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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Magyarországon is rendelhető a Mercedes EQT és az eCitan

elektromos autó

Magyarországon is megindult a Mercedes Citan elektromos változatainak az eCitannak, illetve az arra épülő EQT -nek a forgalmazása. A típusról bő két éve, még 2021-ben írtunk először, akkor még egy kissé futurisztikus koncepcióként mutogatta a gyártó. A megvalósulásig majdnem pontosan 2 év telt el: a sorozatgyártású EQT részleteit idén májusban ismerhettük meg pontosabban.

A Renault-val kooperációban készülő autót három változatban gyártják: az eCitan a teherszállító, az eCitan Tourer a személyszállító változat, míg az EQT a magasabb komfortot nyújtó személyautó. Mindhárom verzió kapható lesz L1-es rövid és L2-es hosszított változatban, de ez utóbbi kialakítás a személyszállítókból csak 2024 második negyedévében érkezik. A márkaképviselet felmérése szerint ezek lesznek Magyarországon a sikeresebbek, EQT esetén az eladások 75%-át a hosszított variánsból várják. Az L1 verzió esetén a tengelytáv 2716 mm, a teljes hossz pedig 4498 mm, míg az L2-es esetén a tengelyek közötti távolság 3100 m, a jármű hossza pedig 4922 mm. Az eCitan esetén a hosszított verzióba két euro raklap is berakható.

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

A kisáruszállító Mercedes változatát a belső tér kialakításán felül a futóműve különbözteti meg a többi márka neve alatt kapható hasonló járművektől. A prezentáció során kiemelték, hogy mind az eCitan, mind pedig az EQT Mercedes lengéscsillapítókat és tekercsrugókat kapott. Az első futóművet mindkét típusnál McPherson + kettős keresztlengőkar és egy megerősített stabilizátorrúd alkotja, míg hátulra az eCitanba Panhard hátsó tengely, míg az EQT-be torziós hátsó tengely került.

Az első kerekek meghajtását az összes modellben egy 90 kW (120 LE, 245 Nm) csúcsteljesítményű állandó gerjesztésű szinkronmotor biztosítja. Az energiát egy nettó 45 kWh-s, lítium-ion cellákból álló akkupakk biztosítja, ami az eCitan és az eCitan Tourer esetén 285, az EQT-ben 282 km megtételéhez elegendő a WLTP mérés szerint.

Az eCitan és eCitan Tourer alapkiépítésben 11 kW-os fedélzeti töltővel rendelkezik, de kérhető 22 kW-os teljesítményű rendszerrel is. A maximum 75 kW-os egyenáramú (DC) töltést biztosító CCS csatlakozó szintén feláras. Az általunk kipróbált eCitanban ez utóbbi nem is volt benne. Az EQT mindkét opciót alapból megkapja, így AC töltőről 22, DC töltőről pedig 75 kW-tal tölthető. A töltőnyílást egyébként az autó orrán, a méretes Mercedes csillag mögött kell keresni.

Egy rövid tesztútra ezúttal egy L2 hosszúságú áruszállító eCitant tudtunk elvinni, aminek a beltere a mindent elfedő strapabíró műanyagok ellenére meglepően kellemes, személyautós. Persze látszik, hogy némileg igazodni kellett az alapmodell adottságaihoz, így például az irányválasztó sem kerülhetett a Mercedes személyautókban már megszokott módon a kormányoszlopra.

A tesztautó mindkét oldalon rendelkezett egy-egy elhúzható ajtóval, aminek 647 mm-es nyílása kb. 20 cm-rel nagyobb, mint az L1-es hosszúságú változaté.

Az eCitan zárt áruszállító rövidebb változatának alapára bruttó 16.334.800 forint, míg a hosszított változatért 16.960.900 forintot kérnek. A személyszállító eCitan Tourer rövidebb verziójának alapára 17.926.100 forint, míg ugyanez az EQT változatban 18.938.300 forint. A személyszállító változatokból a hosszított kialakítás jövő tavasszal érkezik.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.