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 Az energetikában eddig is ismert tengeri (offshore) szélerőművek mellé a német bürokrácia most megalkotta a tengeri zöldhidrogén termelés kifejezést is. A nyelvi leleményesség minősítésénél vélhetően sokkal fontosabb, hogy Berlinben arra jutottak, hogy az északi-tengerre tervezett új német szélerőműves potenciálból 1 GW termelőerőt dedikáltan a szárazföldtől távol, azzal csővel összekötött, lebegő hidrogéntermelő infrastruktúrához kell megépíteni, és ez már törvényszerű lehetőség is, amit Németországnak ki is kell használnia. Az új német szélenergiás terv, melyet a Recharge News egyszerűen a „mamutfeladat” szóval illet, arra épül, hogy a német Szövetségi Tengerészeti és Hidrográfiai Ügynökség offshore szélenergiás stratégiájában a célterületet is és a termelői kapacitásméretet is pontosan meghatározta. E szerint az északi és balti-tengeri területeken az évtized végére összesen 30 GW, 2035-re pedig 40 GW tengeri szélerőműi flottát kell megépíteni, ami abból kiindulva, hogy jelenleg csupán 8,1 GW áll rendelkezésre, valóban több mint csupán ambiciózus vállalás. Fordul a kocka: spanyol zöldhidrogén húzza ki Európát az energiaválságból? Ebbe a csomagba került be az offshore zöldhidrogén kifejezés, ami arra utal, hogy az épülő új kapacitásokból egy területről, a szélből előállított áramot majd nem a partra vezető kábelekbe táplálják, hanem a tengeren létesített, tiszta hidrogént előállító infrastruktúrához. A Gazdasági és Klímaügyi Minisztérium közleménye szerint: „A tengeri szélerőművekből származó villamos energia ideális hidrogén elektrolízissel történő előállítására. E technológiák nyílt tengeren, ipari méretben tesztelése érdekében a területfejlesztési terv egy kibővített területet határoz meg az Északi-tengeren, amely hidrogénvezetékkel köthető össze”. Mindezt 2030-ra már meg is kell építeni, így talán az sem túl meglepő, hogy a német Gascade és a belga Fluxys gázhálózat-üzemeltető cégek már kérvényezték is az Európai Bizottságnál, hogy az az építéshez szükséges jóváhagyási protokollt gyorsítsa fel, és egy 400 km hosszúságú hidrogénvezeték megépítését pedig támogassa. Akár a nehezen megértett német humor e heti remekének is tekinthető, hogy a hidrogént előállító infrastruktúrát azért jelölik a tervekben SEN-1-ként, mert az az „egyéb energiatermelő terület” (Sonstiger Energiegewinnungsbereich) mozaik szava. A SEN-1 egyébként olyannyira nem csak egy vízió, hogy már az is tárgyalási téma, hogy a platformot csatlakoztatni kellene a január elején bejelentett, Norvégia és Németország közé tervezett hidrogénvezetékhez is amely szintén 2030-ra, 3 GW értékű hidrogén szállítására épülhet. A napokban hosszabb cikkben foglalkoztunk nem csak a német-norvég hidrogén vezeték tervével, de azzal is, hogy miért a zöldhidrogén iparról szól majd a világban az idei év a világban. Érdemes az olvasást az alábbi két cikkünkkel folytatni: Tavaly még sci-finek tűnt ez az építés, most már valóság Meglepő eredmény: olcsóbb hidrogént szállítani, mint áramot Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!