenkinek.

#6, Nem lehet kikapcsolni?!

A Tesla Model 3 légkondija, pontosabban a légáramok szabályozása merőben más, mint a hagyományos autóké. A rendszer nem csak azzal kelt feltűnést, hogy a képernyőn tudjuk beállítani a levegő irányát, de a kocsiban sincsenek hagyományos légbeömlők, az egész rejtve van, és minden Tesla-szűznek tátva marad tőle a szája. Emellett a légkondi használata is nagyon kényelmes, legalábbis én nagyon jól be tudom állítani, merre fújjon a levegő, úgy, hogy ne kapjak arcüreggyulladást.

Ha nem ül benne utas, kikapcsolja a jobb oldali légbeömlőket az autó, de ha ül bent valaki, csak épp nem szeretné használni, akkor nem tudja ezt megtenni. Logikus, nem?

A kétzónás klíma egyébként nagyon intelligens is, mivel összekötötték az anyósülés súlyautomatikájával, és ha nincs utasunk, akkor csak a sofőr előtti légbeömlők működnek.

Innentől kezdve azonban végképp teljesen érthetetlen, hogyan fordulhat elő az, hogy nem lehet az utas, vagy a sofőr klímáját egymástól függetlenül kikapcsolni.

Igen, a két zóna hőmérsékletét tudjuk egymástól függetlenül szabályozni, de ha utasunk épp nem szeretné egyáltalán használni a klímát, akkor azt nem lehet csak nála kikapcsolni. Ennek fordítottja is igaz, ha csak az utas igényli a hideg, vagy meleg levegőt, a sofőr sem tudja csak a sajátját teljesen kikapcsolni. Ez már csak azért is furcsa, mert amióta kijött a Model 3, sokan sokszor panaszkodtak már erre a fórumokon és az egész egy egyszerű szoftverfrissítéssel megoldható lenne, hiszen utas nélkül, már most is tudja ezt a rendszer.

#7, Agresszív sávtartó

Az egyéves tapasztalatokat taglaló tesztben már említettem, hogy eleinte nagyon idegesített, hogy bekapcsoláskor, ha nem pont a sáv közepén voltam, az Autopilot egy eléggé hirtelen és agresszív kormánymozdulattal rántja vissza a kocsit a helyes nyomtávra, kb. úgy, mintha, egy hirtelen felbukkanó akadályt kellene kikerülnie.

A viselkedés különös, nevelő hatása, hogy azóta szerintem sokkal jobban odafigyelek erre, és mindig a sáv közepén haladok ha az útminőség engedi, valamint a vezetéstámogatót is akkor aktiválom csak, ha már viszonylag biztonságos távolságra vagyok a szaggatott vonaltól. Most már ez az egész ösztönös, rutin, nem is figyelek oda rá, és már meg nem tudnám mondani mikor tapasztaltam utoljára a jelenséget. Ettől függetlenül jó lenne finomítaniuk ezen, mivel teljesen indokolatlan az agresszív beavatkozás, főleg, hogy máskülönben az Autopilot kifejezetten finoman mozgatja a kormányt, követi a kanyarok ívét, az út vonalát.

#8, Újra és újra bekapcsolni

Autómban az Autopilot alap, ingyenes változata fut, ami sávváltást érzékelve kikapcsol. Az EU szabályozás e tekintetben különösen szigorú, és még a fejlettebb Enhanced  (EAP) változatban is kétszer kell jelezni a sávváltási szándékot – egyszer az index használatával, majd a kormány finom megmozdításával – mielőtt az autó magától végrehajtja a manővert.

Az EAP sávváltás után is tovább működik.

A sávtartó más márkák autóiban is kikapcsol sávváltáskor, azonban sok kocsiban, miután érzékeli, hogy befejeztük az előzést, magától újra bekapcsol, ha csak direkt nem állítottuk le manuálisan. A Teslánál ezt azonban csak az 1,4 milliós felárral árult EAP tudja, a sima Autopilotot minden egyes sávváltás vagy előzés után újra vissza kell kapcsolni. Túl lehet élni, megszoktam már, de gáz, és kicsit az az ember érzése, hogy finom kis lehúzás ezzel is az EAP vásárlása felé terelni a tulajdonost.

