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
auto
2024. 05. 06. hétfő

Több, mint egymillióan rendeltek Cybertruckot

üzlet

A Tesla tegnap esti pénzügyi jelentését követően, magyar idő szerint éjszakai szokásos konferenciahívásán, a pénzügyi  kérdéseken kívül számos részlet is kiderült a cég új fejlesztéseinek állapotáról.

Egy olyan adatot is megerősítettek, amit továbbra is nehéz elhinni.

Óvatos terjeszkedés

A pénzügyi jelentés valószínűleg csalódást okozott a Wall Streetnek, mivel az elemzők a bejelentett 1,85 milliárdos profitnál magasabbat, kétmilliárdosat vártak.

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

A kétségeik eloszlatásában nem volt partner Elon Musk sem a konferenciahíváson, a Tesla vezetője ugyanis továbbra is tartja azt a lassan egy éve hangoztatott véleményét, hogy a magas kamatok és a háborúk visszafogják az autóvásárlási kedvet. Musk hozzátette, hogy nem arról van szó, hogy semmi hasznát nem látja annak ha a cég elkezd fizetett hirdetéseket vásárolni, és informálja az autóvásárlókat a termékeiről – ezt részben már el is kezdték.

Sokba került az előző negyedév a Teslának

De, mint elmondta, reklámozhatnak bármennyit, a vásárlók első kérdése, hogy mennyibe kerül az autó és mennyi lesz a havi törlesztőrészlet. Ha pedig az az infláció és a magas kamatok miatt több, mint amit megengedhetnek maguknak, akkor itt már vége is a beszélgetésnek, nem érdeklik őket a specifikáció és a részletek.

Ezzel együtt hangsúlyozták, mindezen kihívások ellenére a Model Y egyelőre jó úton jár ahhoz, hogy a világ legnagyobb darabszámban eladott autója legyen idén, mégpedig úgy, hogy a második és harmadik helyen álló [Toyota] modellek mind jóval olcsóbb autók nála.

Ehhez annyit tennénk hozzá, hogy mivel a Tesla rövid, pár hetes, legrosszabb esetben pár hónapos szállítási határidőkkel, és pufferként működő kereskedői hálózat nélkül, közvetlen értékesítéssel dolgozik, ezért egyfajta kanáriként tekinthetünk rá az autópiacon, hiszen más márkáknál, főleg az elektromos palettájuk kapcsán, 6-12+ hónapos szállításokat láttunk az elmúlt két évben. Így az a keresletcsökkenés amit korábban csak anonim iparági források, most viszont egyre gyakrabban közvetlenül a márkaképviseletek, vagy maguk a cégvezetők emlegetnek, az hagyományos versenytársak eladási számaikban majd csak mostantól fog megmutatkozni, a Teslánál viszont már egy ideje látható. (Ezt ellensúlyozták az árcsökkentések).

A vállalat egy elemzői kérdésre megerősítette, hogy bár az elmúlt két évben mintegy 2000 dollárral tudta mérsékelni egy autóra jutó gyártási költségeit, folytatják ezt a munkát, amelyet a fillérekért folytatott küzdelemként írtak le. Mint elmondták, ha egy autó 40 ezer dollárba kerül, és 10 ezer alkatrész van benne, akkor átlagosan 4 dollár egy komponens, és fillérek lefaragásáról beszélünk – 10 ezer alkalommal. Olyan is gyakran előfordul, hogy mérnökeik közvetlenül egy beszállítónak segítenek automatizálni egy gyártósorát, ha az magas költségekről panaszkodik.

A fentiek miatt a Tesla óvatos a mostani beruházásai ütemezésével. A mexikói gyár mindenképpen meglesz, az előkészületei már folynak, és jövőre elkezdik építeni is, de nem nyomják padlóig a gázt, amíg nem látják merre halad a világgazdaság. Sanghaj a maximális kapacitásán üzemel, Berlinben és Austinban pedig most azon van a hangsúly, hogy a termelékenységet növeljék mielőtt új gyártósorokat telepítenének.

Azért jó híreik is voltak, a két új gyár közül az egyik – nem árulták el, melyik – az elmúlt negyedévben már megközelítette Fremont egy autóra jutó gyártási költségeit. Itt azért megjegyeznénk, hogy ez  jó hír, de Fremont a cég hálózatán belül, Sanghajjal összevetve a legdrágább lokáció. A cég készpénztartaléka rekord, 26 milliárd dollárra emelkedett, a könyvelésben szereplő lízingelt autókon kívül pedig hitelük gyakorlatilag nincs, így képesek nagyobb gazdasági viharokat is átvészelni. Musk egyébként azt is elmondta, hogy a 2008-2009-es gazdasági válság, valamint a Model 3 beindításának nehézségei mély nyomot hagytak benne, ezért ennyire óvatos, mert nem szeretne még egyszer ennyire necces helyzeteket átélni.

4680

A cég beszélt a saját fejlesztésű 4680-as akkucellái gyártásának állapotáról is, és az elmondottak alapján jól halad a program.

A második és harmadik negyedév viszonylatában 40 százalékkal nőtt a termelés és 40 százalékkal csökkent a selejt aránya is a Giga Texas egyes számú gyártósorán, amely legyártotta a húszmilliomodik celláját.

A negyedév során megkezdte a működést a kettes számú gyártósor is, amely már az új, 10 százalékkal magasabb energiasűrűségű cellákat gyártja, amelyek a Cybertruckhoz készülnek, és ezért Cybercellként hivatkoznak rájuk. A cég ebben a negyedévben Texasban teljesen átáll az új generáció gyártására, a fremonti Kato Roadon található pilot gyártósor pedig jelenleg átépítésen esik át, és régi-új feladata már nem a sorozatgyártás, Texas kisegítése lesz, hanem az újabb generációk tesztüzemeként működik majd. A tervek szerint Fremont mindig egy generációval Texas előtt jár majd a jövőben.

