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
auto

Napelemes festéket fejleszt a Mercedes

energia
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

A Mercedes-Benz nemrégiben exkluzív betekintést adott kutatási tevékenységeibe és a jövő technológiáiba, rövid leírásban felsorolva a különböző újításokat, amelyek megvalósíthatóságát jelenleg vizsgálják. Ezek az okosvárosokkal való együttműködéstől és az önvezető járműveknek az infrastruktúrába való integrálástól kezdve a kiterjesztett valóság szemüvegeken át az újrahasznosított műanyagból, illetve biotechnológiai módszerekkel előállított anyagokig vagy az elektromos autók hajtóművébe integrált, gyakorlatilag karbantartás- és kopásmentes fékig, valamint a cellaszinten szabályozott akkumulátorokig és a napelemes festékig terjednek.

Ez utóbbi olyan „innovatív napelemet” jelent, amely mindössze 5 mikrométer vastagságú, és „mint egy leheletvékony pasztát” egyenletesen visznek fel az autó karosszériájára, így a többletsúly négyzetméterenként mindössze 50 gramm. A fotoaktív anyag bármilyen hordozóra felvihető. A felső védőréteg egy „teljesen új típusú nanorészecske-alapú anyag”, amely a napenergia 94 százalékát képes átengedni. A kutatási részleg jelenleg azon dolgozik, hogy a bevonatot a jármű minden külső felületére fel lehessen vinni, függetlenül azok alakjától és dőlésszögétől.

A Mercedes-Benz nem sok konkrétummal szolgál a technológiát illetően, de 20 százalékos hatékonyságot említ a leírásban. Becslésük szerint a 11 négyzetméteres felületen, amivel egy közepes méretű SUV rendelkezik, „ideális körülmények között” és a vállalat stuttgarti telephelyén mérhető napsugárzási adatokat alapul véve évente akár 12.000 kilométer megtételére elegendő energia is termelhető.

Két példát mutatnak be a működésre. Egy stuttgarti Mercedes naponta átlagosan 52 kilométert tesz meg, ennek mintegy 62 százalékát a közvetlenül az akkumulátorba töltött napenergiával lehetne fedezni. Los Angelesben viszont egy autó több energiát volna képes megtermelni, mint amennyit egy átlagos sofőr felhasznál – a többletet V2G technológia segítségével a hálózatba táplálnák.

A vállalat nem árult el további részleteket a cellatechnológiáról, csupán annyit közölt, hogy a napelemes festék nem tartalmaz ritkaföldfémeket vagy szilíciumot, ráadásul csak nem mérgező és könnyen hozzáférhető nyersanyagokra van szükség az előállításához, és „lényegesen olcsóbb a gyártása, mint a hagyományos napelemeké”.

A fentiek alapján két technológiára tudunk gondolni: a perovszkit és az organikus (polimer alapú) napelemekre. Mindkettőre igaz, hogy a fotoaktív anyagot többnyire festék formájában szokták felvinni a hordozó felületre, ami általában üveg vagy műanyagfólia.

Innen nézve nem a valóságtól elrugaszkodott elképzelés a napelemes festék koncepciója, sokkal inkább egy logikus fejlődési irány. Amennyiben itt is hasonló árcsökkenést láthatunk majd, mint a hagyományos napelemek esetében, akkor észszerű lépés lesz a napfénynek kitett felületeket fotovoltaikus festékkel bevonni. Lehet, hogy ez egy autó esetében – a felhasználáshoz képest – nem eredményezne óriási energiahozamot, de ha szinte ingyen van, akkor miért ne élnénk a lehetőséggel?

A Mercedes-Benz már több mint két évvel ezelőtt tervezett egy napelemes tetőt a Vision EQXX koncepcióautóhoz a Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE-vel együttműködve, de ez még szilíciumból készült cellákat használt.

A Toyota perovszkit napelemekkel vonná be az elektromos autóit

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.