PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

Az előző év utolsó napjaiban nagyon erős hangvételű beszélgetésből idézett mondatokat a Business Insider. A cikk szerzője Andy Palmerrel, a Nissan egykori ügyvezető alelnökével beszélgetett a kínai autógyártók előretöréséről és a hibrid stratégiáról.

Andy Palmer neve kevéssé ismert Magyarországon, pedig annak a Carlos Ghosnnak volt a jobb keze, akinek az irányítása alatt a japán gyártó kifejlesztette és bevezette a Nissan Leafet, az első igazán nagy szériában gyártott elektromos autót. Palmer a villanyautó program házon belüli egyik legnagyobb támogatója volt, akit emiatt a cégnél a „villanyautók keresztapjaként” is emlegettek.

Palmer elmondása szerint a Nissan nem egy jobb világ megteremtése érdekében vágott bele a Nissan Leaf fejlesztésbe, hanem mert a Toyota a hibrid Prius-szal nagyon beelőzte a piac többi szereplőjét. A Toyota hibrid technológiájának másolása helyett Palmer a teljes elektromos hajtást erőltette a cégnél.

Andy Palmer a Nissan eNV-200 bemutatóján (fotó: By Bertel Schmitt (BsBsBs) / Wikimedia)

A hibridek a pokolba visznek.

Ezek egy átmeneti stratégia részei, és minél tovább maradsz ezen az átmeneten, annál kevésbé gyorsan lépsz át az új világba” – mondta a Nissan egykori vezére a Business Insidernek. Szkeptikus azoknak az autógyártóknak a stratégiájával kapcsolatban, akik a villanyautók terjedésének lassulása miatt a hibridek felé fordultak.

Ha késlelteted az elektromos autókra való átállást azzal, hogy hibridekkel felhígítod a piacot, akkor hosszabb ideig leszel versenyképtelen, ami időt ad a kínaiaknak a piacuk és a vezető szerepük kiépítésére.” – magyarázta meg kicsit részletesebben az előbbi állítását Palmer. „Őszintén hiszem, hogy ez egy értelmetlen hülyeség.

A Toyota hibrid stratégiája először kifizetődőnek tűnt, de teljesen kiszolgáltatottá tette őket és a többi japán gyártót a legfontosabb, elektromos autókra váltó piacokon, mint amilyen Kína. „A Toyota zsákutcába terelte a japán ipart, ami nagyon meg fogja szenvedni a kilábalást.”– tette hozzá Palmer.

A Toyota mellett a Nissan is megkapta az őszinte kritikát a brit szakembertől. Palmer szerint a Nissan „lábon lőtte magát” azzal, hogy elkótyavetyélt egy ígéretes termékportfóliót és 10 év villanyautós technológiai előnyt. Az utolsó igazgatótanácsi ülésen, amin a Nissannál részt vett 2014 júliusában még meg tudta védeni a stratégiát a csak a profitot hajszoló igazgatósági tagokkal szemben, de nem sokkal ezután otthagyta a vállalatot.

Andy Palmer, a Nissan ügyvezető alelnöke a szöuli World Economic Forum on East Asia renedzvényen 2009. június 19-én (fotó: Oh Jaehyuk World Economic Forum)

A cikk második felében a Nissan és az Aston Martin vezetése után a saját tanácsadó cégébe átülő brit vezető a kínai autógyártás jelenlegi kínálatát és az elmúlt másfél évtized kínai ipari stratégiáját méltatta. Palmer korábban a Dongfeng és a Nissan kínai vegyesvállalatának is igazgatótanácsi tagja volt, így éveken keresztül saját szemével láthatta, hogy milyen agresszív volt a kínai állam villanyautó stratégiája.

Palmer bírálta az USA és az EU büntetővámokkal operáló stratégiáját is, mondván ezek csak kárt okoznak a megvédeni kívánt cégeknek. „Az én tapasztalatom az, hogy ezek a vámok csak lustává teszik a régi piaci szereplőket. A szakadék csak nagyobbá válik.” Az autógyártóknak inkább fel kellene készülniük a túlélésért vívott harcra a kínaiakkal.

A megoldást Andy Palmer az olcsóbb, a belső égésű motoros autókéval összemérhető árú autók gyártásában látja. Kisebb akkus, olcsóbb autókat kell kínálni, és hogy ezekkel is lehessen közlekedni jelentősen sűrűbb töltőhálózatot kell létrehozni. Ez utóbbiban a kormányoknak is segíteniük kell. „Ha a nyugat fel akar zárkózni, akkor azt javaslom, hogy másolják le a kínaiakat.

Címlapkép: Oh Jaehyuk World Economic Forum Seoul, South Korea, 2009. június 19.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.