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
auto
2024. 05. 19. vasárnap
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

Veszélyes anyag ömlött ki a GM és az LG Ohioban található közös akkugyárában, ahol a vállalat a saját fejlesztésű Ultium celláit gyártja.

Az akkugyártás egyik legmérgezőbb kellékével volt gond.

Mérgező fekete trutyi

A hagyományos eljárással készülő akkumulátorok elektródáira nedves állapotban viszik fel az energiatároló lelkét adó értékes fémek elegyét. A képlékeny massza az anód oldalán általában nagytisztaságú vízzel éri el a megfelelő állagot, ám a katódnál, ahol a lítium, mellett a kémiától függően a nikkel, a kobalt, mangán, vagy az alumínium-oxid is található már egy sokkal durvább oldószert, NMP-t (n-metil-pirrolidon) használnak. (A szárazelektródás eljárásban nincs erre szükség).

Az NMP egyébként nem csak az akkugyártásban ismert, használja az autó és vegyipar, a gyógyszergyártás, de a növényvédőszerek készítésekor, és egyes források szerint a textiliparban is előfordul. Jó oldószer, mindennel elegyedik, nem mar, alacsony a fagypontja és magas a forráspontja, és remekül tisztítja a fém alkatrészeket. A baj csak az vele, hogy súlyosan egészségkárosító, konkrétan a fejlődő embriók deformitásához, hosszan fennálló mérgezés esetén a férfiaknál és a nőknél is meddőséghez vezethet, de idegrendszeri panaszokat is okoz.

Normál esetben ezért az NMP-t zárt láncban használják. Az akkugyártásban ez azt jelenti, hogy a katód kiszárításakor a vegyszert teljes egészében visszanyerik, majd ismét felhasználják, a kész akkucellában nem marad belőle. Ám a GM amerikai gyárában még jóval ezelőtt, a keverés fázisában történt baj.

Az akkugyár keverőüzemében az elmúlt hétvégén az aktív anyagokat és NMP-t tartalmazó massza ömlött ki a gyár berendezéseire és padlójára, de szerencsére a munkásokra nem jutott belőle.

Szanaszét fröcsögött a fekete massza. Forrás: The Detroit News.

A szennyezést azóta már egy a veszélyes anyagok eltávolítására specializálódott cég feltisztította, és a termelés is újraindult, de hatósági vizsgálat is indult az ügyben. A munkavállalók egészsége felett őrködő OSHA eddig hat vizsgálatot indított az Ultium gyárral kapcsolatban, amelyből ötöt lezárt, és összesen 31 ezer dollár büntetést szabott ki. A feltárt hibák között volt például, hogy nem volt megfelelő az épületek vészhelyzet esetén életbe lépő kiürítési terve, nem kaptak a munkások elégségesen szigetelő felszerelést, és lazák voltak a veszélyes anyagok kezelésével kapcsolatos belső szabályok is.

A GM és az LG közös Ultium projektje eddig egy gyárral rendelkezik, de 2024-ben nyílik a második, 26-ban pedig a harmadik üzem – írja a The Detroit News.

Leállították a bátonyterenyei akkufeldolgozó működését

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.