PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 06. 19. szerda

Már látnak a parkszenzor nélküli Teslák

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

Ahogy arról múlt héten beszámoltunk a Tesla megkezdte az ultrahangos szenzorok nélküli autóira kiküldeni, a Vision Park Assist nevű szolgáltatást, amely hasonló funkcionalitást kínál a kocsi kameráira támaszkodva. Akkor még csak az FSD Beta programban résztvevő autókról lehetett hallani, és azt gondoltuk, még pár hetes extra tesztidőszak következik ezekkel.

Tévedtünk, nem nagyon vártak, a hétvégén elkezdte megkapni a teljes flotta a frissítést.

Jobb is, rosszabb is

A 2023.6.9-es frissítéssel érkező szolgáltatás március 23-án csütörtökön tűnt fel a notateslapp.com és 24-én pénteken a TeslaFi „radarjain”, és mindkét oldal azt jelzi, hogy eddig nagyjából az autók 2%-a telepíttette. Fontos megjegyezni, hogy Vision Park Assist funkció egyelőre csak az ultrahangos szenzorok nélküli autókra lesz elérhető, akinek hagyományos érzékelők vannak az autóján, annak nem változik semmi.

Az első videók és beszámolók alapján eddig viszonylag jól működik a megoldás – már, ha a jó működést úgy definiáljuk, hogy időben figyelmezteti a sofőrt, hogy meg kell állnia, mert akadályt érzékel. Amiben az internetet lassan elárasztó videók között különbséget látunk, az leginkább az, hogy mennyire óvatos a rendszer az ultrahangos változathoz képest. Utóbbiak általában 15 centiméteres távolságig működnek, míg a Vision Park Assist jelenleg 30 centinél áll meg. Ez azért még messze nem elég jó.

Ahogy a neurális hálókat használó funkcióknál eddig láttuk, a szolgáltatások eleinte elég nagy ráhagyással dolgoznak, aztán később folyamatosan finomodnak, de persze garancia nincs rá, hogy ez most is így lesz.

Az óvatosság egyébként indokolt is, ugyanis a rendszer pontossága még nem tökéletes. Páran már vették a fáradságot, hogy mérőszalaggal ellenőrizzék le a rendszer méréseit, és volt, hogy nagyon közeli értéket kaptak, 1-2 centi eltéréssel.

De volt olyan is, hogy ennél jóval nagyobb  volt a különbség – 30 centi helyett 60, azaz lett volna még bőven helye az autónak.

 

Egy olyan beszámolót is láttunk már, ahol a rendszer egy ideig mérte a távolságot, aztán feladta, a sofőr pedig tovább ment – bele egy oszlopba.

https://twitter.com/AGBruml/status/1639800202679705602?s=20

Van olyan is viszont amiben a kamerás rendszer többet tud, mint a korábbi ultrahangos verzió. A hagyományos megoldás érzékelői az autó első és hátsó lökhárítóin, illetve a sárhányón voltak, így az autó oldalán nem mutatták a távolságot, míg a Vision Park Assist 360 fokban rajzolja meg a körülöttünk lévő világ határait, hiszen a B-oszlop kameráit is igénybe tudja venni.

Olyan teszteket is láttunk már, amelyekből kiderült, hogy a járdaszegélyt, útpadkát is látja az új rendszer – az ultrahangos megoldás erre nem volt képes. Remélhetőleg ez segít majd a felnik megóvásában.

Emlékszik

Ahogy arra számítani lehetett, a rendszer használja az FSD Occupancy Networkjét, illetve emlékszik ennek korábbi adataira. Praktikusan ez azt jelenti, hogy az autó nem csak azokat az akadályokat látja, amelyek éppen ott vannak, de azokat is észben tartja amelyek már kikerültek a kamera látószögéből. Így például ha valahova orral készülünk beállni, és van egy alacsonyan elhelyezkedő akadály – járdaszegély, valami tárgy a garázsban -, akkor előfordulhat, hogy ahogy egy méteren belülre kerülünk hozzá képest, az autó orra holtteret képez, és hirtelen eltűnik a kamera látóteréből. Mivel azonban a rendszer emlékszik a pár másodperccel korábbi képekre, így ilyenkor is tudja, hogy meddig szabad menni.

Az viszont szintén kiderült a videókból, hogy ha az autót egy ideig parkoltatjuk, majd beülünk, akkor beletelik 6-8 másodpercbe, míg a Vision Park Assist működőképes lesz, hiszen be kell töltenie a korábbi adatokat is – pontosan a fenti megoldás miatt. Ez azért mindennapi használatban zavaróan hosszú idő lehet az ultrahangos szenzorok szinte azonnali működéséhez képest – remélhetőleg ez még javulni fog.

Szintén érdekes lesz megfigyelni, mennyire működik majd a rendszer esőben, hóban, sárban. Különösen hóban, latyakban, hidegben eddig is volt olyan, hogy az autó lökhárítójára felcsapódó hó megfagyott és a szenzorok leálltak, de azért ez elég kivételes eset, különösen a mi éghajlatunkon. Az viszont gyakori, hogy esőben vezetünk, a saras lé pedig felfröcsög a kamerákra. Erre leginkább a tolatókamera érzékeny, és ennek mosója sincs, így kérdéses hogyan működik majd ilyen körülmények között a rendszer. A tippünk az, hogy sehogy.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.