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
auto
2024. 12. 04. szerda

Villanyautóval az Adriára: BYD Seal AWD

villanyautózás a gyakorlatban
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

Hiába használnak már sokan elsődleges, sőt egyetlen autóként is villanyautót, a többség fejében makacsul él a gondolat, hogy ezekkel maximum a városban lehet kényelmesen közlekedni. Vannak akik a töltők hiányától, mások a töltőknél való sorban állástól félnek, de természetesen sokakat aggaszt a hosszú, akár több órás töltési idő is. Pedig a mai modern villanyautókkal már nem akadály a tengerparti nyaralás sem. Ennek demonstrálására találtuk ki az Adria szimulációt.

Sok magyar jár nyaranta Horvátországba pihenni. Budapesttől Split nagyjából 800 km-re található, amit vehetünk egy átlagos távnak. Aki a horvát tengerpart északi részére utazik az kevesebbet, aki a déli szakaszra megy, az többet utazik egy picit.

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

Mi ezt a Budapest-Split távot szimuláljuk egy magyarországi körön. Már többször, több autóval megtettük ezt az utat (linkek a cikk végén), azonban az eredetihez képest idén módosítottam a fordulópontokon, mivel nemrég az Ionity átadta a hatodik magyarországi állomását Sormáson, ami pont kapóra jön ezen az útvonalon. A nagyobb akkus autók ugyanis Balatonkeresztúron még túlságosan teli vannak, emiatt nem mind tölt a legnagyobb elméleti teljesítménnyel. A Veresegyházról 276 km-re lévő sormási helyszín a legtöbb autónak sokkal ideálisabb helyen van. Sormásról újra Budapest felé indulunk, és a következő megálló az M7-es melletti, Sormásról 190 km-re lévő Kajászó. Innen az M0-án keresztül az M1 felé vesszük az irányt, és Győrnél, a 83-as út leágazásánál fordulunk vissza Budapest felé. Az utolsó töltést általában a bábolnai Ionity töltőn ejtjük meg, ami már csak 166 km-re van Veresegyháztól. Így leírva talán bonyolult, de a valóságban ez is csak egy közel 800 km-es út.

Adja magát a kérdés, hogy miért nem megyünk le valóban Splitig az autóval, mégis csak az lenne az igazán hiteles. Ez kétségtelenül így van, de akkor nem csak odafelé, de a visszaútra is rá kellene szánni azt a 8 órát, a töltések árát és az autópálya díjakat. Sokkal praktikusabb, ha olyan útvonalon tesztelünk, aminek a vége a kiindulási pontban van.

Ezúttal a BYD Seallel vágtam neki az útnak, és mivel nagyon sűrű volt a programom, szombat este 10-kor indultam. A külső hőmérséklet az ideálisnak mondható 21-22 fokos tartományban volt, így ezúttal a kabin levegőjének temperálása nem igényelt sok extra energiát.

22:12 – Indulás Veresegyházról

Az út első szakasza teljesen eseménytelen volt. A forgalom egyetlen helyen sem kényszerített lassításra, mindenütt a megengedett legnagyobb sebességgel mehettem. Egyedül az M7-es déli szakaszának útépítései rontották a menetidőt.

Nagyon jól mutatja, hogy hiába mentem 130-cal több mint 200 km-en keresztül a kihalt autópályán, a néhány terelés, az M0-ás 110-es szakasza, illetve a rövid országúti szakaszok miatt a 268 km-es táv átlagsebessége mindössze 110 km/h lett.

00:38 – Sormás (268 km, 2 óra 26 perc)

Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor
31% 20 perc 13 perc 27 kWh 115,7 kW 60%

A BYD Seal jól teljesített ezen a szakaszon, és érkezéskor még 31%-nyi energia volt az akkuban. Ha csak ezt néznénk, akkor ilyen tempóval, ilyen időben 380 km felett lenne az autópályás hatótávja. Az adatokból erre a szakaszra 21,2 kWh/100 km-es fogyasztás jön ki, ami többé-kevésbé egybecseng a szintetikus fogyasztásteszten mért adattal.

Villanyautó teszt: BYD Seal Excellence AWD

Töltenem mindössze 13 percet kellett, de mivel ezen az úton minden töltést rögzíteni akartam, a kamera beállítása és az adatok feljegyzése miatt a teljes állásidő 20 perc lett.

Sormásról Kajászóig ismét át kellett vergődnöm az útépítéseken, de szerencsére csak a sebességkorlátozás lassított, a többi autó nem. A 183 km-es utat 1 óra 37 perc alatt teljesítettem, így az átlagsebesség itt sem lett 113 km-nél magasabb.

02:35 – Kajászó (451 km, 4 óra 23 perc)

Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor
6% 36 perc 28 perc 50,2 kWh 111,6 kW 60%

Ezúttal is 60%-ra töltöttem, de mivel alacsonyabb töltöttségről indult a folyamat, így egy picit tovább is tartott. Arra nem láttam esélyt, hogy az út hátralévő részét további töltés nélkül teljesítsem, hiszen ahhoz lényegében tele kellett volna töltenem, ami aránytalanul sok időt igényelt volna. Mivel a kitett kamera miatt a töltés ideje alatt nem tudtam elmenni mosdóba, így ez az adminisztrációval együtt ismét az állásidőt növelte.

