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 Bárki bármit mond is, ma már nem az a kérdés, hogy egy modern villanyautóval el lehet-e jutni valahova, hanem hogy a töltési lehetőségek közül melyik számunkra a legkényelmesebb. A folyamatosan bővülő és gyorsuló töltőhálózat mellett egyre több lehetőség közül válogathatunk, így az autó helyett a saját igényeinkhez igazíthatjuk a (töltési) megállókat. Persze hosszabb autópályás utazásnál az sem árt, ha az autó kényelmes és csendes. Egy fárasztó munkanap után vittem el a Volvo zászlóshajóját egy 800 kilométeres autópályás fordulóra. De miért pont 800 kilométer? Magyarországról sokan járnak nyaranta Horvátországba pihenni. Budapesttől Split nagyjából 800 km-re található, amit vehetünk egy átlagos távnak. Aki a horvát tengerpart északi részét célozza meg az kevesebbet, aki a déli szakaszra megy, az többet utazik egy picit. Mi ezt a Budapest-Split távot szimuláljuk egy magyarországi körön. Már többször, több autóval megtettük ezt az utat (linkek a cikk végén), azonban az eredetihez képest már többször is módosítottunk az útvonalon. Ezúttal is egy új útvonalat jelöltünk ki Miskolctól Zalakomárig és vissza, hogy otthonról indulhassak. Emiatt természetesen a szokásos töltési megállók nem mind oda esnek az úton, ahol a korábbi útvonalon megszoktuk, de ma már annyi nagy teljesítményű töltő van az út mentén, hogy komoly bajba nem kerülhetek. Budapestet az M0-n kerülöm meg, így az út oda-vissza kereken 800 km-re várható. Hogy melyik töltőn töltök, azt majd menet közben eldöntöm. Adja magát a kérdés, hogy miért nem megyünk le valóban Splitig az autóval, mégis csak az lenne az igazán hiteles. Ez kétségtelenül így van, de akkor nemcsak odafelé, de a visszaútra is rá kellene szánni azt a 8 órát, a töltések árát és az autópálya díjakat. Sokkal praktikusabb, ha olyan útvonalon tesztelünk, aminek a vége a kiindulási pontban van. Ezúttal a teljesítménycentrikus Volvo EX90 Twin Motor Performance verziójával indultam „nyaralni”. A 107 kWh-s akku alapján igazi utazóautónak tűnik az EX90, de azért a nagy kasztnitól nem szabad anorexiás fogyasztást várni. Pláne nem fagypont körüli hőmérséklet mellett. Mivel sűrű volt a hét, csütörtök este munka után indultam, ami lehetővé tette, hogy elkerüljem a nagy forgalmat és hajnalban a „tengerparton” lehessek. A hűvös idő nyaraláshoz talán nem ideális, de mivel több tesztünk is volt már ilyen időben, az eredményt össze lehet majd hasonlítani azokkal. 17:30 – Indulás Miskolcról A navigáció az induláskor hajnali 2 óra 14 percre becsülte a visszaérkezést Miskolcra, az első töltést pedig a siófoki E.ON töltőhöz tervezte. Merész döntés. A navigáció 20:21-es érkezéssel 14%-os töltöttséget számolt Siófokra, de a korábbi utak tapasztalata alapján úgy sejtettem, hogy a 311 km-es etap határeset ebben az időben. Miskolc északi határától indultam, és egyből bele is futottam egy heves esőbe, így az első 139 km-en 36 kWh/100 km-re kúszott fel a fogyasztás, miközben az érkezéskor várható töltöttség folyamatosan csökkent. Amikor Tibor beugrott Bagnál, akkor már csak 4%-os érkezést jósolt. A csökkenés a hátralévő szakaszon lassult ugyan, de Kajászó környékén már csak 2%-os pufferünk maradt. Egy kis sebességcsökkentés mellett végül 3%-kal, de az eredetileg tervezettnél 5 perccel hamarabb értünk a töltőhöz. 