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
auto

Portugáliában sokkal több elektromos autót adnak el, mint Magyarországon

elektromos autó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD00OTkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9NDk5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTQ5OS1tLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvdmlsbGFueWF1dG9zb2stbGVhZC00OTktdy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtNDk5LXcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Bár kulturálisan és a földrajzi adottságok szempontjából viszonylag nagy a különbség a két ország között, Portugália a méretét, a népesség számát és a gazdasági fejlettségét tekintve Magyarországhoz hasonló paraméterekkel rendelkezik. Ez már önmagában is alapot adhatna az összehasonlításokhoz, de Európa ezen szegletében jelenleg olyan tempóban fejlődik az elektromobilitás, amiről mindenképpen érdemes beszámolnunk.

Az autoinforma.pt adatai szerint tavaly közel 42 ezer (+13%) új tisztán elektromos autó lelt gazdára a 10,5 millió lakosú mediterrán országban. Magyarországon ugyanekkor csak alig 8600. Az ötszörös különbség megdöbbentően nagy, pedig népességszámban mindössze 10%, egy főre jutó, vásárlóerő paritáson számított GDP-ben pedig 2% a portugálok előnye hozzánk képest.

Tavaly 210 ezer új autót adtak el Portugáliában, így a tisztán elektromos autók aránya elérte a 20%-ot, amivel valahova Németország és Skandinávia közé helyezik magukat a ranglistán.

A legnépszerűbb márkának – zsinórban már harmadjára – a Tesla bizonyult, amelyből többet vásároltak a mediterrán országban, mint amekkora a teljes magyar villanyautó-piac, szőröstül-bőröstül.

Az amerikai márkát a BMW, a Peugeot, a Volvo és a Mercedes követi a sorrendben. A BYD, amely nálunk a dobogó második fokára került, Portugáliában csak a hatodik helyet csípte meg, de még így is kétszer annyit adtak el a kínai márkából, mint Magyarországon.

# Márka 2024-es eladás Változás
1. Tesla 9760 +4,6%
2. BMW 4074 +17,1%
3. Volvo 3203 +136,7%
4. Peugeot 3017 +22,1%
5. Mercedes-Benz 2860 +18,8%
7. BYD 2849 +533,1%
8. Volkswagen 1681 -29,1%
9. MG 1618 +143,3%
10. Audi 1552 -4,4%

A bestsellingcarsblog.com adatai szerint a Dacia Sandero és a Peugeot 2008 után a Tesla Model 3 volt a harmadik legnépszerűbb modell, megelőzve a Renault Clio-t és a Peugeot 208-at. A Tesla igazi népautó lenne arrafelé? Persze azt nem tudjuk, hogy milyen arányban vásárolják a kedvező adójogszabályok, a kultúra, az alacsony megélhetési költségek és a kellemes éghajlat miatt odaköltöző gazdag expatok, illetve a helyiek.

Oké, tehát sok elektromos autó van az országban, de nyilván szénerőművekből nyert áram hajtja őket.
Nos, Portugáliában bizonyosan nem, miután néhány éve bezárták az utolsó szénerőművet is. A rendszerirányító adatai szerint tavaly a megújulóenergia-termelés az ország áramfelhasználásának 71%-át biztosította. A maradékot nagyrészt spanyol import, kisebb részben pedig gázerőművek fedezték.

Az European Alternative Fuels Observatory honlapját böngészve némi képet kaphatunk arról is, hogyan segíti elő a portugál állam az elektromobilitás terjedését: teljes adómentességgel és 4000 eurós vásárlási támogatással – ez utóbbi a legfeljebb 62.500 euróba kerülő modellek esetében vehető igénybe. A plug-in hibridek részleges adókedvezményre és 1500 eurós támogatásra számíthatnak. Ezen kívül számos városban ingyenes a parkolás, a szolgáltató pedig egy éven át kedvezményes áramtarifát biztosít a tulajdonosok számára.

Olyan bőkezű lenne a 4000 eurós támogatás? Nézőpont kérdése. Nálunk a tavaly januárban indult céges pályázaton 7-10 ezer euró közötti összeget lehet nyerni. A népautónak számító Model 3 esetében, amely Portugáliában 40 ezer euróról indul, a helyi támogatás mindössze 10% kedvezményt jelent. Nehéz elhinni, hogy csak emiatt vásárolnák.

Egy jól kiépített töltőinfrastruktúra valószínűleg fontosabb motivációs tényező lehet a váltás mellett, mint néhány ezer euró. Az Európai Bizottság adatai szerint tavaly év végén 8139 AC és 3035 DC töltőpont működött a mediterrán országban – hazánkban ugyanekkor 3167 és 848 volt ez a két szám.

Portugália Magyarország
Terület 92.230 km2 93.036 km2
Népesség 10,6 millió 9,6 millió
2024-es GDP/fő (PPP) 47.070 USD 45.692 USD
2024-ben eladott BEV 41.757 8565
BEV állomány 2024 végén ~145.000 ~65.000
AC töltőpontok száma 8139 3167
DC töltőpontok száma 3035 848

Mi ebből a tanulság?

Érdekes látni, hogy ugyanannyi pénzből (GDP-ből) mennyivel többet ki lehet hozni. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon még bőven lenne tér az elektromos autózás növekedésre, ha hatékonyabban használnánk fel az erőforrásainkat.

De azt is érdemes megfigyelni, hogy Portugália nálánál jóval gazdagabb országokat (pl. Németország) előzött meg az elektromos átállás kanyargós útján. Skandinávia kimagasló számait még el lehet intézni annyival, hogy azok gazdag országok, ők megtehetik. De úgy tűnik, az átállás sokkal kevésbé pénzkérdés, mint ahogy azt a közhiedelem tartja. Máskülönben mi a magyarázat az elektromos autók portugáliai, thaiföldi vagy éppen üzbegisztáni kimagasló népszerűségére?

Portugália márciusban 91 százalékban megújuló energiáról működött

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.