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
auto
2024. 07. 27. szombat

Ultrakönnyű felépítménnyel takarékoskodik az akkuval a Credobus újdonsága

elektromos busz

Negyedével kisebb akkumulátor kapacitással lesz képes azonos hatótávra a Credobus Electronell modellje az ultrakönnyű felépítményének köszönhetően. A szóló buszok 1,5, a csuklós változat pedig legalább 3 tonnával lesz könnyebb a megszokottnál, így a gyártó várakozásai szerint az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően négy helyett három darab akkumodul elegendő lesz, hogy a versenytársakkal azonos hatótávot érhessenek el.

Európai összehasonlításban a legkönnyebb és leghatékonyabb elektromos buszcsaláddal lép piacra 2024-ben a magyar buszgyártó Kravtex-Kühne Csoport. A Credobus Electronell modellek 1,5 – 3 tonnával könnyebbek lesznek versenytársaiknál, ezért azonos hatótáv eléréséhez mintegy 25%-kal kevesebb akkumulátorral kell felszerelni őket. A több mint 1,1 milliárd forintos fejlesztési projekt előrehaladását, és az új modellek fontosabb paramétereit Szombath Imre, a Kühne Zrt. vezérigazgatója, a buszcsalád főkonstruktőre ismertette október 26-án, a zsámbéki Drivingcampben megtartott 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson.

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

A vezérigazgató előadásában rámutatott, hogy az elektromos autóbuszok esetén a legfőbb műszaki kihívás a megfelelő hatótávolság biztosítása, miközben az egyre nagyobb tömegű akkumulátorcsomagok beépítésével csökken az utaskapacitás, és jelentősen nőnek a gyártási-, üzemeltetési költségek – gátolva a járművek piaci térnyerését.

A Credobus a fejlesztés során ezért saját, bevált megközelítését alkalmazva az elvárt hatótáv biztosításához több akkumulátor beépítése helyett a felépítmény tömegét csökkentette. A racionalizált akkumulátorkapacitás egyszerre csökkenti vételárat, az energiafelhasználást, továbbá az akkumulátorpótlás költségét, mely a gyártó szerint összességében kategóriaelső életciklusköltséget fog eredményezni.

Az Electronell modelleket a Kravtex-Kühne Csoport teljesen önállóan, ún. generálpartner nélkül fejleszti, Magyarországon tartva a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatokat. Ennek köszönhetően az új buszok a Credobus saját erősáramú elosztórendszerével, hajtásvezérlő szoftverével és telemetriai megoldásával fognak elkészülni.
A buszok vázszerkezeteit és fém alkatrészeit változatlanul Mosonmagyaróváron gyártják, az összeszerelés a cégcsoport győri autóbuszgyárában történik. Az önhordó vázszerkezet mellett magyar terméknek számítanak a futóművek, egyes sebességváltók, a szélvédők és oldalüvegek, műanyag burkolati elemek, a műpadló, és több száz egyéb alkatrész. A Credobus Electronell modellek messze a legmagasabb magyar hozzáadott értékű elektromos járművek lesznek.

A buszokba a német Akasol 3. generációs, folyadékhűtésű NMC akkumulátorait építik. Az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően a 98 kWh-s kapacitású, 560 kg-os csomagokból négy helyett csak háromra van szükség, melyek közül 2 db hátul, a padló alatt kerül elhelyezésre, ami javítja a stabilitást a tömegközéppont csökkentésével. Az összesen 294 kWh kapacitású akkucsomag 150 kW teljesítménnyel, mintegy 2 óra alatt teljesen feltölthető. Az elsőként bemutatásra kerülő szóló modellváltozat hatótávolságát a Credobus 300 kilométerre becsüli, amely a városi-elővárosi szegmens szinte valamennyi forgalmi igényének megfelel.

A szóló és csuklós modellváltozatok tagjai azonos komponensekből felépülő, egyszerű, tartós és robusztus hajtásrendszerrel készülnek, melyeket a Voith szállít. A növelt teljesítményű, elektromotorból, trakciós inverterből és vezérlőelektronikából felépülő Veds HD (Heavy Duty) rendszer 310 kW folytonos és 410 kW csúcsteljesítményt, valamint 3100 Nm nyomatékot biztosít.
Maximális hatásfoka 97,3%, amely tovább növeli a tömegcsökkentéssel elért energiahatékonyságot.

A Credobus kizárólag bizonyított, prémium minőségű, és többségében európai márkájú komponenseket használ fel az autóbuszok alrendszereihez, biztosítva a dízelüzemű járműveknél megszokott megbízhatóságot. A hőszivattyús légkondicionálót az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervószivattyút a Dana, míg az elektromos meghajtású kompresszort a Knorr-Bremse szállítja.
Az Electronell modellek a legfejlettebb vezetéstámogató rendszerekkel fognak megfelelni az Európai Unió 2024. júliusától bevezetésre kerülő új GSR (általános járműbiztonsági rendelet) előírásainak. A Credobus a ZF-Wabcóval együttműködésben adaptálja a körkörös radar- és kamerarendszert, amely szükség esetén aktív beavatkozással segíti a járművezetőt a balesetek elkerülésében. Az új rendszeregyüttessel a Credobus teljes funkcionális egyenértékűséget biztosít a vezető járműgyártók megoldásaival, többek között a következő funkciókat biztosítva: vészfékasszisztens (gyalogos- és kerékpárosvédelemmel, vészfékjelzéssel), intelligens tempomat (táblafelismeréssel, járműkövetéssel), holttérfigyelő rendszer, éberségfigyelő rendszer, tolatóradar, abroncsnyomás-ellenőrző, indításgátló alkoholszonda, továbbá teljes körű kibervédelem.

A szóló Credobus Electronell 12 modell várhatóan 2024 első félévében, a csuklós Electronell 18 pedig az év második felében fog bemutatkozni.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.