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
auto
2024. 04. 20. szombat

-40 fokban jutott el a villanyautós az Északi-sarki óceánig

villanyautózás a gyakorlatban

Aki rendszeres Facebook felhasználó az már jól tudja, hogy a villanyautók nem működnek a hidegben, de úgy egyébként is, abszolút használhatatlanok olyan vidéken, ahol nincs sűrű, nagy teljesítményű töltőhálózat.

Van azonban aki nem hisz mások szakértelmének, a saját bőrén szereti megtapasztalni a dolgokat.

Ahol a (jég)madár se jár

Egy amerikai, Johnathan Zoes vette a fejébe, hogy a saját Teslájával, egy Model Y-nal megy el Kanada egyik legészakibb lakott pontjára, a 927 fős Tuktoyaktyukba, a Jeges-tenger, más néven Északi-sarki óceán partjára. Az utat meg is örökítette, dokumentumfilmet készít belőle – írja a Northern News Services.

Forrás: Tuktoyaktyuk weboldala.

A több mint 7300 kilométeres út nem kimondottan verseny volt, a dokumentumfilmes a kalandért vágott bele, úgy gondolta a villanyautók a jövőt jelképezik ezért fontos, hogy egy ilyennel tegye meg az utat. Ő egyébként a harmadik ember aki ilyesmire vetemedik és elektromos autóval megközelíti a 70. szélességi kört, azonban ő az első, aki sorozatgyártású autóval és télen teszi meg az utat. És, hogy mennyire volt ez kemény tél?

Tuktoyaktuk weboldala szerint itt február-március környékén a rekordhőmérséklet 0 fok körül van, de a napközbeni átlag -25°C éjszaka pedig -46 is lehet. Utazónk helyenként -40 fokos időjárásról beszélt.

Hogy földrajzilag is el tudjuk helyezni Tuktoyaktuk nagyjából azon a szélességi körön helyezkedik el, mint Skandinávia legészakibb települései, azonban Kanadának ezen a részén jóval alacsonyabb a népsűrűség.

Zoes az út elején nem ütközött különösebb nehézségekbe, az Egyesül Államok északi, illetve Kanada déli részén bőven vannak Superchargerek is. Az érdekes rész Dawson Creek városa környékén kezdődött, ahol az épített töltőkről lakókocsi parkolókra váltott. British Columbiát észak felé elhagyva Yukon államba érve ismét javult a helyzet, mivel itt több, mint 15 helyszínen épített töltőket a helyi politikai vezetés, azonban villanyautó még viszonylag kevés van, így mindig akadt szabad oszlop.

Ahogy egyre északabbra haladt, barátokat kellett szereznie és idegenek jóindulatára volt bízva, de nem kellett csalódnia a helyiek segítőkészségében. Profit Riverhez közeledve elmondta a helyi őslakos közösségnek, hogy milyen úton van, akik felajánlották, hogy egy helyi műszaki épület 50 amperes csatlakozóját használja éjszaka. Innen Dawson City felé vette az irányt, ahol egy helyi vízvezeték-szerelő fogadta be, nála megszállhatott, tölthetett, és megtervezhette az út hátralevő részét.

Forrás: Eric Bowling, NNSL Media

Ebből a legnehezebb szakasz a Dempster autópálya volt, amelyen több, mint 300 kilométeren át még csak benzinkút sincs. Itt a helyi útfenntartó társaság szakemberei segítettek neki, az ő garázsukban tudott tölteni egy éjszaka, majd Eagle Painsbe érve egy autószerelő műhely ajánlotta fel, hogy használja a konnektorukat. Fort McPherson városában egy építési vállalkozás szánta meg, míg végül a 3000 fős Inuvikban kellett megküzdenie egy rakoncátlankodó töltőoszloppal, mielőtt elérte az úticélt, Tuktoyaktyukot, a tenger partját

A filmes jelenleg az utómunkálatokon dolgozik, de már tervezi, hogy később újra megteszi az utat, ezúttal azonban a feleségét is magával viszi.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.