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
auto
2024. 04. 12. péntek

541 km hatótávval érkezik a Kia EV9

elektromos autó

Hosszú csöpögtetés után ma este végre bemutatkozott a KIA EV9, így néhány műszaki adatot is megtudhattunk az utakra 2024 elején várható újdonságról.

Hivatalos gyári fotókat már korábban közöltek az autóról és néhány Dél-Koreában készült videó is felkerült az internetre, így az autó legfontosabb jellemzői, a szögletes kialakítás, a digitális tigrisarc vagy a forgatható ülések a második sorban, alapvetően már nem jelentettek újdonságot, azért a mai leleplezésre is tartogattak érdekes részleteket.

A bemutatón Karim Habib, vezető tervező ismertette az opposites united tervezési filozófia megtestesülését az EV9-en, így a fényes és árnyékos felületek játékát, a karakteres, szögletes, mégis áramvonalas (0,28 cw) kialakítást, a robusztus, mégis tágas utasteret. Az autó övvonalát SUV létére meglehetősen alacsonyra húzták, növelték az üvegfelületek arányát, ezzel is fokozva az egyébként is tekintélyes térérzetet.

A jármű 3100 mm-es tengelytávval rendelkezik, a hosszúság 5010 mm, 1980 mm széles és 1755 mm magas, a kerékméret 21, 20 vagy 19 hüvelyk közül választható. A GT-line változatot egyedi esztétikai jellemzők különböztetik meg, így az első és a hátsó lökhárítók, a kerekek és a tetőcsomagtartó is eltér a szabványos modelltől, valamint ezen a verzión jellegzetes fekete betétek emelik ki a formát.

A belsőt négy elem, a fény, a levegő, a föld és a víz inspirálta, így lett tágas és minimalista. A letisztult, széles képernyővel rendelkező műszerfal, a középkonzol és az ajtókialakítás még tágasabbá teszi az autót az utasok számára. A hosszú és egyenes tetővonalnak köszönhetően még a harmadik üléssorban is tekintélyes a fejtér, de a lábtér is bőséges, felnőttek is bátran beülhetnek hátra. A jól kihasználható belső térhez az e-GMP padlólemez által lehetővé tett teljesen sík padló, a karosszéria sarkaiba kitolt kerekek is hozzájárulnak.

A fényeket kívül és belül egyaránt látványosan alkalmazza a Kia új zászlóshajója. Elöl a tigrisarc része a fényszórók belső oldalán a karosszéria festett felületén át felsejlő LED fények, a kormányon kivilágítható KIA felirat, a belső hangulatvilágítás, illetve a háromágú hátsó lámpák egyaránt látványosak.

A hátsó sor forgatható ülésein kívül a szellős kialakítás is segíti az autóban ülők közötti kommunikációt, a zenei élményt pedig a 14 hangszórós Meridian prémium audiorendszer teszi teljessé.

A fenntarthatóság jegyében egy mai nagy sorozatban gyártott autóban már nem jellemző a valódi bőr, így az EV9 kárpitozása is növényi alapanyagokból, kukorica, nádcukor illetve növényi olaj felhasználásával, valamint újrahasznosított PET palackokból, sőt halászhálókból készül.

Vezetéstámogató rendszerek tekintetében újdonság, hogy hármas szintű önvezetésre is képes lesz (egyes piacokon) az autópályás vezetéstámogató (Highway Driving Pilot – HDP) rendszer. A távolságtartó és sávtartó rendszerek működését összesen 15 érzékelő, köztük kettő lidar támogatja. Az RSPA2 (Remote Smart Parking Assist 2) parkolássegítő rendszer önálló parkolásra is képes, anélkül, hogy a járművezető az autóban ülne.

Az autó enyhébb terepen is megállja majd a helyét az Auto Terrain Mode funkciónak köszönhetően, a 2500 kg maximális vontatható tömeg pedig kiemelkedő a kategóriájában. Kempingezésnél, de otthoni áramszünet esetén is nagy segítséget nyújthat a 3,68 kW maximális teljesítményre képes vehicle-to-load (V2L) rendszer, amely az autó akkumulátorában tárolt energiával képes külső elektromos fogyasztók ellátására.

A konnektivitást új szintre emeli az OTA (over-the-air) frissítési képességhez kapcsolódó alkalmazás áruház, melynek segítségével az autó extra funkciók megvásárlásával személyre szabható, így utólag vásárolhatunk például extra teljesítményt Acceleration Boost néven. Természetesen a megszokott mobiltelefonos távvezérlés is elérhető lesz az EV9-ben,így például az autó vagy a csomagtér távolról nyitható, a légkondicionáló távvezérelhető.

Az autó kétféle akkumérettel készül majd, a kisebb, 76,1 kWh-s kapacitás kizárólag hátsókerék-hajtással (RWD), a nagyobb 99,8 kWh-s akkumulátor pedig összkerekes verzióban is megvásárolható lesz. A hátsókerekes alapmodellt egy 150 kW teljesítményű, 350 Nm-es nyomatékkal rendelkező villanymotor hajtja, amely 9,4 másodperc alatt képes felgyorsulni 0-ról 100 km/h-ra. Készül egy erősebb, de szintén egymotoros változat 160 kW-os (350 Nm) teljesítménnyel, amelynek gyorsulása 8,2 másodperc.

Az összkerekes, kétmotoros változat rendszerteljesítménye 283 kW (600 Nm nyomatékkal), amelynek a 100-as sprintje kerek 6 másodperces. A Kia Connect Store-ban később megvásárolható opcionális Boost funkcióval a nyomaték 700 Nm-re növelhető, így a 100-ra gyorsuláshoz szükséges idő már csupán 5,3 másodperc.

A legnagyobb hatótávval a nagy akkus, hátsókerékhajtású, 19″ méretű kerekekkel szerelt változat rendelkezik, ami a WLTP ciklus szerint 541 km. A töltési teljesítményről egyelőre csak annyit tudunk, hogy 15 perc alatt 239 kilométerre elegendő energia tölthető vissza a megfelelő teljesítménnyel rendelkező töltőoszlopokról, amely átlagosan 170 kW körüli töltési teljesítményre utal. A maximális teljesítmény persze aligha lesz alacsonyabb az EV6 232 kW-os csúcsértékénél.

Újságírói kérdésre elmondták, hogy az árakról egyelőre korai lenne beszélni, de Dél-Koreában már az idei második negyedévben, majd világszerte további kiemelt piacokon megnyílhat az előrendelési lehetőség, jövő év elején pedig a szállítások is megindulnak. Így sokat valószínűleg már az árakra sem kell várnunk.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.