20:16 – Siófok, Aldi, E.ON (311 km, 2 óra 46 perc) Az autó a várt 200 kW közeli teljesítmény helyett csak 134 kW-tal kezdett tölteni. Azt gyanítjuk, hogy a nagyon alacsony töltöttségi szinttel várható érkezés miatt a rendszer nem akart energiát pazarolni az akkumulátor előfűtésére, ami helyes döntés: inkább legyen 5-10 perccel hosszabb a töltési idő, mint lemerüljünk a cél előtt. Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor 3% 24 perc 22 perc 46,8 kWh 127,6 kW 45% A navigációs rendszer csupán 10 perces töltést javasolt Siófokon, mi azonban a kisebb teljesítmény ellenére is hosszabb töltés mellett döntöttünk, mert túlságosan közelinek éreztük, hogy még a zalakomári forduló előtt megálljunk a balatonkeresztúri Ionity töltőnél, inkább már visszaúton szerettünk volna ismét egy rövid pihenőt tartani. A navi nem nagyon akart velünk egyetérteni, görcsösen ragaszkodott az általa betervezett töltési pont érintéséhez, mintha azt mi adtuk volna meg kötelező pontként. Mi csak a 2-es pontot kértük, az 1-es (töltőhelyet) a navi maga tervezte be. Mégsem tudta elengedni, még a 2-es pont közeléből is vissza akart küldeni tölteni. Még akkor is visszaküldött volna a kihagyott töltőhöz, amikor már lehajtottunk az autópályáról Zalakomárnál és szinte „látótávolságban” volt a következő útvonalpont. Az autópályán visszafordulva ezért belenyúltunk a tervbe és kértünk egy új tervet Miskolcig. 397 kilométert tettünk meg a fordulópontig, 3 óra 53 perce indultunk. A Volvo továbbra is Budapesten keresztül szeretett volna hazamenni az M0 helyett, ami tulajdonképpen teljesen logikus döntés: éjfél körül az enyhe budapesti forgalomban időt és energiát is megtakaríthatunk, ha nem kerülünk a körgyűrűn. Mi ezúttal mégis ragaszkodtunk a kerülőhöz, mert autópályás utazást szerettünk volna szimulálni, ezért beírtuk köztes célpontként a szigetszentmiklósi Ionity-t. Szigetszentmiklós eléréséhez persze Siófokon többet kellett volna tölteni, így először az M7 autópálya Budapest felé vezető irányában álltunk meg a balatonkeresztúri pihenőben. 21:37 – Balatonkeresztúri pihenő, Budapest felé, Ionity (421 km, 4 óra 7 perc) Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor 13% 23 perc 23 perc 60,43 kWh 157,6 kW 65% A balatonkeresztúri töltéshez már kellően felmelegedett akkumulátorral érkeztünk, így a töltés is gyorsabb volt. A 23 perces pihenő után következett az út legnagyobb fogyasztást produkáló szakasza, amire Tibor már számított, hisz tucatszor megtette már ezt az útvonalat az Adria szimulációk során, és minden típus itt volt a legtorkosabb. A Volvo EX90 műszerfala ezen a szakaszon 38 kWh-s átlagfogyasztást jelzett. Szerencsére így is gond nélkül elértük az M0 mellé tervezett következő töltési pontot. 