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 Ma délelőtt hivatalosan is átadták a Scania frissen megépített akkugyárát a svéd főváros közelében lévő Södertälje-ben. Az összeszerelő üzem kulcsfontosságú eleme annak a gyártási folyamatnak, amit azért alakítottak ki, hogy felgyorsítsák az elektromos meghajtásra való átállást. Az új üzemben a szintén svéd Northvolt által Skellefteå-ben gyártott akkucellákat építik modulokba illetve pakkokba, amik a szomszédos gyártóbázison kerülnek be a Scania teherautóiba. A Scania akku-összeszerelő üzeme Södertälje-ben. A Scania tervei szerint 2030-ban az általuk eladott járművek 50%-a tisztán elektromos hajtású lesz, és kicsit távolabb tekintve úgy látják, hogy a teljes szállítmányozás átállhat az elektromos meghajtásra. Christian Levin, a Scania és a Traton Group ügyvezetője „Az elektromos megoldásokra való áttérés a legnagyobb átalakulás a közlekedés történetében, és 2023 az az év, amikor ez valóban beindul. A kulcsfontosságú pontok egyenként indulnak, és az 1,5 milliárd svéd koronás befektetés az új akkumulátoregységbe ezek közé tartozik” – emelte ki Christian Levin a Scania és a Traton csoport elnök-vezérigazgatója.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 A Scania és a Northvolt még áprilisban mutatta be azt a közösen fejlesztett akkucellát, aminek a gyártása már folyik, és amit mostantól akkupakkokba építenek a ma átadott gyáregységben. Ebba Busch energiaügyi miniszter, miniszterelnök helyettes, Anna Kinberg Batra, Stockholm megye kormányzója és Christian Levin, a Scania ügyvezetője CCS töltőkábelek csatlakoztatásával ünnepélyesen is elindítják a Scania akkupakk összeszerelő üzemét. Az üzemet egy képzeletbeli vonal nagyjából két egyenlő részre osztja. A csarnok egyik felében a Northvolttól érkező NMC 811-es kémiájú (a cella 8:1:1 arányban tartalmaz nikkelt, mangánt és kobaltot) cellákból építenek modulokat. Minden egyes beérkező cella feszültségét, hőmérsékletét és belső ellenállását mérik és rögzítik, hogy a modulokba még véletlen se kerülhessen hibás cella. A cellák a gyárba 30-40% közötti töltöttségi szinten érkeznek, a 2100 m2-es területen pedig futószalagok sokasága és 38 robot végzi a munkát, aminek eredményeként 15 mp-enként készül el egy modul. (Az átadó alatt demonstrációs módban működtek a robotok, így konkrét terméket nem készítettek.) A 2,2 kg-os, 0,8 kWh-s cellákból, sorba kötve, 18 db kerül egy modulba, ami a 3,9 V-os névleves feszültség mellett ~70 V-os modulfeszültséget eredményez. A modulban működés közben minden egyes cella hőmérsékletét külön monitorozzák, a hűtésről és szükség esetén a fűtésről a modulok alaplemezébe épített hőmenedzsment rendszer gondoskodik. Az 55 kg-os modul 10,4 kWh energia tárolására képes. A modulgyártás teljes egészében automatizált, aminek a végén a rendszer egy próbatöltés és merítés során ellenőrzi a modul viselkedését. A modulokból a csarnok másik, 3200 m2-es felében félig automatizált módon 34 robot segítségével kétféle akkupakkot építenek. A rendszer percenként készít el egy réteget az akkupakkba, amiből kettő vagy négy kerülhet egymásra. Az MP20 néven emlegetett csomagba 4 rétegben összesen 20 modult építenek be (360 cella). Az 1,2 tonnás pakk 208 kWh energiatároló képességgel bír. Az akku névleges feszültsége 700 V. Az MP10-es pakk 10 modulból áll, fele ilyen széles, így 104 kWh kapacitású. Az új nyergesvontatókba 2 db MP20-as és 2 db MP10-es akkupakk kerül, így az 3,6 tonna akkuban összesen 624 kWh energiát képes magával vinni. A Scania az eddig gyártott elektromos járműveibe külső beszállítóktól vásárolt komponensekből házon belül épített akkumulátort és meghajtási rendszert. A cellákat például a Samsung gödi gyárából vásárolták. Az új rendszerben viszont sok komponens fejlesztését és gyártását házon belülre hozták, így például a kábelkötegeket is ezen a helyszínen gyártják. A Scania a szintén Södertälje-ben – ami egyébként az alapítás óta a vállalat központja is – lévő teherautógyárát is átalakította idén, hogy lehetővé váljon az elektromos hajtású járművek nagymennyiségű gyártása. Az akkupakk-összeszerelő üzem elhelyezése biztosítja, hogy a termelés gyors és hatékony is legyen. A mindössze két és fél év alatt felhúzott, magasan automatizált üzem 550 embernek biztosít munkát. Az üzem pontos kapacitását nem árulták el, de a cég 2030-as 50%-os céljának eléréséhez további ilyen üzemek építésére vagy ennek a bővítésére lesz szükség. Egy ugyanilyen üzemet az itt szerzett tapasztalatok alapján már 2,5 évnél sokkal gyorsabban is el fognak tudni indítani. Tony Person, a Scania akkugyártásának vezetője A beépített akkucellák különlegessége, hogy azok akár 1,5 millió km-en keresztül képesek lesznek kiszolgálni a teherautót, amibe beépítik. Ez praktikusan a jármű teljes élettartamát jelenti. A cellákat a Northvolt teljes egészében vízerőművekből származó megújuló energia felhasználásával készíti a Scania számára, így annak ökológiai lábnyoma a teljes gyártási folyamatot tekintve alig harmada az iparági átlagnak. A Scania szakemberei úgy látják, hogy a ma belátható jövőben a közúti teherszállítás túlnyomó többségét elektromos hajtású járművek fogják uralni. A hidrogén üzemanyagcellás hajtással kapcsolatban Tony Person elmondta, hogy figyelemmel kísérik annak a technikának a fejlődését is, de a cég jelenlegi terveiben nem szerepel üzemanyagcellás meghajtás alkalmazása. A Scania akkupakk-gyárának megnyitója előtt jártunk a Northvolt közelben lévő laborjában is, erről egy holnap megjelenő cikkünkben fogunk beszámolni. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!