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
auto
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

Veszélyes anyag ömlött ki a GM és az LG Ohioban található közös akkugyárában, ahol a vállalat a saját fejlesztésű Ultium celláit gyártja.

Az akkugyártás egyik legmérgezőbb kellékével volt gond.

Mérgező fekete trutyi

A hagyományos eljárással készülő akkumulátorok elektródáira nedves állapotban viszik fel az energiatároló lelkét adó értékes fémek elegyét. A képlékeny massza az anód oldalán általában nagytisztaságú vízzel éri el a megfelelő állagot, ám a katódnál, ahol a lítium, mellett a kémiától függően a nikkel, a kobalt, mangán, vagy az alumínium-oxid is található már egy sokkal durvább oldószert, NMP-t (n-metil-pirrolidon) használnak. (A szárazelektródás eljárásban nincs erre szükség).

Az NMP egyébként nem csak az akkugyártásban ismert, használja az autó és vegyipar, a gyógyszergyártás, de a növényvédőszerek készítésekor, és egyes források szerint a textiliparban is előfordul. Jó oldószer, mindennel elegyedik, nem mar, alacsony a fagypontja és magas a forráspontja, és remekül tisztítja a fém alkatrészeket. A baj csak az vele, hogy súlyosan egészségkárosító, konkrétan a fejlődő embriók deformitásához, hosszan fennálló mérgezés esetén a férfiaknál és a nőknél is meddőséghez vezethet, de idegrendszeri panaszokat is okoz.

Normál esetben ezért az NMP-t zárt láncban használják. Az akkugyártásban ez azt jelenti, hogy a katód kiszárításakor a vegyszert teljes egészében visszanyerik, majd ismét felhasználják, a kész akkucellában nem marad belőle. Ám a GM amerikai gyárában még jóval ezelőtt, a keverés fázisában történt baj.

Az akkugyár keverőüzemében az elmúlt hétvégén az aktív anyagokat és NMP-t tartalmazó massza ömlött ki a gyár berendezéseire és padlójára, de szerencsére a munkásokra nem jutott belőle.

Szanaszét fröcsögött a fekete massza. Forrás: The Detroit News.

A szennyezést azóta már egy a veszélyes anyagok eltávolítására specializálódott cég feltisztította, és a termelés is újraindult, de hatósági vizsgálat is indult az ügyben. A munkavállalók egészsége felett őrködő OSHA eddig hat vizsgálatot indított az Ultium gyárral kapcsolatban, amelyből ötöt lezárt, és összesen 31 ezer dollár büntetést szabott ki. A feltárt hibák között volt például, hogy nem volt megfelelő az épületek vészhelyzet esetén életbe lépő kiürítési terve, nem kaptak a munkások elégségesen szigetelő felszerelést, és lazák voltak a veszélyes anyagok kezelésével kapcsolatos belső szabályok is.

A GM és az LG közös Ultium projektje eddig egy gyárral rendelkezik, de 2024-ben nyílik a második, 26-ban pedig a harmadik üzem – írja a The Detroit News.

Leállították a bátonyterenyei akkufeldolgozó működését

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás