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
auto
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

Veszélyes anyag ömlött ki a GM és az LG Ohioban található közös akkugyárában, ahol a vállalat a saját fejlesztésű Ultium celláit gyártja.

Az akkugyártás egyik legmérgezőbb kellékével volt gond.

Mérgező fekete trutyi

A hagyományos eljárással készülő akkumulátorok elektródáira nedves állapotban viszik fel az energiatároló lelkét adó értékes fémek elegyét. A képlékeny massza az anód oldalán általában nagytisztaságú vízzel éri el a megfelelő állagot, ám a katódnál, ahol a lítium, mellett a kémiától függően a nikkel, a kobalt, mangán, vagy az alumínium-oxid is található már egy sokkal durvább oldószert, NMP-t (n-metil-pirrolidon) használnak. (A szárazelektródás eljárásban nincs erre szükség).

Az NMP egyébként nem csak az akkugyártásban ismert, használja az autó és vegyipar, a gyógyszergyártás, de a növényvédőszerek készítésekor, és egyes források szerint a textiliparban is előfordul. Jó oldószer, mindennel elegyedik, nem mar, alacsony a fagypontja és magas a forráspontja, és remekül tisztítja a fém alkatrészeket. A baj csak az vele, hogy súlyosan egészségkárosító, konkrétan a fejlődő embriók deformitásához, hosszan fennálló mérgezés esetén a férfiaknál és a nőknél is meddőséghez vezethet, de idegrendszeri panaszokat is okoz.

Normál esetben ezért az NMP-t zárt láncban használják. Az akkugyártásban ez azt jelenti, hogy a katód kiszárításakor a vegyszert teljes egészében visszanyerik, majd ismét felhasználják, a kész akkucellában nem marad belőle. Ám a GM amerikai gyárában még jóval ezelőtt, a keverés fázisában történt baj.

Az akkugyár keverőüzemében az elmúlt hétvégén az aktív anyagokat és NMP-t tartalmazó massza ömlött ki a gyár berendezéseire és padlójára, de szerencsére a munkásokra nem jutott belőle.

Szanaszét fröcsögött a fekete massza. Forrás: The Detroit News.

A szennyezést azóta már egy a veszélyes anyagok eltávolítására specializálódott cég feltisztította, és a termelés is újraindult, de hatósági vizsgálat is indult az ügyben. A munkavállalók egészsége felett őrködő OSHA eddig hat vizsgálatot indított az Ultium gyárral kapcsolatban, amelyből ötöt lezárt, és összesen 31 ezer dollár büntetést szabott ki. A feltárt hibák között volt például, hogy nem volt megfelelő az épületek vészhelyzet esetén életbe lépő kiürítési terve, nem kaptak a munkások elégségesen szigetelő felszerelést, és lazák voltak a veszélyes anyagok kezelésével kapcsolatos belső szabályok is.

A GM és az LG közös Ultium projektje eddig egy gyárral rendelkezik, de 2024-ben nyílik a második, 26-ban pedig a harmadik üzem – írja a The Detroit News.

Leállították a bátonyterenyei akkufeldolgozó működését

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás