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
auto
2024. 05. 07. kedd

Heteken belül itt a Cybertruck, felpörgött a hype-gyár

elektromos autó

Elég egyértelmű jelét kaptuk annak, hogy küszöbön áll a Cybertruck premierje, ugyanis belépőket lehet nyerni az eseményre, Musk pedig a tömeggyártás előtti utolsó tesztpéldányban pózolt egy fotó erejéig.

Ezzel szinte párhuzamosan az eddigi legkonkrétabb információk szivárogtak ki a bevezetés kapcsán.

Nincsenek véletlenek

Egy igazi nagy, nyári, hollywoodi sikerfilm gyártása simán 100-200 millió dollárba is kerülhet, de amit kevesen tudnak, az az, hogy, ökölszabály szerint a filmet övező globális marketingkampány nagyjából ugyanekkora összeget emészt fel. Egy új autótípus kifejlesztése sok százmillióba, ha a gyár felszerszámozását, egy új platform megalkotását is hozzávesszük akkor pedig akár milliárdos tételbe is kerülhet. Azt ugyan nem feltételezzük, hogy a kapcsolódó reklámkampányra is igaz a fenti szabály, de valószínűleg nem két fillért költenek erre az autógyártók. Kivéve a Teslát.

Az amerikai vállalat híresen nem költ tévé vagy óriásplakát reklámokra – bár mostanában némi online hirdetés megkezdődött a Google segítségével -, hiszen pontosan tudják, hogy a rajongótábor és a hírekre mindig éhes média a kívánt hatást nagyjából ingyen is eléri. Hogy ez mennyire így van, arra jó közvetett bizonyíték a @spotted_model nevű közösségimédia fiók szivárogtatása az X-en. Ezt a felhasználót korábban nem ismertük, így az információk hitelessége fokozottan óvatosan kezelendő, de némi bizalmat ébreszt, hogy a fiókot több, rendszeres Tesla hírforrásunk is követi.

A felhasználó azt állítja, hogy első kézből, a Teslán belülről kapott információkat a Cybertruck bevezetése kapcsán, de nem szeretne senkit bajba sodorni, ezért mindent nem oszt meg. Azt viszont elárulta, hogy bár sok letakart pickupot láttunk a Tesla létesítményei körül, az utóbbi hetekben fotózott és videózott trélereken közlekedő szállítmányok tudatosan utaznak ponyva nélkül, mivel a vállalat tisztában van vele, hogy ezzel tele lesz a közösségi média és ingyen reklámot generál a típusnak.

A poszt egyébként logikusnak tűnő magyarázatot ad arra is, hogy hová tartanak, és miért utaznak ezek az autók. Az elmúlt két hétben egyre szaporodnak ugyanis ezek a videók és fotók, és bár ezek közül pár kocsi töréstesztre, pár izlandi videóforgatásra, pár új-zélandi téli tesztre, néhány pedig a fremonti gyárba utazott, ez nem magyarázta meg a többi hasonló szállítmányt.

Ilyen szűken fordul a Cybertruck

A szivárogtató úgy tudja, hogy a korábbiaktól eltérően, 3-4 héten belül a Tesla egy újfajta premiert tervez a Cybertrucknak. A múltban az új típusokot Kaliforniában egy központi eseményen mutatták be, majd az első 20-30 tulajdonos ott helyben a show végén át is vehette az autóját.

Most is lesz egy központi esemény Austinban, és kapunk élő közvetítést is, ám ezzel párhuzamosan az USA több városában egy-egy kijelölt szalon is átad néhányat a pickupból az évek óta várakozó vásárlóknak.

Állítólag a szerencsés első vevők listáját nem kizárólag a rendelés időbeli sorrendje határozza meg, így nem lepődnénk meg, ha köztük lenne pár közöségi média tartalomgyártó is.

