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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Miért mennek a villanyautósok télen az Adriára?

villanyautózás a gyakorlatban

A villanyautók növekvő hatótávja és töltési teljesítménye egyre nagyobb kihívás elé állítja a szerkesztőséget is. Régebben, a 100 kW alatti töltési csúcsok és 200-300 kilométeres elméleti hatótávok korában elég volt megcélozni egy nagyobb várost az ország másik végében, vagy a hétvégén egyet kirándulni a családdal, hogy kiderüljön mennyire használható az adott autó hosszabb távon. Most viszont már ezzel nem sokra megyünk.

Így oldalunk egy visszatérő tesztsorozata lett az Adria-szimuláció, amelyre most négy elektromos SUV-val indultunk útnak, hogy egy teljes napon, 800 kilométeren át teszteljük őket.

Szimulálunk

De miért szimuláció? Nos nem azért mert bármelyikünk ellen is nemzetközi elfogatóparancs lenne életben, hanem azért, mert ha Tibor útvonalterve alapján megtennénk a 804 kilométeres adriai utat, akkor még ugyanennyit vissza is kellene jönni. Ezért tervezett egy hazai útvonalat a Veresegyház->M31->M0->M7->M1->M0->M31->Veresegyház  vonalon ami nagyjából 795 kilométer és lefedi ezt a távot. Ennek mentén több nagy teljesítményű villámtöltő is van, ezért elég jól modellezi a horvát nyaralás menetidejét.

Most egyébként ezen egy picit módosítottunk, mivel visszatérő szerkesztőségi téma volt, hogy a Teslák vajon jobban járnak-e, ha a Superchargereket használják, vagy, ha az autópályákhoz közelebbi, Ionity oszlopokon töltenek. Így míg az eredeti útvonal déli szakaszán Balatonkeresztúr után volt a forduló, most a módosítás után ennél 50 kilométerrel tovább mentünk és Sormásnál indult vissza a csapat. A Tesla pedig a keresztúri Ionity helyett az István fogadó parkolójában, a Superchargeren táplálkozhatott.

Ionity vs. Supercharger:

Megéri-e a hosszabb kihajtókkal a Superchargert választani, vagy jobb-e az autópályák melletti benzinkutaknál lévő Ionity? Mennyit veszítünk az extra távolsággal? Nos a Google Maps szerint az első sormási megálló 2,9 kilométerrel hosszabb utat igényel, mintha Horvátország felé egyszerűen csak kiállunk a Balatonkeresztúr észak nevű Ionity töltőhöz. Azonban a térkép azt is elárulja, hogy, a sebességhatárokat betartva, a Tesla töltőhöz vezető út 2 perccel rövidebb, mint a benzinkútnál manőverezni. Persze ki az aki a benzinkútnál tényleg 5-tel, meg 20-szal közlekedik?

A Kajászó/Törökbálint összehasonlításban viszont már nagyon nem mindegy, hogy dél, vagy észak felé állunk meg tölteni. A töltő ugyanis a déli irányba tartó oldalon van az OMV kútnál, és ha mi a Balaton felől érkezünk, akkor ki kell hajtani, át kell menni az autópálya alatt, majd fel a töltőhöz, és ha végeztünk, jön ugyanez vissza.

Ez egyébként papíron még mindig 2,5 kilométerrel és 2 perccel rövidebb, mint a nullásról letérni a Törökbálinti Superchargerhez majd visszamenni. Balázs egyébként lemérte, és a nullástól oda-vissza 3 perc 40 másodperc volt a Supercharger… no meg a várakozás a 10 foglalt oszlop miatt.

Emiatt viszont az észak-nyugati szakaszon nem mentünk el Mosonmagyaróvárig, hanem Győrnél, a Supercharger utáni első lehetőségnél fordultunk vissza. A Teslának így a sormási és győri saját töltőjén kívül a törökbálinti is útba esett, a többi autó pedig a győri és balatonkeresztúri Ionity oszlopok mellett a kajászóit is használhatta. Így végül 785 kilométerre jött ki az útvonal – már azoknak akik egyszer sem tévedtek el.