#9, Sötétség

A fényszóróautomatika hülyesége ellenére a Tesla LED fényszóróit kifejezetten szeretem, és a belső világításra sincs panaszom.

De a csomagtartóban uralkodó sötétség kriminális.

A nagy hátsó csomagtartóba mindössze két kis fényerejű LED lámpa került oldalra, ami a feketére kárpitozott űrt alig világítja meg. Léteznek erre aftermarket, utólag középre beszerelhető megoldások, amelyeket viszonylag kevés szereléssel sorba lehet kötni ennek a lámpának az áramkörére, de ezt alapvetően a Teslának kellett volna már orvosolnia az elmúlt négy évben. Értem én, hogy spórolunk, de a 21,7 milliós alapárba csak beleférne még egy kínai LED.

A csomagtartó éjszaka – a kép kicsit szemcsés, mert direkt kikapcsoltam az éjszakai módot, hogy jobban szemléltesse mit lát az emberi szem.

Hasonlóan gáz a töltőnyílás megvilágítása, illetve annak hiánya. Az eredeti Model S és X esetén Amerikában maga a fedél alatti töltőaljzat kapott egy körbefutó LED lámpát, amely a színével jelezte épp mi történik, és segített a nyílás megtalálásában is.

Sötétben itt kell megtalálni a töltőnyílást.

A Model 3 és Y, valamint a legújabb S és X viszont ehelyett egy kis Tesla logó fénye jelzi a töltés státuszát, ám maga az aljzat egy fekete műanyag-tengerben lapul valahol. Ha éjszaka olyan helyen töltünk, ami nincs jól megvilágítva, akkor nem árt ha a kezünkben van a telefonunk is. Sok más villanyautóban ezt megoldották egy kis méretű LED lámpával ami ténylegesen a töltőnyílást világítja meg.

#10, Feneketlen verem

A Model 3 és Y középkonzoljában és könyöktámaszában egy-egy mély és tágas tárolórekesz van, ami mindenképp dicséretes. A gond csak az, hogy mind a kettő egy-egy feneketlen verem, egy nagy lyuk, amibe maximum belehányni tudunk dolgokat, de aprópénz, kulcsok, távirányítók, rágó, vagy egyéb apróságok csak ömlesztve tarthatóak benne.

Én az egyikbe vettem egy 15 eurós extra kis fiókot, ami teljesen jól megoldja ezt, a másikat meghagytam nagyobb dolgok, pl. esernyő vagy szatyrok szállítására. De megint csak, ennyi pénzbe bele kellene férnie egy ilyen rendszerezőnek.

+1, Ráadás

A Tesla Model 3 nyolc darab külső kamerával van felszerelve, elsősorban az Autopilot, illetve a későbbi önvezetés számára, de persze másra is használjuk őket. Holttérfigyelőként, tolatókameraként, de még biztonsági kameraként is funkcionálnak.

Az első szélvédő tetején lévő három kamerát az ablaktörlő tartja tisztán, az első sárvédőkön lévők pedig valami olyan légcsatornában vannak, hogy nekem talán még soha nem lettek piszkosak, maximum picit vizesek. Az autó két oldalán a B-oszlopban is van egy-egy kamera, ami szokott panaszkodni rá, hogy különösen így télen, a lapos szögben oldalról sütő nap elvakítja, de alapvetően ettől még működik az Autopliot, a másik hat kamera elég neki.

A tolatókamera a rendszám felett az Y és az S között kandikál ki.

Az autó hátulján lévő tolatókamera azonban esős időben, különösen autópálya tempónál, pillanatok alatt sáros, mocskos lesz, viszont lepucolni csak kézzel lehet. Így ha megérkeztünk az úticélhoz és betolatnánk a parkolóba, gyakran semmit nem látunk. Megértem, hogy nem volt túl nagy kedvük csak ehhez a kamerához az autó orrából elvezetni egy gumicsövet, de igazán jó lenne, ha valahogy tisztíthatóvá tennék – még azt se bánnám ha a csomagtérben emiatt lenne egy második ablakmosó tartály, úgyis viszonylag kevés víz kell csak a kis lencse a tisztításához, így lehet elég lenne félévente megtölteni.

Tartósteszt: egy év a Tesla Model 3-mal

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.