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
auto
2024. 04. 26. péntek

Kiderült, mit tud majd a Porsche új sportterepjárója

elektromos autó

Mint mi is beszámoltunk róla, a Porsche a napokban ünnepelte százezredik elektromos autójának legyártását a zuffenhauseni létesítményben – a Taycan nemcsak hogy szolid kereslettel találta szembe magát a piacon, de tavaly az ikonikus 911 sportautónál is több fogyott belőle. Ám ez csupán a kezdet, egy ízelítő abból, hogy mit érhet el a német prémium autógyártó, ha a villanyautókra koncentrál, és régóta ismert, hogy bizony fejlesztés alatt van egy új modell, amely a Taycannál is nagyobbat tarolhat. De mit tudunk jelenleg a Macan EV-ről, amelyről már évek óta pletykálnak a lapok?

Ez a Porsche még a Taycant is lenyomhatja

A Porsche nemrég egy olaszországi sajtóeseményen osztott meg néhány műszaki adatot a közelgő tisztán elektromos sportterepjárójáról. Elárulta, hogy saját kategóriájában ez lesz az eddigi legsportosabb modell a kínálatban, az összteljesítmény elérheti a 603 lóerőt, a csúcsnyomaték pedig az 1000 Nm-t. Habár a vadonatúj PPE platform lehetővé teszi a hátsókerekes meghajtást is, a hangsúly eleinte az összkerékhajtáson lesz a Macan EV esetében, így két villanymotor mozgatja majd az autót. A hátsó egy úgynevezett teljesítménytengely lesz, ahol a motort a lehető leghátrébb igyekeznek kitolni a tervezők, 48:52 arányú tömegelosztást adva az autónak a kanyarokból való fürgébb kigyorsítás érdekében. A Taycan esetében egyébként 49:51 ez az arány.

Hasonlóan a Taycanhoz, a Macan EV is 800V-os rendszerrel kerül piacra, ám a gyártó nagyobb hatótávot és továbbfejlesztett töltési technológiát ígér. Pontos töltési teljesítményt egyelőre nem árult el, de a Taycan 270 kW-ját „kicsivel” meghaladja, és a tervek szerint kevesebb mint 25 perc alatt 5%-ról 80%-ra lehet tölteni az aksit. A töltés kapcsán a mérnökök hozzátették, hogy amennyiben 400V-os töltőre csatlakoztatják, az autó akkuja képes „megfeleződni”, és két 400 voltos akkumulátorként viselkedni, melyek egyszerre töltődnek.

A Macan EV-ből egyelőre csak kamukipufogós tesztprototípusokat mutatott a Porsche.

A lítiumion-akkumulátor kapacitása bruttó 100 kWh lesz, ebből körülbelül 96-98 kWh lesz használható, ami kimondottan nagy lépés ahhoz képest, hogy jelenleg a Taycan aksijai mintegy 10% puffert használnak. A vállalat ezt azzal magyarázta, hogy első villanyautójuk esetében még óvatosak voltak, különösen mivel az egyik leggyorsabban tölthető elektromos autóként érkezett a piacra, ám a Taycannal szerzett tapasztalatok birtokában magabiztosan nyitnak meg még több kapacitást a tulajdonosok számára.

Az akkuméret kapcsán egyébként elmondták, hogy szerintük a 100 kWh jelenti az ideális egyensúlyt a tömeg, hatékonyság, és elvárt hatótáv között. Ebből fakadóan nem is készül sem kisebb, sem nagyobb akkumulátoros változat a szabadidő-autóból – legalábbis a jelenlegi akkutechnológia mellett.

A Macan EV az aktuális tervek szerint 2024-ben jelenhet meg az utakon, addigra talán sikerül áthidalni azokat a szoftverproblémákat a Volkswagen Csoporton belül, amely miatt az elektromos Porsche, és más villanyautók gyártását is el kellett halasztani.

Szoftverkáosz a Volkswagennél, borulhatnak a villanyautós tervek

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.