BMW iX3 Ford Mustang Mach-e ER AWD Kia EV6 e228 RWD Tesla Model Y LR
WLTP hatótáv 461-453 km 540 km 528 km 533 km
Akku kapacitás (bruttó/nettó)* 80/74 kWh 98,8/91 kWh 77,4/74 kWh 78,8/75,4 kWh
Max. töltési teljesítmény 150 kW 150 kW 240 kW 250 kW
Töltési idő (10-80%) 34 perc 45 perc 18 perc 27 perc
Hajtás hátsókerék összkerék hátsókerék összkerék
Tömeg 2260 kg 2257 kg 2000 kg 2054 kg
Kerékméret, gumiabroncs téli, 20″ téli, 19″ téli, 20″ négyévszakos, 19″
Méretek (hossz / szélesség / magasság) 4734 / 1891 / 1668 mm 4712 / 1881 / 1597 mm 4695 / 1890 / 1550 mm 4750 / 1920 / 1624 mm
Alapár 24.550.000 Ft 32.500.000 Ft 23.190.000 Ft 22.990.000 Ft

* dőlt betű: az interneten fellelhető, nem a gyártó által megadott adat.

Az autók egy része hozott, saját példány volt, de egy-egy autót kaptunk a Kia hazai képviseletétől és Bérczi Balázs, alias Tesla Mastertől is. Ezúton is köszönjük a segítségüket. Az egész napos teszt során a BMW-t Tibor, a Fordot Szabolcs, a Kiát Szöcske, a Teslát pedig Balázs vezette.

Indulunk!

Mielőtt belekezdenénk az élménybeszámolókba és az eredmények ismertetésébe, javasolnánk egy kis játékot az olvasónak. Ha meg tudja állni, hogy ne tekerjen le, akkor a cikk továbbolvasása előtt tippelje meg melyik autó hol végzett a sorrendben, és időben mekkora volt a különbség az első helyezetthez képest.

Helyezés Típus Lemaradás az első helyezettől (perc)
1.
2.
3.
4.

A BMW, a Kia és a Tesla már Tibornál éjszakáztak, és teletöltve várták a reggeli indulást, Szabolcs viszont reggel érkezett a Forddal. Így neki már felfűtött autója volt, míg a többiek a -9 fokos éjszaka után, a  reggeli -6 fokban még deres kocsiba ültek amikor a csoportkép készült.

Az eredeti terv az volt, hogy 15 perc késleltetéssel indulnak az autók, de ez végül kicsit borult – Balázs 8:46-kor gördült ki, Szöcske négy perc múlva követte, Tibor 10 perccel később, Szabolcs pedig hátvédként negyedórával a BMW után indult útnak.

Az indulásnál Balázs hozta a formáját, valahogy továbbra sincs kibékülve az M31/M3 gödöllői szakaszával, ahol pár éven belül, ugyanott, kétszer is sikerült eltévednie. Az autó ugyan mutatta, hogy a körforgalom első kijáratán kell kihajtania, de talán az 5:30-as kelés, talán az első kijárat Budapest felirata zavarhatta meg, ezért eggyel továbbment.

Másodperceken és métereken belül rájött a hibára, de szabálykövető autósként nem tolatott vissza a felhajtón, hanem benyelte a 24 kilométeres, 14 perces kerülőt Nyíregyháza felé a bagi fordulóval. Így viszont nemcsak Szöcske, de még Tibor is megelőzte, mögöttük csatlakozott dél felé az M31-esen egy negyed órával később.

Stratégiák és a valóság

A Balaton felé a Teslának még bőven túl közel volt a szigetszentmiklósi és törökbálinti töltő – a fóti meg az M31-re kijelölt útvonal miatt nem is esett útba – a többiek pedig még Kajászónál sem igényelték az Ionity szolgáltatását. Ez már nem a Leaf hőskora.

Az Ionity-t használó trió úgy tervezte, hogy majd csak a Balaton déli csücskén, Balatonkeresztúrnál töltenek, de ott is csak annyit, hogy 104 kilométerrel később, a forduló után észak felé az első keresztúri töltővel átellenben az autópálya túloldalán lévő másik Ionity töltőt elérjék. Így a Teslánál eggyel több, de rövidebb töltéssel operálhattak.