23:25 – Szigetszentmiklós Ionity (588 km, 5 óra 55 perc) Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor 7% 30 perc 27 perc 72,37 kWh 160,8 kW 70% Szigetszentmiklósnál az autó azt kérte, hogy legalább 69 százalékra töltsünk a hátralévő szakaszra, amit betartva 70 %-kal indultunk tovább. Az enyhe forgalomban folyamatosan a megengedett sebességgel haladtam, de a navi ennél picit lassabb tempóval kalkulálhatott, mert a célba érés várható időpontja folyamatosan csökkent. Ha kevés az energia a beállított úti célhoz, a térképen egy töltöttségi szinttel arányos sugarú kör jelzi, hogy meddig tudunk eljutni a pillanatnyi töltöttséggel. A kör legközelebbi pontja pazarló, a legtávolabbi takarékos vezetéssel érhető el. A kihalt autópályának köszönhetően még úgy is megvertük a navigációt, hogy Bagnál a hazaúton is lehajtottam az autópályáról, hogy Tibor kiszálljon. 01:45 – Miskolc (796 km, 8 óra 15 perc) A teljes kör 796 kilométer lett az autó mérése szerint, amit 8 óra 15 perc alatt sikerült megtenni, ezzel jó fél órával előbb (01:45) értünk célba, mint amit az autó induláskor jósolt (02:16). Ebből 6 óra 58 perc volt a mozgásban töltött idő, ami az egyik legrövidebb az eddigi tesztek közül. Az út során sem forgalom, sem terelés nem lassított bennünket. A Volvo EX90 Twin Motor Performance remekül vizsgázott. Egy fárasztó munkanap után kora este indultam el a 800 kilométeres útra, mégis gyorsan és biztonságosan sikerült célba érni, a csendes utastérben kellemesen telt az utazás. A 2-3 óránként esedékes 20 perces megállók annak ellenére jól estek, hogy a Volvo masszázsfunkciós ülése nagyon kényelmes. Volvo EX90 Twin Performance Kia EV6 e228 RWD Tesla Model Y LR Ford Mustang Mach-e ER AWD BMW iX xDrive50 +1-6 °C, munkanap, este -6-+6 °C, munkanap -5-+6 °C, munkanap -2-+5 °C, munkanap 0-6 °C, munkanap Megtett táv 796 km 780 km 814 km 782 km 793 km Elhasznált energia (teljes út) 269,6 kWh 179,8 kWh 186 kWh 233,2 kWh 216,3 kWh Átlagos töltési teljesítmény 149,7 kW 155,3 kW 106,2 kW 97,8 kW 137,6 kW Átlagfogyasztás (számított) 33,9 kWh/100 km 23,1 kWh/100 km 22,9 kWh/100 km 29,8 kWh/100 km 27,3 kWh/100 km Utazási idő 6 óra 58 perc 7 óra 36 perc 7 óra 38 perc 7 óra 10 perc 7 óra 5 perc Töltési idő 1 óra 12 perc 1 óra 0 perc 1 óra 9 perc 1 óra 38 perc 1 óra 5 perc Teljes menetidő 8 óra 15 perc 8 óra 45 perc 9 óra 0 perc 9 óra 2 perc 8 óra 28 perc Átlagsebesség [töltést nem számítva] 96 km/h [114 km/h] 89 km/h [103 km/h] 90 km/h [107 km/h] 87 km/h [109 km/h] 94 km/h [112 km/h] A Volvo Pilot Assist elnevezésű vezetéstámogató rendszere szakadó esőben is segített az autót a sávban tartani. Véleményem szerint nem csak biztonságosabb, de kevésbé megterhelő is így az autóvezetés. Soha nem fogom megérteni, aki „az autó ne vezessen helyettem” felkiáltással kikapcsolja a modern autók fontos és hasznos biztonsági funkcióit. Persze akad, aki a biztonsági övet sem csatolja be. Amiről talán nem mindenki tudja, hogy a hárompontos övet a Volvo mérnöke, Nils Bohlin mutatta be 1969-ben, majd a Volvo Cars a konkurensek számára is elérhetővé tette a szabadalmát, hogy minél többen túléljük a baleseteket. Adria szimuláció eddigi körei: Ford Explorer Extended Range AWD Tesla Model Y, BMW iX3, Kia EV6 és Mustang Mach-e BYD Seal AWD BMW i5 eDrive40 Nissan Ariya 87 kWh FWD MG4 BMW iX iDrive40 vs iX xDrive50 Audi Q4 vs Mercedes EQB Tesla Model 3 LR vs BMW i4 M50 Valós út Splitbe BMW iX3-mal Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!