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 Azokban az esetekben, amikor a hidrogén szállítása elkerülhetetlen, azt elsősorban szárazföldi hidrogénvezetékek segítségével érdemes megtenni, hiszen fajlagosan nézve ez a legolcsóbb szállítási mód. A hidrogéninfrastruktúra kiépítéséhez kapcsolódó kérdésekkel már több korábbi cikkünkben is foglalkoztunk, ezért úgy gondoltuk, hogy a Rystad Energy elemzésének segítségével érdemes lenne egy rövid, de átfogó képet adni az Európában várható fejlesztésekről. A csővezetékeket már most is használják az ipar (például petrolkémiai üzemek) ellátására. Ahogy a kínálat bővül, és a megújuló energiában gazdagabb területek bekapcsolódnak a főbb felvevőpiacok ellátásába, úgy lesz egyre nagyobb szükség a csővezetékekre, amelyeket a költséghatékonyság érdekében a korábban alkalmazott megoldásokhoz képest nagyobb átmérővel építenek meg, és nagyobb nyomás alatt üzemeltetnek. A világban ma már közel 5000 kilométernyi hidrogénvezeték működik, amelynek több mint 90%-a Európában és Észak-Amerikában található. A Rystad Energy becslései szerint a világon mintegy 91 csővezeték-projekt van tervezés alatt, amelyek összesen 30.300 kilométert tesznek ki, és 2035-re meg is valósulhatnak. Európa élen jár a zöldhidrogén előállítására és importjára irányuló fejlesztésekben, ami magában foglalja a hidrogéninfrastruktúra kiépítését is. A Rystad Energy kutatása szerint Spanyolország, Franciaország és Németország azon országok közé tartozik, amelyek elkötelezték magukat a határokon átnyúló csővezetékek kiépítése mellett, de a kiterjedt gázhálózattal rendelkező Egyesült Királyság is viszonylag jó helyzetben van ahhoz, hogy a földgázról hidrogénre váltson. A hidrogén az EU 2020-as hidrogénstratégiájában lefektetett szén-dioxid-mentesítés egyik alappillére, és a „Fit for 55″ csomaggal lendületet kapott a bevezetése. A hidrogén központi szerepet játszik az orosz fosszilis energiahordozók importjának fokozatos megszüntetésére irányuló REPowerEU tervben is, amelynek célja, hogy az Unió 2030-ig 10 millió tonna megújuló hidrogént állítson elő, és ugyanebben az időszakban további 10 millió tonna hidrogént importáljon. Figyelembe véve az EU-ban megvalósítani tervezett zöldhidrogén-projekteket, jelenleg 7,9 millió tonna helyi termelésnél tartunk, ezen túlmenően Európa többi részén (Egyesült Királyság, Norvégia) további 1 millió tonnás éves termelés beindulása várható. A hidrogén tagállamok közötti szállítása céljából kiépítendő európai hidrogén gerinchálózatnak (EHB) a tervek szerint 2030-ra 28.000 km, 2040-re pedig 53.000 km hosszúságot kell elérnie. Jelenleg a 2030-ra ígért, dedikált hidrogénvezetékek 23.365 km-t tesznek ki, ami a 2030-as cél 83%-át jelenti. A nemrégiben bejelentett, 455 km hosszúságú H2Med Barcelona-Marseille tenger alatti hidrogénvezeték mintegy 2,5 milliárd euróból fog megvalósulni, és egy Franciaországban megépítendő szakasz segítségével egészen Németországig szállíthatja majd a spanyol zöldhidrogént. Négy hálózatüzemeltető – a spanyol Enagas, a portugál REN, valamint a francia GRT és Terega páros – jelenleg műszaki tanulmányokat készít, lehetséges nyomvonalakat vizsgál és költségbecsléseket végez. Németország első tengeri hidrogénvezeték-projektje, az AquaDuctus az Északi-tengeren található tengeri szélerőművekből származó zöld hidrogént fog Németországba szállítani. A csővezeték több mint 400 km hosszú, és a projekt egyik partnere, az RWE szerint a nagy mennyiségű energia nagy távolságra történő szállítására költséghatékonyabb megoldás, mint a nagyfeszültségű egyenáramú (HVDC) átviteli rendszer kiépítése. Ezzel a kérdéssel mi is részletesebben foglalkoztunk az alábbi cikkünkben. Meglepő eredmény: olcsóbb hidrogént szállítani, mint áramot A nyugat-macedóniai földgázvezetéket, amelynek építése az év elején kezdődött Görögországban, úgy tervezték, hogy később 100%-os hidrogén nagy nyomáson történő biztonságos szállítására is képes legyen. Ezt a 163 km hosszú csővezetéket, amely az EHB része, a görög gázhálózat üzemeltetője, a DESFA fogja üzemeltetni. Az új, kifejezetten a hidrogénre tervezett csővezetékek építését a meglévő gázhálózatok újrahasznosítása egészítheti ki. A már meglévő csővezetékek újrahasznosítása gazdasági szempontból meggyőző alternatívát kínál, és az új csővezetékek lefektetéséhez képest gyorsabban is megvalósítható. Az átalakítások után az újrahasznosított acél földgázvezetékek 100%-ban hidrogéngázt is képesek befogadni. Az európai gerinchálózat kiépítésére vonatkozó tervek szerint 2040-ig a gázvezetékek 60%-át állítanák át hidrogénre. A gázvezetékek hidrogén szállítására való átalakításának kérdését a Stuttgarti Egyetem Anyagvizsgálati Intézetének tanulmánya vizsgálta meg részletesebben, amelyről az alábbi cikkünkben lehet olvasni bővebben. A német gázvezetékek hidrogén szállítására is alkalmasak lennének Címlapkép: ehb.eu 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!