Az első töltésre nem túl meglepő módon Szöcske ért be először a Kiával, és mire Tibor odaért már végzett is. A BMW pedig épp csak addig töltött, míg Szabolcs is beért. Mindkét cserénél épp csak egy fotó erejéig voltak együtt az autók. Balázs ekkor még úton volt az 50 kilométerre fekvő Sormás felé, pont akkor hajtott el az Ionity oszlopok mellett, amikor Tibor elindította a saját töltését.

Balatonkeresztúr észak BMW iX3 Ford Mustang Mach-e ER AWD Kia EV6 e228 RWD Tesla Model Y LR
Megtett táv 223 km 220,1 km 222 km
Fogyasztás 27,5 kWh/100 km 31,2 kWh / 100 km 25,7 kWh/ 100 km
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés előtt 14% / 32 km 19% / 58 km 21% / 61 km
Átlagos töltési teljesítmény 119,3 kW 127,8 kW 131,1 kW
Töltési idő 14 perc 10 perc 11 perc
Betöltött energia 27,844 kWh 21,3 kWh 24,043 kWh
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés végén 47% / 115 km 42% / 178 km 44% / 170 km

Balázs Sormáson töltött először, ám a 24 kilométeres nem tervezett kitérő miatt ez kicsit izgalmasabbra sikerült, mint szerette volna, mert mindössze 1 százalékkal érkezett meg. Mivel az autó érezte, hogy necces lesz a befutó, így nem is fűtötte elő az akkumulátort a villámtöltéshez, de szerencsére pilótánk gyakorlott Teslásként pár erőteljesebb visszatöltéssel azért 40 fokosra tornászta fel a cellahőmérsékletet, hogy kihasználja a V3-as oszlopok teljesítményét.

Balázsnak Sormás után Törökbálintig kellett kibírnia, és még az 1%-os halálközeli élmény hatása alatt állva úgy volt vele, inkább picit több, mint kevesebb legyen az aksiban mire odaér, ezért 80 százalékig töltötte az autót – a 12 oszlopból 11 szabad volt. A v3-as oszlopon 238 kW-ig ment fel a Model Y töltési teljesítménye, de a kínai gyárban használt LG cellák az amerikai Panasonic aksikkal szemben nemcsak, hogy nem tudnak 250 kW-ig menni, az alacsonyabb csúcsot sem bírják túl sokáig, így a nettó 35 perc alatt az átlag teljesítmény 97,3 kW lett. Bár Balázs elméletben eljátszott a gondolattal, hogy ha 100 százalékra töltene, talán elérne Győrig, de télen, fűtéssel, a magasabb fogyasztást produkáló északi irányba ezt végül nem kockáztatta meg.

Tesla Model 3 szállítmány érkezik Horvátország felől.

Az Ionity-s csapat idő közben Szöcske vezetésével megérkezett a másik balatonkeresztúri töltőhöz, itt azonban nem várt akadályokba ütköztek. Szöcskének az első oszlop nem volt hajlandó 120 kW-nál nagyobb teljesítményt leadni, de nem akart időt veszíteni az átállással, ezért csak gyorsan áthúzta a szomszédos oszlop kábelét. Valami miatt az is csak 120 kW-tal töltött, úgyhogy többet nem variált, maradt rajta. Mivel a négy Ionity töltőből egyet valaki más használt, Szöcske pedig így két helyet foglalt, amikor Tibor megérkezett az egyetlen szabad helyre állt be, az viszont egyáltalán nem működött, így két percet várakoznia kellett.

Végül kiderült, hogy a két első töltő nem rossz volt, de valami miatt az EV6 töltési teljesítménye 20%-tól lódul csak meg és ugrott fel 233 kW-ig. A BMW egyébként minden töltésnél elérte a 156 kW-os maximumot (hivatalosan 150 kW a csúcs, és az autó a műszerfalon annyit is ír). Tibor kézzel indította a cél előtt 25-30 perccel az akkufűtést, a többiek pedig a töltőt állították be célpontnak a fedélzeti navigációban és az autó magától indította az akkufűtést, amikor kellett.

