Németország és Dánia együttműködési megállapodást kötöttek egy olyan szárazföldi vezeték megépítésére, amely lehetővé teszi, hogy a skandináv ország zöld hidrogént szállítson Európa legnagyobb gazdaságába már 2028-ban. A hírt a ReNews hozta le azzal, hogy a szerződés a két ország között tavaly májusban aláírt partnerségi megállapodás első élesítése. A német és a dán energiaügyi miniszter, Robert Habeck és Lars Aagaard Koppenhágában írták alá a szándéknyilatkozatot, melyben azt vállalták, hogy a zöld hidrogén bevezetésének előmozdítására irányuló erőfeszítések részeként, támogatást nyújtanak a potenciális hidrogén infrastruktúra üzemeltetőknek és felhasználóknak a projektjeikhez. Ebbe beleértendő a tervezés és a megvalósítás is. Az köti össze ezügyben a két országot, hogy a németek gyakorlatilag bejelentkeztek a majdani dán zöldhidrogénexportra. Dánia ugyanis 4-6 GW elektrolizáló kapacitás megépítésével kalkulál 2030-ig, mellyel nem csupán a saját zöldhidrogén igényt kívánják majd kielégíteni. Ha zöldhidrogénről van szó, a németek Ausztráliáig is elmennek A németek hidrogénéhsége nem újkeletű. Korábban Norvégiával hasonló megállapodást kötöttek, és miközben jelezték, hogy a spanyol-francia zöldhidrogén infrastruktúra meghosszabbítása őket is érdekli, az is ismertté vált, hogy az egyiptomi, Egyesült Arab Emírségekkel és Kanadával kötött, hasonló célú szerződéseken túl a németek akár Ausztráliáig is elmennek, hogy az orosz gáz helyett minél hamarabb hidrogénre válthassanak. A német zöldhidrogén ügyben azonban nem csak a nemzetközi kapcsolatokról szól a folyamatos cselekvés: a Taggelspiegel hozzájutott egy olyan belső anyaghoz, amely szerint szándék van arra, hogy az országos zöldhidrogén infrastruktúra létrehozása állami részvétellel (és felügyelet alatt) történhessen meg. A gazdasági minisztérium nemzeti hidrogénstratégiájában várhatóan a közelgő frissítésbe be is kerülő javaslat a lap szerint élvezi a vezető kutatóintézetek (mint a Fraunhofer IEG, a Klímavédelmi, Energia- és Mobilitási Intézet (IKEM) és a Berlini Műszaki Egyetem) támogatását, mivel a kutatók szerint így a német hidrogénhálózat gyorsabb megépítése várható. Ugyanakkor az egyeztetésekbe bevont 16 gázszállító cég az ötletet kritikusan fogadta. Erőltetni kell a zöldhidrogént – ha sikerül, évekkel hamarabb kidobható a szén Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!