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
auto
2024. 03. 29. péntek

Tényleg Nissan Leaf akkupakkokból építették meg a forradalmi jelentőségű energiatárolót

Nyugat Melbourne-ben, a Marvel stadiontól alig egy kőhajításnyira található a Relecrify főhadiszállása. Azé az akkumulátortechnológiai startupé, amely most azzal került be a hírekbe, hogy megkapta a Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság (IEC) jóváhagyását egy terméke világpiacra dobásához.

A ReVolte ígéretére, mely szerint „zöld utat kap az akkumulátortechnológia”, elsőre mondhatnánk azt is, hogy ez persze csak a termék marketingszövege. A konstrukció azonban tényleg kézzelfogható energiahatékonysági előrelépést mutat a jelenleg ismert, és főleg: használt rendszerekhez képest.

Bemutatták a lakossági akkumulátort, amivel a magyar napelemstop is kezelhető volna

Recycled by Leaf

A svájci központtal működő IEC – úgyis, mint az a nemzetközi szabványügyi szervezet, melynek feladata a villamossági, elektronikai és kapcsolódó technológiai szabványok kidolgozása – arra bólintott rá, hogy az ausztrál startup olyan moduláris akkurendszert építhessen és kezdjen el akár globálisan is árusítani, amelyhez adott esetben a Nissan Leaf villanyautók akkupakkját másodlagosan hasznosítják.

A Relectrify 36 kW/120 kWh-s moduláris akkumulátoros energiatároló rendszerét tanúsította az IEC, hogy megfelel a nemzetközi technológiai szabványoknak és meghatározott hálózati csatlakozási előírásoknak.

A méretből nyilvánvaló, hogy a ReVolte közüzemi, kereskedelmi és ipari felhasználókra céloz, korábban – amikor a tesztelési időszakban az ausztrál megújuló energia szövetség 20 egységet rendelt meg – az is kiderült, hogy a háromfázisú rendszert bár hálózat-kompatibilisre tervezték, ugyanolyan könnyedén, hálózaton kívüli alkalmazásként is használható.

BMS+inverter

Az, hogy a ReVolve az akkumulátorcelláit újrahasznosított Nissan Leaf EV akkumulátorokból nyeri, elsősorban gyártástechnikai kérdés. A Relectrify azonban nem csupán azért került be a hírekbe, mert  a villanyautókból már kiszerelt, ott az életciklusuk végére ért cellákat hasznosítják egy más típusú energiatároló rendszerbe. Az ausztrál startup ugyanis szabadalmaztatott egy cellaszintű vezérlési technológiát is, amely az inverteres hardvermegoldást és az integrált akkumulátor-felügyeleti rendszert (Battery Management System, BMS) egyesíti.

A hibrid megoldás alkalmazása jelentős előrelépést eredményez (forrás: relectrify.com)

A kombinált BMS+Inverter lehetővé teszi az egyes cellák vezérlését úgy, hogy hálózatkompatibilis váltakozó áramot állítsanak elő – közvetlenül a celláról. Az inverter-mentes AC megoldás, illetőleg e hibrid rendszer pedig a cég szerint forradalmasítja az akkumulátoros tárolást: akár a harmadával megnöveli a lítium-ion akkumulátorok élettartamát, miközben a hagyományos akkumulátorrendszerekhez képest akár 30 százalékkal is csökkenti a teljesítményelektronikai költségeket.

A ReVolve bizonyítja, hogy a BMS+Inverter technológiánk megfelel a teljesítmény, a biztonság és a hálózatmegfelelőség követelményeinek, és támogatja a technológia integrálását a vezető globális akkumulátorgyártó cégekkel folytatott együttműködési projektekbe a lakossági, ipari és hálózati méretű alkalmazásokban” – mondta Valentin Muenzel vezérigazgató. Hozzátette: cége megszerezte már azt a tanúsítványt is, hogy Ausztráliában a ReVolte egységeket a hálózatba installálhassák.

Egy lépéssel megint közelebb léphetünk a háztartási méretű sziget üzemmódhoz

A Toyota is beszállt

Az ausztrál cég évekig dolgozott és fejlesztett együtt nem csak Ausztráliában, de más országokban működő hálózati cégekkel – az American Electric Powerrel, a Nissan North America-val és a Counties Energyvel – is különböző pilotokon, de rendszeresen kaptak támogatást az ausztrál kormányhoz köthető zöldenergiás programoktól és pénzalapoktól is. Mostanra jutottak el odáig, hogy a technológia lakossági, ipari és hálózati tárolókban is használható – új, de akár másodlagos akkumulátorokkal is.

Utóbbi kitétel műszaki értelemben persze mindegy. A választási lehetőséget tekintve azonban környezetvédelmi és akku-újrahaszosítási kérdésként viszont fontos, hogy a villanyautókból kikerülő energiatároló telepek újrahasznosítási területéül jelöli ki ezt a szegmenst. A Relectrify januárban új befektetőt is kapott: a Toyota Ventures kifejezetten azzal a céllal érkezett, hogy a vállalkozás piackész technológiáját az egész világgal megismertesse és elterjessze.

Mikor jönnek a nátriumos akkumulátorok, és mit várhatunk tőlük?

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

Szabó M. István