Balatonkeresztúr dél / Sormás (-5°C) BMW iX3 Ford Mustang Mach-e ER AWD Kia EV6 e228 RWD Tesla Model Y LR
Megtett táv 103 km 100,9 km 102 km 303 km
Fogyasztás 28,0 kWh/100 km 33,1 kWh / 100 km 24,6 kWh/100 km 23,76 kWh/100 km
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés előtt 8% / 22 km 4% / 13 km 10% / 28 km 1% / 6 km
Átlagos töltési teljesítmény 108 kW 94,2 kW 146,3 kW 97,3 kWh
Töltési idő 22 perc 28 perc 15 perc 35 perc
Betöltött energia 39,329 kWh 43,93 kWh 36,59 kWh 56,76 kWh
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés végén 57% / 167 km 53% / 215 km 53% / 209 km 80%  / 404 km

Szabolcs a 15 perccel elcsúsztatott indulásából 4 percet ekkorra már le is faragott, mert az első boxkiállásnál kevesebbet kellett töltenie, itt viszont kénytelen volt 7 perccel tovább tölteni, hogy elérje a kajászói töltőt. Jól is tette, hogy nem centizte ki, mert véletlen elnézte a kajászói lehajtót, és kerülővel kellett visszamennie az Ionity állomásra.

Szöcske napja:

Az autókon a rajtvonalnál végignézve azonnal a zsebemben éreztem a győzelmet. Az EV6 látványosan alacsonyabb autó a többieknél, ennek meg kell mutatkoznia fogyasztásban autópálya-tempónál, amit a 18 perces 10-80% töltéssel kombinálva nem veszíthettem.

Eredeti tervem az volt, hogy minden töltőhöz minél üresebb akkuval érkezzek, mert a legtöbb modell 30% alatt tölt a leggyorsabban. A Kiáról viszont kiderült, hogy 20-50% között pörög fel igazán, egészen 233 kW-ig, így a harmadik töltést kicsit hosszabbra vettem, hogy a negyedik oszlophoz 20% felett érkezzek.

Bevallom a villanyautós évek elkényelmesítettek. Nem esett jól, hogy minden töltőnél 10-15 perc után tovább kellett indulni. Egy valódi, családi tengerpartos nyaralásnál biztosan beiktattam volna egy hosszabb, legalább 45 perces megállót, ahol kényelmesen megebédelhetek, bár a Tibor által bekészített úticsomag is nagyon finom és változatos volt.

Kajászón is nagy volt a forgalom, Szöcske ért először oda, de itt is melegváltással haladtunk. A 4-es számú itt sem ment, a 3-as pedig foglalt volt.

Itt egy jól teletöltő autós várt az utolsó százalékokra, majd kihúzta a kábelt és nem állt arrébb, hanem visszament a shopba.

Emiatt Szabolcs várni kényszerült, de időben akkor sem nyert volna, ha nem nézi el a lehajtót, mert pont a kijárat előtt előzte meg az az autó, amelyik azt az utolsó szabad, működő helyet foglalta el az Ionity oszlopoknál.

Ezalatt Balázs is elért Törökbálintra, ahol az ingyenesség miatt hasonló volt a helyzet – 10 oszlop is foglalt volt. Azt az applikáció alapján már előre tudta, hogy a 12 oszlopból kettő nem működik. Amikor megérkezett ő volt a harmadik várakozó autó, de ez csak pár percig volt így, egyszerre két hely is felszabadult, majd hamarosan megnyílt egy harmadik is – igaz ez V2-es volt, de, jobb híján, beállt oda. Egy perccel később felszabadult egy V3 is, így átgurult a gyorsabb oszlophoz.

Kajászó / Törökbálint (+5°C) BMW iX3 Ford Mustang Mach-e ER AWD Kia EV6 e228 RWD Tesla Model Y LR
Megtett táv 134 km 139 km 134 km 210 km
Fogyasztás 26,0 kWh / 100 km 30,4 kWh / 100 km 24,9 kWh/100 km 23,92 kWh/100 km
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés előtt 10% / 29 km 5% / 16 km 8% / 24 km 13% / 67 km
Átlagos töltési teljesítmény 112,3 kW 93,4 kW 167,5 kW 131,2 kWh
Töltési idő 22 perc 33 perc 22 perc 10 perc
Betöltött energia 41,141 kWh 51,34 kWh 61,42 kWh 21,87 kWh
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés végén 60% /184 km 62% / 239 km 80% / 326 km 42%  / 214 km

Összesen 17 percet volt a Superchargernél és ebből 10-et töltött – az oda-vissza 3,2 kilométeres kihajtó a nullásról ehhez 3 perc 40 másodpercet adott hozzá.

