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 Veszélyes anyag ömlött ki a GM és az LG Ohioban található közös akkugyárában, ahol a vállalat a saját fejlesztésű Ultium celláit gyártja. Az akkugyártás egyik legmérgezőbb kellékével volt gond. Mérgező fekete trutyi A hagyományos eljárással készülő akkumulátorok elektródáira nedves állapotban viszik fel az energiatároló lelkét adó értékes fémek elegyét. A képlékeny massza az anód oldalán általában nagytisztaságú vízzel éri el a megfelelő állagot, ám a katódnál, ahol a lítium, mellett a kémiától függően a nikkel, a kobalt, mangán, vagy az alumínium-oxid is található már egy sokkal durvább oldószert, NMP-t (n-metil-pirrolidon) használnak. (A szárazelektródás eljárásban nincs erre szükség). Az NMP egyébként nem csak az akkugyártásban ismert, használja az autó és vegyipar, a gyógyszergyártás, de a növényvédőszerek készítésekor, és egyes források szerint a textiliparban is előfordul. Jó oldószer, mindennel elegyedik, nem mar, alacsony a fagypontja és magas a forráspontja, és remekül tisztítja a fém alkatrészeket. A baj csak az vele, hogy súlyosan egészségkárosító, konkrétan a fejlődő embriók deformitásához, hosszan fennálló mérgezés esetén a férfiaknál és a nőknél is meddőséghez vezethet, de idegrendszeri panaszokat is okoz. Normál esetben ezért az NMP-t zárt láncban használják. Az akkugyártásban ez azt jelenti, hogy a katód kiszárításakor a vegyszert teljes egészében visszanyerik, majd ismét felhasználják, a kész akkucellában nem marad belőle. Ám a GM amerikai gyárában még jóval ezelőtt, a keverés fázisában történt baj. Az akkugyár keverőüzemében az elmúlt hétvégén az aktív anyagokat és NMP-t tartalmazó massza ömlött ki a gyár berendezéseire és padlójára, de szerencsére a munkásokra nem jutott belőle. Szanaszét fröcsögött a fekete massza. Forrás: The Detroit News. A szennyezést azóta már egy a veszélyes anyagok eltávolítására specializálódott cég feltisztította, és a termelés is újraindult, de hatósági vizsgálat is indult az ügyben. A munkavállalók egészsége felett őrködő OSHA eddig hat vizsgálatot indított az Ultium gyárral kapcsolatban, amelyből ötöt lezárt, és összesen 31 ezer dollár büntetést szabott ki. A feltárt hibák között volt például, hogy nem volt megfelelő az épületek vészhelyzet esetén életbe lépő kiürítési terve, nem kaptak a munkások elégségesen szigetelő felszerelést, és lazák voltak a veszélyes anyagok kezelésével kapcsolatos belső szabályok is. A GM és az LG közös Ultium projektje eddig egy gyárral rendelkezik, de 2024-ben nyílik a második, 26-ban pedig a harmadik üzem – írja a The Detroit News. Leállították a bátonyterenyei akkufeldolgozó működését Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!