A 28 perces töltés során a töltési teljesítmény ezúttal is a 150-es és a 72 kW-os szintek között váltakozott, de az átlag így is 107,6 kW lett, ami vállalható érték.

03:11 – Bábolna (609 km, 6 óra 20 perc)

Az út legmagasabb átlagfogyasztását a Kajászó-Győr-Bábolna szakaszon mértem. A 158 km-re egy fél akkumulátornyi energiát kellett elhasználni, így 26,1 kWh/100 km-re jött ki a fogyasztás. Ilyen útszakaszon az elméleti hatótáv is csak 320 km lenne. Az átlagsebesség is itt lett a legmagasabb, de annak ellenére csak 117 km volt, hogy sem útépítés sem pedig forgalom miatt nem kellett lassabban menni a legális maximumnál.

Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor
10% 27 perc 23 perc 41,8 kWh 109 kW 55%

A hátralévő szakaszra már 55%-os töltöttség is elég volt, így itt mindössze 23 percet töltöttem. A töltési teljesítmény átlaga 109 kW lett.

Az utolsó szakaszon az átlagsebességet (107 km/h) és a fogyasztást (22,9 kWh/100 km) is csökkenti, hogy az út egy jelentős szakaszát az M0-áson kell megtenni.

06:30 -Veresegyház (771 km, 8 óra 18 perc)

Veresegyházra végül 8 óra 18 perccel az indulást követően értem vissza. Összesen 6 óra 55 percen keresztül voltam mozgásban, ami az egyik legalacsonyabb érték, amit eddig mértem. Ennél rövidebb idő alatt csak akkor lehetett volna körbeérni, ha nem lettek volna útépítések.

Töltésre 1 óra 5 perc ment el, ami egy 800 km-es úton három megállóra elosztva nem mondható soknak. Viszont azt is meg kell jegyezni, hogy ez az érték másfélszer annyi, mint a hasonló méretű de picit kisebb akkus Tesla Model 3 és a szintén vetélytárs BMW i4 töltési ideje ugyanezen a távon hűvösebb időben. Az alábbi táblázatban szereplő EV6 és i5 jóval hidegebb időben futott, és a nagyobb fogyasztás miatt értelemszerűen több energiát kellett visszatölteni, ami növelte a töltési időt.

BYD Seal AWD BMW i5 eDrive40 BMW i4
M50
Tesla Model 3 LR Kia EV6
e228 RWD
17-23 °C, éjszaka -2-9 °C,
szünnap
11-19 °C,
munkanap
11-19 °C, munkanap -2,5-7 °C, munkanap
Megtett táv 771* 790 km 796 km 801 km 780 km
Elhasznált energia
(teljes út)
179,9 kWh 203 kWh 167,9 kWh 142,5 kWh 179,8 kWh
Átlagos töltési teljesítmény 109,8 kW 131,2 kW 143,6 kW 138,2 kW 155,3 kW
Átlagfogyasztás (számított) 23,3 kWh/100 km 25,7 kWh/100 km 21,1 kWh/100 km 17,8 kWh/100 km 23,1 kWh/100 km
Utazási idő 6 óra 55 perc 6 óra 48 perc 7 óra 33 perc 7 óra 49 perc  7 óra 36 perc
Töltési idő 1 óra 5 perc 1 óra 3 perc 42 perc 38 perc 1 óra 0 perc
Teljes menetidő 8 óra 18 perc 8 óra 1 perc 8 óra 25 perc 8 óra 39 perc 8 óra 45 perc
Átlagsebesség
[töltést nem számítva]
93 km/h
[111 km/h]
99 km/h
[116 km/h]
99 km/h
[105 km/h]
93 km/h
[102 km/h]
89 km/h
[103 km/h]

 * kb 2,4%-kal kevesebb km-t ír a valós távnál

A táblázat legnagyobb tanulsága azonban az, hogy a valóságban egy 800 km-es úton a forgalmi viszonyok és a terelések nagyobb menetidő változást okozhatnak, mint maga a töltés ideje.

Fontos kiemelni, hogy ezúttal sem kellett hibás töltő miatt más helyszínt keressek, és a nyári szezon ellenére minden helyszínen egyedüli autós voltam a töltőknél.

Ahogy az a fentiekből is látszik, a BYD Seal AWD-vel bátran el lehet indulni hosszabb utakra is. Ennél a modellnél fokozottan igaz, hogy érdemes több rövidebb töltéssel tervezni, mint kevesebb, de hosszabb töltésekkel. Az ilyen utazásokat a BYD Seal esetén leginkább az hátráltatja, hogy az autó a töltési megállók betervezésével egyelőre nem segíti a kezdő felhasználót.

Adria szimuláció eddigi körei:

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.