Balázs napja:

Remélem mostanra már mindenki kinevette magát a lúzeren, aki ugyanott kétszer is el tud tévedni. A „nap facepalmja” díjat én nyertem. A cikk végén majd azért lesz egy olyan táblázat is, ahol  ezt levontuk az időmből, de persze azt nem tudjuk kompenzálni, hogy Sormás felé az utolsó 10-20 kilométere már csak 120-szal mentem és a tervezett 6-7 százalék helyett 1 százalékról kellett töltenem.

De az igazság az, hogy ilyenek a valóságban is előfordulhatnak. Idegen helyen, ahol nem ismerjük az utat, simán el lehet nézni egy kihajtót, de kaphatunk egy sorompót is, vagy foglalt lehet a leggyorsabb töltő. Az út során mindenkinek meg kellett küzdenie nem várt nehézségekkel.

Ami viszont ledöbbentett, hogy még egy normál hétköznap közepén, munka és iskolaidőben is csurig volt Törökbálint. Lehet, hogy a többi Teslás utálni fog ezért, de én már nagyon várom, hogy fizetős legyen a szolgáltatás, mert az normalizálni fogja a helyzetet.

Az M1-esen nyugat felé a BMW, a Ford és a Kia is kihagyta a bábolnai töltőt, mert Győr után, a 123-as kihajtóhoz esett az új forduló, így Budapest irányába jobban útba esett az Ionity. Amikor befutottak, Szöcskének csak 6 perc töltésre lett volna szüksége, de pénzt kellett váltson a mosdóhoz (nem lehetett sem applikációval sem paypass kártyával bejutni a mosdóba), így végül 12 percet töltött de még így is Tibor érkezése előtt elindult. Tibor sem várta meg Szabolcsot, de a BMW már 21 percet, míg végül a Mustang 27 percet táplálkozott.

Balázs a reggeli kerülője miatt könnyítést kért, hogy ledolgozzon valamennyit a Nyíregyháza felé összeszedett hátrányából, így csak a győri Superchargerig ment, ott töltött és fordult. Alapvetően ez túl sokat nem hozott a konyhára, mivel így ő is „kajászósat játszott” és az autópályáról kihajtva, majd alatta áthaladva 2,1 kilométert kellett megtennie a látszólag egy köpésre, a felezőkorlát túloldalán lévő töltőig. Később lemértük, kiszámoltuk, hogy Balázs így a többiekkel szemben összesen 7 kilométert és 4 percet spórolt meg, ami még így is elmaradt a reggeli 24 kilométeres, 14 perces hátránytól, amit az elszúrt felhajtó miatt szedett össze. A Supercharger melletti benzinkútnál egyébként neki is pénzt kellett váltania a mosdóhoz, de szerencsére a második pénztárnál csak egy autóst kellett kivárnia.

Tanulság: legközelebb a szendvics mellé mindenkinek csomagolunk pár százast is az út előtt.

Bábolna / Győr (+6°C) BMW iX3 Ford Mustang Mach-e ER AWD Kia EV6 e228 RWD Tesla Model Y LR
Megtett táv 160 km 157,8  km 159 km 109 km
Fogyasztás 25,9 kWh/ 100 km 30,1 kWh 21,9 kWh/ 100 km 23,39 kWh/100 km
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés előtt 4% / 13 km 8% / 27 km 33% / 102 km 8% / 42 km
Átlagos töltési teljesítmény 120,2 kW 96,1 kW 166,1 kW 108,8 kWh
Töltési idő 21 perc 27 perc 12 perc 24 perc
Betöltött energia 42,047 kW 43,22 kWh 33,22 kWh 43,52 kWh
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés végén 55% / 166 km 56% / 210 km 71% / 244 km 69%  / 347 km

Már nyugat felé is láttuk, hogy az M1-esen egy baleset miatt óriási torlódás alakult ki Herceghalomnál, így sokáig nem tudtuk, hogy hazafelé bevállaljuk-e azt a szakaszt. Végül úgy döntöttünk, hogy megpróbáljuk, hátha eltűnt már a dugó. Így is lett. Viszont az M0-n Szöcske belefutott egy másik nagy dugóba, amely az M7-es és az M4-es közötti szakaszon, közel 40 kilométeren keresztül tekergett.

