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 Negyedével kisebb akkumulátor kapacitással lesz képes azonos hatótávra a Credobus Electronell modellje az ultrakönnyű felépítményének köszönhetően. A szóló buszok 1,5, a csuklós változat pedig legalább 3 tonnával lesz könnyebb a megszokottnál, így a gyártó várakozásai szerint az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően négy helyett három darab akkumodul elegendő lesz, hogy a versenytársakkal azonos hatótávot érhessenek el. Európai összehasonlításban a legkönnyebb és leghatékonyabb elektromos buszcsaláddal lép piacra 2024-ben a magyar buszgyártó Kravtex-Kühne Csoport. A Credobus Electronell modellek 1,5 – 3 tonnával könnyebbek lesznek versenytársaiknál, ezért azonos hatótáv eléréséhez mintegy 25%-kal kevesebb akkumulátorral kell felszerelni őket. A több mint 1,1 milliárd forintos fejlesztési projekt előrehaladását, és az új modellek fontosabb paramétereit Szombath Imre, a Kühne Zrt. vezérigazgatója, a buszcsalád főkonstruktőre ismertette október 26-án, a zsámbéki Drivingcampben megtartott 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson. A vezérigazgató előadásában rámutatott, hogy az elektromos autóbuszok esetén a legfőbb műszaki kihívás a megfelelő hatótávolság biztosítása, miközben az egyre nagyobb tömegű akkumulátorcsomagok beépítésével csökken az utaskapacitás, és jelentősen nőnek a gyártási-, üzemeltetési költségek – gátolva a járművek piaci térnyerését. A Credobus a fejlesztés során ezért saját, bevált megközelítését alkalmazva az elvárt hatótáv biztosításához több akkumulátor beépítése helyett a felépítmény tömegét csökkentette. A racionalizált akkumulátorkapacitás egyszerre csökkenti vételárat, az energiafelhasználást, továbbá az akkumulátorpótlás költségét, mely a gyártó szerint összességében kategóriaelső életciklusköltséget fog eredményezni. Az Electronell modelleket a Kravtex-Kühne Csoport teljesen önállóan, ún. generálpartner nélkül fejleszti, Magyarországon tartva a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatokat. Ennek köszönhetően az új buszok a Credobus saját erősáramú elosztórendszerével, hajtásvezérlő szoftverével és telemetriai megoldásával fognak elkészülni. A buszok vázszerkezeteit és fém alkatrészeit változatlanul Mosonmagyaróváron gyártják, az összeszerelés a cégcsoport győri autóbuszgyárában történik. Az önhordó vázszerkezet mellett magyar terméknek számítanak a futóművek, egyes sebességváltók, a szélvédők és oldalüvegek, műanyag burkolati elemek, a műpadló, és több száz egyéb alkatrész. A Credobus Electronell modellek messze a legmagasabb magyar hozzáadott értékű elektromos járművek lesznek. A buszokba a német Akasol 3. generációs, folyadékhűtésű NMC akkumulátorait építik. Az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően a 98 kWh-s kapacitású, 560 kg-os csomagokból négy helyett csak háromra van szükség, melyek közül 2 db hátul, a padló alatt kerül elhelyezésre, ami javítja a stabilitást a tömegközéppont csökkentésével. Az összesen 294 kWh kapacitású akkucsomag 150 kW teljesítménnyel, mintegy 2 óra alatt teljesen feltölthető. Az elsőként bemutatásra kerülő szóló modellváltozat hatótávolságát a Credobus 300 kilométerre becsüli, amely a városi-elővárosi szegmens szinte valamennyi forgalmi igényének megfelel. A szóló és csuklós modellváltozatok tagjai azonos komponensekből felépülő, egyszerű, tartós és robusztus hajtásrendszerrel készülnek, melyeket a Voith szállít. A növelt teljesítményű, elektromotorból, trakciós inverterből és vezérlőelektronikából felépülő Veds HD (Heavy Duty) rendszer 310 kW folytonos és 410 kW csúcsteljesítményt, valamint 3100 Nm nyomatékot biztosít. Maximális hatásfoka 97,3%, amely tovább növeli a tömegcsökkentéssel elért energiahatékonyságot. A Credobus kizárólag bizonyított, prémium minőségű, és többségében európai márkájú komponenseket használ fel az autóbuszok alrendszereihez, biztosítva a dízelüzemű járműveknél megszokott megbízhatóságot. A hőszivattyús légkondicionálót az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervószivattyút a Dana, míg az elektromos meghajtású kompresszort a Knorr-Bremse szállítja. Az Electronell modellek a legfejlettebb vezetéstámogató rendszerekkel fognak megfelelni az Európai Unió 2024. júliusától bevezetésre kerülő új GSR (általános járműbiztonsági rendelet) előírásainak. A Credobus a ZF-Wabcóval együttműködésben adaptálja a körkörös radar- és kamerarendszert, amely szükség esetén aktív beavatkozással segíti a járművezetőt a balesetek elkerülésében. Az új rendszeregyüttessel a Credobus teljes funkcionális egyenértékűséget biztosít a vezető járműgyártók megoldásaival, többek között a következő funkciókat biztosítva: vészfékasszisztens (gyalogos- és kerékpárosvédelemmel, vészfékjelzéssel), intelligens tempomat (táblafelismeréssel, járműkövetéssel), holttérfigyelő rendszer, éberségfigyelő rendszer, tolatóradar, abroncsnyomás-ellenőrző, indításgátló alkoholszonda, továbbá teljes körű kibervédelem. A szóló Credobus Electronell 12 modell várhatóan 2024 első félévében, a csuklós Electronell 18 pedig az év második felében fog bemutatkozni. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!