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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Kiderült milyen akku készül majd Debrecenben

elektromosautó-akkumulátor

A magyar és a német üzemében is gyártani fogja a CATL az új Shenxing akkumulátorát, amelyet augusztus közepén jelentettek be – írja a Reuters.

Az újítás az olcsóbb villanyautóknak ígér a drágábbakéhoz hasonló töltési időt.

Mindenkinek jár a gyors töltés

A világ legnagyobb akkumulátor gyártója, a kínai CATL augusztus 16-án jelentette be a Shenxing névre keresztelt új akkucelláját, amelynek neve egy ősi kínai kifejezés, és a gyorsaságra utal.

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

Az új aksi az LFP családba tartozik, azaz lítium-vas-foszfát celláról beszélünk, amelyhez sem problémás kobalt, sem drága nikkel nem kell, ezért, bár kisebb az energiasűrűsége mint a legnagyobb hatótávú autók aksijának, az olcsóbb modellek kedvelt akkucellája. Az LFP akkumulátor élettartama is legalább duplája a hagyományosabb NMC/NCA cellákénak, és nehezebben is gyulladnak ki, ám három lényeges tekintetben hátrányban vannak a drágább megoldásokkal szemben.

Az LFP cella energiasűrűsége alacsonyabb, így ugyanakkora akkupakkba kevesebb kapacitás (kisebb hatótáv) fér – ezen a CATL új M3P aksijának megoldásai akarnak nagyjából 10 százalékot javítani. A Shenxing akku ebben a tekintetben, jelen ismereteink szerint, nem hoz újítást, ám megold két további problémát, a hosszabb töltési időt, és a gyengébb teljesítményt a kemény hidegben.

A Shenxing cellákra épülő akkupakk a gyártó ígérete szerint 10 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra, és a mínusz tíz fokra hűlt akkupakknál sem tart ez tovább fél óránál.

Villámgyorsan tölthető népakkumulátort jelentett be a CATL

A vállalat most a müncheni autókiállításon azt jelentette be, hogy mind a tavaly év végén megnyitott német, mind az épülő magyar akkugyára is gyártani fogja az új akkumulátorokat is. A Shenxing gyártása még idén megkezdődik Kínában és jövőre már autókban is láthatjuk.

Arról azonban egyelőre nem érkeztek hírek, hogy a Shenxing gyártása kevesebb víz vagy energia felhasználásával járna, ahogy azt sem mondták, hogy ne kellene a készítés során a mérgező NMP oldószert használni. Ez utóbbit a gyártás során teljesen visszanyerik, az elkészült akkuban nincs, ám nem megfelelő kezelése és ártalmatlanítása súlyos következményekkel járhat, ahogy ezt a Samsung gödi gyára esetén láttuk. Ahhoz, hogy ezt a három problémát megoldják az új akkumulátort szárazelektródás eljárással kellene gyártani, ám legjobb tudásunk szerint, erről nincs szó.

Így gyárt akkut a CATL Debrecenben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.