Szabolcs napja:

Azt majd a cikkben olvassam el, hogy mi értelme van -5 fokban az Adriára menni?” – kérdezte a feleségem, amikor indulni készültem. Reflexből csak mosolyogtam és úgy gondoltam lesz időm a kocsiban kitalálni a választ, de végül gondolkodni sem volt időm. A legmegdöbbentőbb, hogy azt hittem majd podcastokat hallgatok és telefonálgatok unalmamban, de valójában az egész nap olyan volt, mint egy száguldó gyorsvonat. Elnézve Szöcske töltési idejét egyszerűen azt sem értem, hogy volt ideje mosdóba menni!

Nos, azt nem tudom, hogy gyermekekkel is így utaznak-e hosszú úton, de azt igen, hogy magam is számtalanszor megkapom a kérdést: „És hogy mész le Horvátországba?” – Hát így biztosan nem! A Tibor által csomagolt reggeli egyik felét a 28 perces második töltésnél volt időm megenni és azt is úgy, hogy az utolsó falattal a számban húztam ki a töltő csatlakozóját, majd a kávémat már az autóban fogyasztottam el. Talán soknak tűnik a Mach-e téli töltési ideje, de én így is rohanásnak éreztem az egészet, pedig nekem a legtöbb helyen működött a Pay Pass és arra is figyeltem, hogy időspórolás céljából automatából vegyem meg a kávét, de így sem jutott idő semmire. Néhány fotó, egy rövid adminisztráció, egészségügyi szünet és rohanás tovább.

Az igaz, hogy jól bírtam az egész napos, közel ezer kilómétert, mert egy villanyautóval ez gyerekjáték, de komfortosabb lett volna, ha a megállók ennél jóval kényelmesebbek. Számomra most vált világossá, hogy az emberek utazás közben mennyire elveszítik az időérzéküket! Persze egyszer így sem úsztam meg egy nem várt, bejövő telefonhívást, ami a kajászói lehajtómba került. Azt a kerülőt fél órának éreztem. Élveztem a versenyt, de egy nyaralás, sőt sok esetben egy 800 kilóméteres üzleti út sem verseny. A kétkedők kedvéért pedig szinte semmi tervezést nem igényel töltőtől töltőig eljutni. Egy egyszerű számítási módszerrel fél perc alatt kiszámolható, mennyi energiára van szükségünk.

A dugó végét Balázs és Tibor is elkapta, igaz ők már kevesebbet lassultak. Mire pedig Szabolcs is erre a a szakaszra ért, már alig volt érezhető a torlódás a forgalomban. Hogy neki se legyen jó, Veresegyházon épp előtte váltott pirosra a vasúti átjárónál a lámpa.

Utolsó szakasz BMW iX3 Ford Mustang Mach-e ER AWD Kia EV6 e228 RWD Tesla Model Y LR
Megtett táv 165 km 164,6 km 163 km 192 km
Átlagfogyasztás 22,0 kWh / 100 km 25,1 kWh / 100 km 18,2 kWh/ 100 km 19,92 kWh/100 km
Felhasznált energia 36,3 kWh 41,4 kWh 29,6 kWh 38,2 kWh / 51%

Végül Szöcske ért be elsőként az EV6-tal, Balázs 11 perccel később másodikként a Model Y-nal, Tibor Balázst 2 perccel követve az iX3-mal, Szabolcs pedig 29 perccel Tibor után.

Eredetileg abban állapodtunk meg, hogy mindenkinek legalább 5%-kal kell visszaérkeznie Veresre, de a gigadugó megtréfálta a versenyzőket, ugyanis nem csak az átlagsebességet, de valószínűleg a fogyasztást is jócskán csökkentette. A legnagyobb tartaléka Szöcskének maradt (31%, 99 km), őt Balázs (18%, 92 km – ez a hatótáv nem realisztikus) és Szabolcs követte (9%, 29 km). Tibor kicentizte az eredetileg megcélzott 5%-ot (6%, 23 km).

