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
auto

Hatalmas pofont kapnak az autógyártók az új amerikai vámok miatt

üzlet
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

Még egy hete sincs, hogy életbe lépett az Egyesült Államok új 25 százalékos vámtétele a külföldi gyártású autókra.

Az iparágnak reagálnia kell.

Megy a matek

Nemrég még Európa próbálta rendkívüli vámokkal védeni piacát a kínai villanyautók ellen, most az Egyesült Államok kiterjedt vámháborúja részeként az autók és autóalkatrészek is terítékre kerültek.

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

A 25 százalékos vámtétel április 2-án lépett életbe és évente 460 milliárd dollárnyi árut érinthet.

A Jaguar Land Rover egyelőre még nem találta ki, hogyan tovább, ezért átmenetileg felfüggesztették az amerikai exportot. Ez nem triviális tétel a gyártónak, hiszen 2024-ben a teljes forgalmuk negyedét, 116 ezer autót az Egyesült Államokban adtak el. A Jaguar márka most eleve takarékon üzemel, hiszen a teljes portfóliót elektromosra cserélik így 2026-ig csak a raktárkészleteket árulják, ám a Land Rover terepjáróit érzékenyen érinti a helyzet.

A cég szerint egy pár hónapnyi raktárkészlettel azért rendelkeznek az amerikai kereskedéseikben és ezeket nem érintik az új vámok.

Hasonló közleményt adott ki a Hyundai is, amely a következő két hónapban nem emeli meg amerikai árait és jelenleg elemzi a helyzetet és annak hatásait. A koreai vállalat egyébként nemrég nyitott új gyárat az Egyesült Államokban

Nem így a Volkswagen, amely úgy döntött, hogy „import díj‟ néven tételesen feltünteti árcéduláin az új vámtétel következményeit. A vállalat egyelőre felfüggesztette mexikói gyárának exportját az USA-ba és a kikötőkben tárolja az európai importot, azaz nem lépteti be az autókat az ország területére. A cég április közepére ígéri, hogy új részletekkel szolgál amerikai kereskedői számára a fennálló helyzet kapcsán.

Persze a wolfsburgi cégnek is van amerikai gyára, Tennessee államban készül például már az ID.4 is a helyi piacra. A márka 37 ezer darabnyi, nagyjából kéthavi raktárkészlettel rendelkezik az országban – ezek még az új vámok előtt kerültek importálásra.

A Volkswagen Csoport tavaly egymillió autót adott el az USA-ban, ami a teljes darabszámuk 11 százaléka volt, ám a Porsche márkát mélyebben érintik az új vámok, nekik az eladások negyede származott Amerikából. Az Audi márka amerikai piacra szánt autói jelenleg mind Mexikóban és Európában készülnek.

A Mercedes-Benz Group éves darabszámának és árbevételének 15 százaléka kötődik az Egyesült Államokhoz, ahol évi 325 ezer személyautót és 50 ezer kishaszongépjárművet értékesítenek. A gyártás egy része azonban már most is helyben történik. Ezzel együtt az alkatrészek importját is terhelik a vámok, így mindenképp érinti a céget az új szabályozás.

A csoport jelenleg azon gondolkodik, hogy további modellek gyártását kezdik meg alabamai gyárában, hogy az amerikai vámhatáron belülre kerüljön. De a cég nem akar semmit elkapkodni, követik a helyzetet és rugalmasak akarnak maradni. Több forgatókönyvvel készülnek.

Az amerikai eladások mekkora hányada import? Forrás: S&P Global

A BMW tavaly közel 400 ezer autót adott el az Egyesült Államokban, amivel 27 milliárd eurós forgalmat generált a cég. Az autók egy jelentős része, az X3, X4, X5, X6, X7 és XM SUV-k azonban már most is Dél-Karolinában készül. Ezzel együtt a bajor cég úgy számol, hogy az új amerikai, európai és kínai vámok 2025-ben egymilliárd eurójukba kerülhetnek, de úgy vélik, ezek nem mind maradnak érvényben az év végéig.

A Volvo Cars régi-új vezérigazgatójához kötődik az a döntés is, hogy a cég amerikai gyárat épített pár éve, ami most nekik is segít a jelenlegi helyzetben. Ez az üzem azonban még gyerekcipőben jár és a cég amerikai forgalmának 90 százaléka import. Az Egyesült Államok a Volvo harmadik legnagyobb piaca, tavaly 125 ezer autót adtak el ott.

Hakan Samuelsson úgy fogalmazott, hogy elérkeztünk a globalizáció végéhez és most a racionalizációhoz kell alkalmazkodnia a cégnek. Úgy fogalmazott, hogy vége van annak a kornak, amikor bárhol el lehet adni az akárhol gyártott autókat. Ezért már most biztosra veszi, hogy legalább egy új típus gyártását költöztetik dél-karolinai üzemükbe. A vezető lehetőséget is lát a mostani helyzetben: amennyiben a Volvo gyorsan tud lépni, jobb helyzetbe kerülhet, mint versenytársai.

Mindenki szív ezzel

Az új vámok azonban nem csak a külföldi autógyártókat érintik, hiszen a nagy amerikai autógyártók is előszeretettel termelnek Kanadában és Mexikóban, amelyekkel ezidáig szabadkereskedelmi megállapodása volt az Egyesült Államoknak.

A Ford amerikai eladásainak közel 20, míg a Stellantis és a General Motors darabszámainak 40 százaléka volt eddig import az amerikai piacon az S&P Global számításai szerint. Még ha meg is próbálnak átállni a hazai gyártásra, ez nem egy triviális vagy gyors feladat.

A három nagy amerikai gyártó egyelőre azt jelentette be, hogy az eddig a saját alkalmazottjaiknak járó árkedvezményt mostantól megadják mindenkinek, ezzel próbálva csillapítani a várható áremelések hatásait.

Elemzők szerint a legkevésbé a Riviant és a Teslát viseli majd meg a kialakult helyzet, hiszen ez a két cég az összes autóját helyben gyártja. Ám ez nem jelenti azt, hogy ők, vagy azok a gyártók, amelyek jelentős amerikai gyártási kapacitással rendelkeznek teljesen megússzák a vámok hatásait.

Az új 25 százalékos vámtétel ugyanis vonatkozik az autók alkatrészeire, darabjaira is, márpedig valamennyit ezekből mindenki importál.

Címlapkép: Pexels

25 százalékos vámot kaphat a nyakába az európai autóipar

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.