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
auto
2024. 09. 09. hétfő

Jönnek az elektromos bányagépek – itt is véget ér a dízelkorszak?

elektromos teherautó

A bányagépeket hagyományosan dízelmotorokkal hajtják, de lassan kezdenek elterjedni az akkumulátoros-elektromos gépek is, mivel ezek kiküszöbölik a működés közbeni károsanyag-kibocsátást, ami a kisebb szellőzési igény révén csökkentheti a felszín alatti bányászat költségeit, ráadásul a gépkezelők számára is egészségesebb munkakörnyezetet biztosítanak. Az elektromotor tulajdonságaiból adódóan a villamosított bányagépek üzemeltetése és karbantartása is olcsóbb lehet – nincs olajcsere, a kevesebb mozgó alkatrész miatt kisebb a szervizigény, kevesebb az állásidő. Hatékonyabbak, üresjáratban nem fogyasztanak energiát, a regeneratív fékezés pedig hatalmas előnyt jelent, amikor egész nap le-fel szaladgálnak a dömperek. Persze azt is érdemes megjegyeznünk, hogy az akkumulátoros gépek ma még drágábbak, mint a belsőégésűek, ennek ellenére mégis egyre többet vásárolnak belőlük világszerte.

A Glencore a világ egyik legnagyobb bányászati és nyersanyagipari vállalata még tavaly adta le megrendelését a svéd Epirocnak egy teljes flottányi akkumulátoros bányászati berendezésre, melyeket a kanadai Ontario tartományban található Onaping Depth projektben fognak hadrendbe állítani. A nikkel- és rézbánya a már meglévő Craig-bánya alatt helyezkedik el, és a tervek szerint 2024-ben kezdődhet meg a kitermelés.

Kép: Enroc

Az Epiroc kiemelkedő eredményt ért el a biztonság, a tervezés és a teljes akkumulátorrendszer tesztelése terén” – ismerte el Peter Xavier, a Glencore Sudbury integrált nikkelüzemének alelnöke. „Az Epiroc nagy kapacitású akkumulátorokat is kínál, szabványos CCS töltési protokollt használ, rendelkezik akkumulátorcsere-rendszerrel, és a konstrukciók univerzálisak és kompatibilisek. Emellett az akkumulátorok integrált hűtőrendszerrel és biztonsági rendszerekkel rendelkeznek.

A Glencore által megrendelt 23 gép között vannak Scooptram rakodógépek, Minetruck vontatók, és különböző önjáró fúróberendezések. Az Epiroc honlapja szerint a Scooptram ST18 egy 18 tonnás földalatti rakodógép (450 kWh-s akkumulátorral), az MT42 Minetruck pedig 42 tonna hasznos teherbírású vontató (375 kWh-s akkumulátorral). A járműhöz és a fúrógépekhez a Northvolt szállítja az akkumulátorokat, amely már öt éve dolgozik együtt az Epiroc-kal, amióta az úgy döntött, hogy teljes termékpalettáját villamosítja. A Glencore a Li-Cycle-lel kötött partnerség révén az akkumulátorok újrahasznosításába is bekapcsolódik.

A réz és a nikkel az akkumulátorok főbb alapanyagainak számítanak, de itt még nem ér véget a történet. A Boliden, az egyik legnagyobb európai bányavállalat, Észak-Svédországban fog hamarosan munkába állítani néhány új elektromos rakodót és vontatót, amelyekkel más egyéb fémek mellett ezüstöt fognak bányászni, ami pedig a napelemgyártás nélkülözhetetlen alapanyaga.

Akik cinikusabb lelkülettel rendelkeznek, előszeretettel szokták felhívni a figyelmet arra, hogy az akkumulátorok és a napelemek alapanyagait is dízeles munkagépekkel termelik ki, valójában azonban nem létezik olyan univerzális törvényszerűség, amely kimondaná, hogy ezt csak így lehetséges megoldani. A mind több akkumulátor és napelem egyre inkább részt vesz a saját értékláncának működtetésében, így egy önmagát erősítő visszacsatolási hurok jön létre: az akkumulátorok és napelemek alapanyagainak bányászatát egyre nagyobb mértékben végzik akkus bányagépekkel, amelyeket egyre inkább napenergiával töltenek fel. A kör lassan, de biztosan bezárul.

Könnyedén megoldható, és gazdaságilag is kedvező a munkagépek elektromosítása

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.