Tibor napja:

Bár az én ötletem volt ez a „verseny”, az esélytelenek nyugalmával indultam. A BMW nem csak a legkevésbé áramvonalas, de a homlokfelülete is a legnagyobb a négy autó közül. A magasabb fogyasztást ráadásul a mindössze 156 kW-os töltési csúcsteljesítménnyel sem tudja kompenzálni. Az iX3 ennek ellenére nagyon jól vizsgázott, és elég jól tudta tartani a lépést a Model Y-nal. A magasabb fogyasztásnak persze ára van, de a komfortosabb utazás és a mezőny legcsendesebb utastere bőven kárpótolt.

Az viszont jól látszódott, hogy a nagyteljesítményű töltőknél már egy átlagos téli hétköznapon is kezd kevés lenni a 4 oszlop. Két nagyon kemény nyár áll ellőttünk. mert jelenleg nem is látszik ennek a hálózatnak a bővülése. Mire két-három év múlva megérkeznek a CEF2 projektben tervezett újabb töltőoszlopok – helyszínenként kettő -, addigra a mostani autóállomány három-négyszeresét kell majd kiszolgálniuk.

Mivel a dugó miatt az autók kevesebbet fogyasztottak, a nap végén kiderült, hogy Balázs és Szöcske is jelentősen túltöltötték az autójuk az utolsó kiállónál. Tibor viszont szerencsés volt, mert ha nincs dugó az M0-n, akkor lehet, hogy a végén bajba kerül. Korábbi téli tesztje alapján az utolsó szakaszra 40,4 kWh körüli összfogyasztást kalkuláltunk, a valóság az alacsonyabb sebesség miatt viszont csak 36,3 lett. A közel 4 kWh különbség 5,5 százaléknyi töltöttséget rejt, miközben 6 százalékkal érkezett meg a templomhoz. Hiába, az élethez szerencse is kell.

Az alábbi táblázat a valós időket és adatokat tartalmazza, de készült egy korrekciós kalkuláció is, amiben kompenzáltuk az eltévesztett útvonalakat és a dugót is, hogy jobban összehasonlíthatóak legyenek az eredmények.

BMW iX3 Ford Mustang Mach-e ER AWD Kia EV6 e228 RWD Tesla Model Y LR
Megtett táv 785 km 782,4 km 780 km 814 km
Teljes menetidő 8:48 9:02 8:45 9:00
Mozgásban töltött idő 7:16 7:10 7:36 7:38
Töltési idő 1:18 1:38 1:00 1:09
Átlagfogyasztás 25,8 kWh/100 km 29,8 kWh/100 km 23,18 kWh/100 km 22,9 kWh/100 km
Felhasznált energia 202,8 kWh 232,2 kWh 179,8 kWh 186 kWh
Üzemanyagköltség* 41.200 Ft 46.800 Ft 34.800 Ft 27,450 Ft

* Az üzemanyagköltségnél az otthon betöltött energiát 70 Ft/kWh áron, a nyilvános töltési díjat Ionity márkakártya kedvezmény nélküli 280 Ft/kWh áron, a Tesla töltését horvátországi Supercharger áron kalkuláltuk.

Ionity, te drága!

A fenti táblázatban az Ionity 280 Ft/kWh-s alapárával számoltunk. Amikor néhány éve ennyire emelkedett az ár, sokan megrökönyödtek, mondván többe kerül az elektromos autó töltése, mint egy kis fogyasztású dízel használata. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy márkakártyákkal (BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, VW csoport), illetve gyártótól független elektromoblitás szolgáltatónál (pl. Mobiliti Ionity világjáró csomag) előfizetve, általában egy éves hűséget vállalva 4-5000 forintos havidíj mellett 110-130 Ft/kWh a kedvezményes töltési díj.

Ha valaki rendszeresen használja az Ionity oszlopait, neki egyértelműen érdemes kifizetni a havidíjat. Az alkalmi felhasználóknak, akik csak évenként néhány alkalommal veszik igénybe a cég szolgáltatását, az éves üzemanyagköltségben (a hétköznapokon otthoni töltéssel számolva) nem számottevő a 280 forintért vásárolt energia aránya.

A kompenzációs táblázatban Balázstól levontuk az első tévedésnél mért km-t és időt (Teslafi alapján), és hozzáadtuk a győri levágás hosszát és becsült időigényét. Szabolcstól pedig levontuk a feleslegesen megtett távot Kajászónál.

