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 Ma délelőtt hivatalosan is átadták a Scania frissen megépített akkugyárát a svéd főváros közelében lévő Södertälje-ben. Az összeszerelő üzem kulcsfontosságú eleme annak a gyártási folyamatnak, amit azért alakítottak ki, hogy felgyorsítsák az elektromos meghajtásra való átállást. Az új üzemben a szintén svéd Northvolt által Skellefteå-ben gyártott akkucellákat építik modulokba illetve pakkokba, amik a szomszédos gyártóbázison kerülnek be a Scania teherautóiba. A Scania akku-összeszerelő üzeme Södertälje-ben. A Scania tervei szerint 2030-ban az általuk eladott járművek 50%-a tisztán elektromos hajtású lesz, és kicsit távolabb tekintve úgy látják, hogy a teljes szállítmányozás átállhat az elektromos meghajtásra. Christian Levin, a Scania és a Traton Group ügyvezetője „Az elektromos megoldásokra való áttérés a legnagyobb átalakulás a közlekedés történetében, és 2023 az az év, amikor ez valóban beindul. A kulcsfontosságú pontok egyenként indulnak, és az 1,5 milliárd svéd koronás befektetés az új akkumulátoregységbe ezek közé tartozik” – emelte ki Christian Levin a Scania és a Traton csoport elnök-vezérigazgatója. A Scania és a Northvolt még áprilisban mutatta be azt a közösen fejlesztett akkucellát, aminek a gyártása már folyik, és amit mostantól akkupakkokba építenek a ma átadott gyáregységben. Ebba Busch energiaügyi miniszter, miniszterelnök helyettes, Anna Kinberg Batra, Stockholm megye kormányzója és Christian Levin, a Scania ügyvezetője CCS töltőkábelek csatlakoztatásával ünnepélyesen is elindítják a Scania akkupakk összeszerelő üzemét. Az üzemet egy képzeletbeli vonal nagyjából két egyenlő részre osztja. A csarnok egyik felében a Northvolttól érkező NMC 811-es kémiájú (a cella 8:1:1 arányban tartalmaz nikkelt, mangánt és kobaltot) cellákból építenek modulokat. Minden egyes beérkező cella feszültségét, hőmérsékletét és belső ellenállását mérik és rögzítik, hogy a modulokba még véletlen se kerülhessen hibás cella. A cellák a gyárba 30-40% közötti töltöttségi szinten érkeznek, a 2100 m2-es területen pedig futószalagok sokasága és 38 robot végzi a munkát, aminek eredményeként 15 mp-enként készül el egy modul. (Az átadó alatt demonstrációs módban működtek a robotok, így konkrét terméket nem készítettek.) A 2,2 kg-os, 0,8 kWh-s cellákból, sorba kötve, 18 db kerül egy modulba, ami a 3,9 V-os névleves feszültség mellett ~70 V-os modulfeszültséget eredményez. A modulban működés közben minden egyes cella hőmérsékletét külön monitorozzák, a hűtésről és szükség esetén a fűtésről a modulok alaplemezébe épített hőmenedzsment rendszer gondoskodik. Az 55 kg-os modul 10,4 kWh energia tárolására képes. A modulgyártás teljes egészében automatizált, aminek a végén a rendszer egy próbatöltés és merítés során ellenőrzi a modul viselkedését. A modulokból a csarnok másik, 3200 m2-es felében félig automatizált módon 34 robot segítségével kétféle akkupakkot építenek. A rendszer percenként készít el egy réteget az akkupakkba, amiből kettő vagy négy kerülhet egymásra. Az MP20 néven emlegetett csomagba 4 rétegben összesen 20 modult építenek be (360 cella). Az 1,2 tonnás pakk 208 kWh energiatároló képességgel bír. Az akku névleges feszültsége 700 V. Az MP10-es pakk 10 modulból áll, fele ilyen széles, így 104 kWh kapacitású. Az új nyergesvontatókba 2 db MP20-as és 2 db MP10-es akkupakk kerül, így az 3,6 tonna akkuban összesen 624 kWh energiát képes magával vinni. A Scania az eddig gyártott elektromos járműveibe külső beszállítóktól vásárolt komponensekből házon belül épített akkumulátort és meghajtási rendszert. A cellákat például a Samsung gödi gyárából vásárolták. Az új rendszerben viszont sok komponens fejlesztését és gyártását házon belülre hozták, így például a kábelkötegeket is ezen a helyszínen gyártják. A Scania a szintén Södertälje-ben – ami egyébként az alapítás óta a vállalat központja is – lévő teherautógyárát is átalakította idén, hogy lehetővé váljon az elektromos hajtású járművek nagymennyiségű gyártása. Az akkupakk-összeszerelő üzem elhelyezése biztosítja, hogy a termelés gyors és hatékony is legyen. A mindössze két és fél év alatt felhúzott, magasan automatizált üzem 550 embernek biztosít munkát. Az üzem pontos kapacitását nem árulták el, de a cég 2030-as 50%-os céljának eléréséhez további ilyen üzemek építésére vagy ennek a bővítésére lesz szükség. Egy ugyanilyen üzemet az itt szerzett tapasztalatok alapján már 2,5 évnél sokkal gyorsabban is el fognak tudni indítani. Tony Person, a Scania akkugyártásának vezetője A beépített akkucellák különlegessége, hogy azok akár 1,5 millió km-en keresztül képesek lesznek kiszolgálni a teherautót, amibe beépítik. Ez praktikusan a jármű teljes élettartamát jelenti. A cellákat a Northvolt teljes egészében vízerőművekből származó megújuló energia felhasználásával készíti a Scania számára, így annak ökológiai lábnyoma a teljes gyártási folyamatot tekintve alig harmada az iparági átlagnak. A Scania szakemberei úgy látják, hogy a ma belátható jövőben a közúti teherszállítás túlnyomó többségét elektromos hajtású járművek fogják uralni. A hidrogén üzemanyagcellás hajtással kapcsolatban Tony Person elmondta, hogy figyelemmel kísérik annak a technikának a fejlődését is, de a cég jelenlegi terveiben nem szerepel üzemanyagcellás meghajtás alkalmazása. A Scania akkupakk-gyárának megnyitója előtt jártunk a Northvolt közelben lévő laborjában is, erről egy holnap megjelenő cikkünkben fogunk beszámolni. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!