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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Ma délelőtt hivatalosan is átadták a Scania frissen megépített akkugyárát a svéd főváros közelében lévő Södertälje-ben. Az összeszerelő üzem kulcsfontosságú eleme annak a gyártási folyamatnak, amit azért alakítottak ki, hogy felgyorsítsák az elektromos meghajtásra való átállást. Az új üzemben a szintén svéd Northvolt által Skellefteå-ben gyártott akkucellákat építik modulokba illetve pakkokba, amik a szomszédos gyártóbázison kerülnek be a Scania teherautóiba.

A Scania akku-összeszerelő üzeme Södertälje-ben.

A Scania tervei szerint 2030-ban az általuk eladott járművek 50%-a tisztán elektromos hajtású lesz, és kicsit távolabb tekintve úgy látják, hogy a teljes szállítmányozás átállhat az elektromos meghajtásra.

Christian Levin, a Scania és a Traton Group ügyvezetője

„Az elektromos megoldásokra való áttérés a legnagyobb átalakulás a közlekedés történetében, és 2023 az az év, amikor ez valóban beindul. A kulcsfontosságú pontok egyenként indulnak, és az 1,5 milliárd svéd koronás befektetés az új akkumulátoregységbe ezek közé tartozik” – emelte ki Christian Levin a Scania és a Traton csoport elnök-vezérigazgatója.

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

A Scania és a Northvolt még áprilisban mutatta be azt a közösen fejlesztett akkucellát, aminek a gyártása már folyik, és amit mostantól akkupakkokba építenek a ma átadott gyáregységben.

Ebba Busch energiaügyi miniszter, miniszterelnök helyettes, Anna Kinberg Batra, Stockholm megye kormányzója és Christian Levin, a Scania ügyvezetője CCS töltőkábelek csatlakoztatásával ünnepélyesen is elindítják a Scania akkupakk összeszerelő üzemét.

Az üzemet egy képzeletbeli vonal nagyjából két egyenlő részre osztja.

A csarnok egyik felében a Northvolttól érkező NMC 811-es kémiájú (a cella 8:1:1 arányban tartalmaz nikkelt, mangánt és kobaltot) cellákból építenek modulokat. Minden egyes beérkező cella feszültségét, hőmérsékletét és belső ellenállását mérik és rögzítik, hogy a modulokba még véletlen se kerülhessen hibás cella. A cellák a gyárba 30-40% közötti töltöttségi szinten érkeznek, a 2100 m2-es területen pedig futószalagok sokasága és 38 robot végzi a munkát, aminek eredményeként 15 mp-enként készül el egy modul. (Az átadó alatt demonstrációs módban működtek a robotok, így konkrét terméket nem készítettek.)

A 2,2 kg-os, 0,8 kWh-s cellákból, sorba kötve, 18 db kerül egy modulba, ami a 3,9 V-os névleves feszültség mellett ~70 V-os modulfeszültséget eredményez. A modulban működés közben minden egyes cella hőmérsékletét külön monitorozzák, a hűtésről és szükség esetén a fűtésről a modulok alaplemezébe épített hőmenedzsment rendszer gondoskodik. Az 55 kg-os modul 10,4 kWh energia tárolására képes. A modulgyártás teljes egészében automatizált, aminek a végén a rendszer egy próbatöltés és merítés során ellenőrzi a modul viselkedését.

A modulokból a csarnok másik, 3200 m2-es felében félig automatizált módon 34 robot segítségével kétféle akkupakkot építenek. A rendszer percenként készít el egy réteget az akkupakkba, amiből kettő vagy négy kerülhet egymásra.

Az MP20 néven emlegetett csomagba 4 rétegben összesen 20 modult építenek be (360 cella). Az 1,2 tonnás pakk 208 kWh energiatároló képességgel bír. Az akku névleges feszültsége 700 V. Az MP10-es pakk 10 modulból áll, fele ilyen széles, így 104 kWh kapacitású. Az új nyergesvontatókba 2 db MP20-as és 2 db MP10-es akkupakk kerül, így az 3,6 tonna akkuban összesen 624 kWh energiát képes magával vinni.

A Scania az eddig gyártott elektromos járműveibe külső beszállítóktól vásárolt komponensekből házon belül épített akkumulátort és meghajtási rendszert. A cellákat például a Samsung gödi gyárából vásárolták. Az új rendszerben viszont sok komponens fejlesztését és gyártását házon belülre hozták, így például a kábelkötegeket is ezen a helyszínen gyártják.

A Scania a szintén Södertälje-ben – ami egyébként az alapítás óta a vállalat központja is – lévő teherautógyárát is átalakította idén, hogy lehetővé váljon az elektromos hajtású járművek nagymennyiségű gyártása. Az akkupakk-összeszerelő üzem elhelyezése biztosítja, hogy a termelés gyors és hatékony is legyen. A mindössze két és fél év alatt felhúzott, magasan automatizált üzem 550 embernek biztosít munkát. Az üzem pontos kapacitását nem árulták el, de a cég 2030-as 50%-os céljának eléréséhez további ilyen üzemek építésére vagy ennek a bővítésére lesz szükség. Egy ugyanilyen üzemet az itt szerzett tapasztalatok alapján már 2,5 évnél sokkal gyorsabban is el fognak tudni indítani.

Tony Person, a Scania akkugyártásának vezetője

A beépített akkucellák különlegessége, hogy azok akár 1,5 millió km-en keresztül képesek lesznek kiszolgálni a teherautót, amibe beépítik. Ez praktikusan a jármű teljes élettartamát jelenti. A cellákat a Northvolt teljes egészében vízerőművekből származó megújuló energia felhasználásával készíti a Scania számára, így annak ökológiai lábnyoma a teljes gyártási folyamatot tekintve alig harmada az iparági átlagnak.

A Scania szakemberei úgy látják, hogy a ma belátható jövőben a közúti teherszállítás túlnyomó többségét elektromos hajtású járművek fogják uralni. A hidrogén üzemanyagcellás hajtással kapcsolatban Tony Person elmondta, hogy figyelemmel kísérik annak a technikának a fejlődését is, de a cég jelenlegi terveiben nem szerepel üzemanyagcellás meghajtás alkalmazása.

A Scania akkupakk-gyárának megnyitója előtt jártunk a Northvolt közelben lévő laborjában is, erről egy holnap megjelenő cikkünkben fogunk beszámolni.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.