Az utolsó M0-s szakaszon Szabolcs 1 óra 50 perc alatt jutott át, így az ő szintidejét vettük alapul, a dugó nélküli adatnak, és ez alapján kompenzáltuk a többiek idejét. Szöcskénél 2 óra 12 perc lett az utolsó szakasz a baleset miatt, ezért 22 percet levonunk az idejéből. Tibor Szabolcshoz képest 7 percet veszített, ezért az ő idejéből is levontunk ennyit, és mivel Balázs és Tibor egymástól néhány száz méterre követték egymást, Balázs idejéből is levontunk ugyanennyit. Ezzel mindenkinél kiküszöböltük, vagy legalábbis egyenlő szintre hoztuk a forgalmat. A fogyasztási adatokat nem korrigáltuk, mert az egész úthoz képest nem szignifikáns, és nehéz lenne megbecsülni.

A távolságok egyébként az azonos útvonal ellenére eléggé eltérőek. A hivatalos táv 785 km a Google maps szerint, ha a tévedésekkel és levágással korrigáljuk az utat, akkor kiderül, hogy minden autó 1-2%-on belül tévedett. (A Tesla által megtett távolság a Superchargerek hosszabb kihajtói miatt ezen felül 6,9 kilométerrel több).

Korrigált
megtett táv
Korrigált
menetidő
Eltérés az
előzőhöz képest
Eltérés az
elsőhöz képest
1. Kia EV6 e228 RWD 780 km 8:23
2. BMW iX3 785 km 8:41 18 perc 18 perc
3. Tesla Model Y LR 797 km 8:44 3 perc 20 perc
4. Ford Mustang Mach-e ER AWD 774,5 km 8:56 12 perc 33 perc

Jól látható, hogy a mai modern villanyautókkal egy egész napos (800 km-es) utazásnál minimális a különbség a különböző típusok között. Nagyobb eltérés lesz, ha valaki elvét egy kihajtót, behúz egy sorompót, sorban áll a töltőnél, vagy lassabban kapja meg az ebédet. Egy dugó félóra különbséggel az adott útszakaszra érve közel akkora eltérést tud eredményezni, mint a leggyorsabb és a leglassabb autó közötti különbség. Azt mindannyian megállapítottuk, hogy egy valós utazáson soha nem megy az ember ilyen feszített tempóban. Ezen az úton a töltések alatt csak az előkészített ételeket volt időnk megenni, a valóságban egy ilyen út hagyományos autóval is tovább tartana – már, ha valaki nem mazochista. Abban is egyetértett a csapat, hogy bár kilenc órát autóztunk, nem voltunk 800 km után sem elfáradva, a csendes üzem, a modern sávtartók és a több beiktatott pihenő miatt. (Itt Balázs, Szabolcs és Szöcske halkan megjegyzik, hogy ők még 200-300 kilométert vezettek aznap Veresre meg haza, de még a hajnali kelés ellenére is jól bírták).

Fogyasztásban, és így a teljes távon felhasznált energiamennyiségben persze van különbség az autók között. A Tesla volt a legtakarékosabb, a hosszabb futott táv ellenére is kevesebb energiával tette meg az utat, mint bármelyik másik autó. A legtorkosabb a Mustang volt. Attól függ, hol és mennyiért töltünk, de ez azért zsebbevágó különbség lehet, viszont ha valaki évente csak párszor megy nyaralni, síelni, akkor nem ez a 2-3 alkalommal elszenvedett pár ezer forintos felár fog dönteni az autóvásárlásban.

Még adósak vagyunk a válasszal a címben feltett kérdésre. Nyilván mehettünk volna nyári csúcsforgalomban és melegben is, de akkor a fogyasztás kisebb lenne, és a menetidőt sokkal inkább a nagyobb forgalom, mint az autók képességei határozták volna meg. Ha a hideg miatt megnövekedett fogyasztás és a hideg akkuk miatt potenciálisan lassuló töltés mellett (bár ezen a teszten ezeknél a típusoknál ez nem jelentkezett) is ennyire könnyen sikerült, akkor nem lesz ezzel gond nyáron sem.

Villanyautósok