Elkészült a húszmilliomodik Tesla 4680-as cella

A Tesla tovább folytatta a Giga Texas katódgyártó épületének beüzemelését és a texasi lítiumfinomító építését is.

FSD

Az önvezetés kapcsán eget rengető újdonságokat nem tudtunk meg.

Elmondták, hogy az FSD Beta programban levezetett kilométerek száma átlépte a 800 millió kilométert, és Musk továbbra is úgy érzi a jelenleg még belső tesztekben működő V12, amely már a döntéshozatalhoz sem leprogramozott szabályokat, hanem mesterséges intelligenciát használ, rendkívül jól működik már. Ő napi szinten ezzel közlekedik Austinban és nem kell egyszer sem közbeavatkoznia.

Ezt persze már hallottuk Musktól, az új változat nyilvános megjelenéséről viszont további részleteket nem osztott meg. Korábban 2023 végéig ígérte, úgyhogy még 2,5 hónapjuk van rá.

A lokalizáció kapcsán elmondták, hogy mielőtt a világ többi részén is kiadják, azt akarják hogy először egy régióban, Észak-Amerikában működjön megfelelően. Emellett minden régióban szükséges a helyi hatóságok jóváhagyása is, de ezeket a komplikált engedélyeztetési eljárásokat is akkor akarják megkezdeni, ha az amerikai verzió már stabil, különben újra és újra előröl kellene kezdeni azokat.

Elemzői kérdésre elmondták, hogy a Mercedes megoldását, amely úgy éri el az L3-as szintet, hogy erősen korlátozza a használati feltételeket, csak pár előre meghatározott autópálya szakaszon, csak jó időben, csak felvezető autóval, sávváltás nélkül és alacsony sebességnél működik, nem estek hasra, és nem készülnek hasonlóra. Mint hozzátették a Tesla szoftverét úgy tervezték, hogy minden körülmények között működjön, ehhez pedig szinte általános mesterséges intelligencia (AGI) megalkotása szükséges, amely teljesen érti a körülötte lévő világot.

Végül most először tisztába tették a radar kérdését is.

A különböző hatósági engedélyeztetési dokumentumokból már korábban kiderült, hogy az új Model S és X HW4-es szettje tartalmaz egy új, nagyfelbontású radart is, amelyet a Tesla tervezett és gyárt. Ezzel szemben ez hiányzik a Model 3-ból és Y-ból, ám a legújabb kínai típusengedélyek opcionális elemként feltüntetik. Mint kiderült a Tesla egyfajta tesztként tekint arra, hogy az S és az X fel lett szerelve az új eszközzel, amely sokkal részletesebb adatokat nyújt, mint a régi radarjuk. Egyelőre azonban még nem hozták meg a végleges döntést, hogy van-e értelme az új radar használatának, többet hoz-e a konyhára, mint amennyi zavart, fals jelet bevisz a rendszerbe. A régebbi radart azért kapcsolták ki a már az utcán lévő autókon, mert többet ártott, mint használt.

Cybertruck

Végül természetesen szó volt a Cybertruckról is, melynek hivatalos forgalmazását, a prototípus 2019 novemberi bemutatója után négy évvel, idén november 30-án ténylegesen megkezdik egy a Giga Texasban tartott, és minden bizonnyal az interneten közvetített eseménnyel.

Musk ugyanakkor figyelmeztetett, hogy minden új típus bevezetésénél 12-18 hónap, mire a gyártósor eléri a teljes kapacitását, ami jelen esetben évi 250 ezres gyártási ütemet jelent. Azt is aláhúzta, hogy a Cybertruck rengeteg új technológiát vonultat fel, és maga a gyártástechnológia is új lesz, ezért jóval nagyobb kihívás, mint egy meglévő, a piacon már ezerszer látott pickup villanyosítása. Itt jegyeznénk meg, hogy ez a gyártási ütemterv nem azt jelenti, hogy 2025-ben feltétlenül 250 ezer pickupot gyártanak majd, de legkésőbb annak az évnek a közepén a gyártósor már ezzel az ütemszámmal üzemel majd.

Musk a telekonferencián azt is megerősítette, hogy több, mint egymillió előrendelésük van a járműre.

Megint csak hozzá kell tennünk, hogy bár ez már egy picit hihetőbb adat, mint a rajongói számolgatások kétmilliós álomvilága, érdemes észben tartani, hogy ebből egymillió végleges megrendelés valószínűleg nem lesz. Főleg nem úgy, ha, évi 250 ezer darabbal számolva, az autókra 4 évet kell várni, hiszen idő közben sokan elpártolhatnak más márkákhoz.

Mondjuk egyelőre a konkurensek is a gyártás felpörgetésével botladoznak, a Ford most küldte el az F-150 Lightning harmadik műszakjának dolgozóit, hogy spóroljon a csak idén 4,5 milliárdos veszteséget generáló villanyautós programján, a GM pedig azt jelentette be, hogy mégsem viszi a Silverado gyártását egy további, új gyárba, hanem kicsit lassít a tempón a költséghatékonyság jegyében. A Rivian egyelőre negyedévente 15 ezer autónál jár, de ebben benne vannak az Amazon furgonok és az R1S SUV is, a Stellantis RAM márkája pedig még csak jövőre kezdi az elektromos pickupja kiszállításait.

Persze az is igaz, hogy ha elkezdik a Cybertruck kiszállításokat, akkor új megrendelések is érkeznek majd azoktól, akik csak most értesülnek a jármű sorozatgyártásának kezdetéről.

Tájékoztatás: a szerző Tesla részvényekkel rendelkezik.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.