Erre csak azt tudjuk mondani, hogy ha igaz, akkor ügyes húzás, hiszen így a pár tucat legyártott példány többnek tűnik, ráadásul az ország több szegletében fogja a hagyományos és közösségi média, valamint az egyszerű átlagpolgár is napi használat során látni, fotózni és twittelni (X-elni?) ezeket a találkozásokat.

És valóban, ahogy már többször jeleztük, érdemes kordában tartania túlfűtött várakozásaikat a vállalat rajongóinak, mivel egyelőre még Elon Musk sem tud vízen járni, így a gyártás felfuttatása továbbra is egy S-görbét követ majd, jelenleg pedig, az informátor szerint, részben robotokkal, részben kézzel, napi tíz autó készül csak, miközben a gyártósorok hangolása zajlik.

Ezt megerősíteni látszik Musk tegnapi posztja, ahol egy Cybertruck volánja mögött pózol és azt írja, hogy most vezette a production candidate autót. Bár szigorú szabályok nincsenek, egy új modell kifejlesztése során az eredeti, és egyedi, alfa prototípust, a fejlesztés sorén több beta autó követi, majd a tervek finomításának végén elkészül a release candidate specifikáció, azaz az(ok) a kocsi(k), amit a gyártó véglegesnek gondol. Ezt most egy production candidate követte, amely kapcsán azt feltételezzük, hogy ez már a sorozatgyártás követelményeire van hangolva.

Az első példányok, ahogy az lenni szokott, a full extrás, csúcsváltozatok lesznek, és áruk a poszt szerint (nettó) 75-80 ezer dollár között várható. Ha így lesz, az logikus, mivel a pickupokra az új amerikai állami támogatás 80 ezer dolláros felső árhatárt szab, így minden Cybertruck jogosult lenne a teljes 7500 dolláros összegre. Összehasonlításképp, a Ford F-150 Lightning 50 és 92 ezer dollár közötti konfigurációkban készül, de azt egyelőre még nem tudni, hogy mi lesz a legolcsóbb Cybertruck ára, csak az tűnik biztosnak, hogy az eredetileg tervezett 40 ezres padlót, a versenytársakhoz hasonlóan nem fogják tudni tartani.

Forrás: cybertruckownersclub.com

Kapcsolódó hír, hogy tegnap éjszaka napvilágot látott egy állítólagos belső levél is Musktól, amelyben arra hívja fel a cég alkalmazottainak figyelmét, hogy mivel a Cybertruck karosszériája fényes fémlapokból készül, és egyenes, éles vonalak alkotják a formát, a legkisebb pontatlanság is szembetűnő lesz, ezért 10 micron pontosságú gyártást vár a beszállítóktól és a saját gárdájuktól is. Ahogy mondja, ha ezt a filléres gyártási költségű üdítős alumíniumdobozoknál, vagy a LEGO kockáknál meg lehet csinálni, akkor nekik is mennie kell.

Hogy ez sikerül-e a Teslának arra azért nem vennénk mérget, bár az igaz, hogy a présöntvények, és a gépekkel szögletes formákra hajtogatott acéllemezek ebben segíthetnek.

Meghívó

És hogy, hogy nem, a Tesla tegnap frissítette az ajánlói programját is, ahol most az ingyenes töltés és a webshop ajánlatai mellett, az összegyűjtött kreditek a Cybertruck átadó jegyeire is beválthatóak.

Ehhez elég sok, 30.000 pont kell, ami a 100 kreditet érő tesztvezetés-ajánlással elég nagy kihívás, ám ha valakinek a kódjával vásárolnak két Model S-et vagy X-et, vagy négy darab 3-at, esetleg Y-t, akkor már el is érte a szükséges mennyiséget. Persze a pontokat akkor írják jóvá, amikor a vásárló átvette az autót, és gyanítjuk a limitál számú belépők gyorsan elfogynak, így akinek nincs már most ott a fiókjában a 30.000 kredit, az inkább csak a csodában bízhat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.