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 Még egy hete sincs, hogy életbe lépett az Egyesült Államok új 25 százalékos vámtétele a külföldi gyártású autókra. Az iparágnak reagálnia kell. Megy a matek Nemrég még Európa próbálta rendkívüli vámokkal védeni piacát a kínai villanyautók ellen, most az Egyesült Államok kiterjedt vámháborúja részeként az autók és autóalkatrészek is terítékre kerültek. A 25 százalékos vámtétel április 2-án lépett életbe és évente 460 milliárd dollárnyi árut érinthet. A Jaguar Land Rover egyelőre még nem találta ki, hogyan tovább, ezért átmenetileg felfüggesztették az amerikai exportot. Ez nem triviális tétel a gyártónak, hiszen 2024-ben a teljes forgalmuk negyedét, 116 ezer autót az Egyesült Államokban adtak el. A Jaguar márka most eleve takarékon üzemel, hiszen a teljes portfóliót elektromosra cserélik így 2026-ig csak a raktárkészleteket árulják, ám a Land Rover terepjáróit érzékenyen érinti a helyzet. A cég szerint egy pár hónapnyi raktárkészlettel azért rendelkeznek az amerikai kereskedéseikben és ezeket nem érintik az új vámok. Hasonló közleményt adott ki a Hyundai is, amely a következő két hónapban nem emeli meg amerikai árait és jelenleg elemzi a helyzetet és annak hatásait. A koreai vállalat egyébként nemrég nyitott új gyárat az Egyesült Államokban Nem így a Volkswagen, amely úgy döntött, hogy „import díj‟ néven tételesen feltünteti árcéduláin az új vámtétel következményeit. A vállalat egyelőre felfüggesztette mexikói gyárának exportját az USA-ba és a kikötőkben tárolja az európai importot, azaz nem lépteti be az autókat az ország területére. A cég április közepére ígéri, hogy új részletekkel szolgál amerikai kereskedői számára a fennálló helyzet kapcsán. Persze a wolfsburgi cégnek is van amerikai gyára, Tennessee államban készül például már az ID.4 is a helyi piacra. A márka 37 ezer darabnyi, nagyjából kéthavi raktárkészlettel rendelkezik az országban – ezek még az új vámok előtt kerültek importálásra. A Volkswagen Csoport tavaly egymillió autót adott el az USA-ban, ami a teljes darabszámuk 11 százaléka volt, ám a Porsche márkát mélyebben érintik az új vámok, nekik az eladások negyede származott Amerikából. Az Audi márka amerikai piacra szánt autói jelenleg mind Mexikóban és Európában készülnek. A Mercedes-Benz Group éves darabszámának és árbevételének 15 százaléka kötődik az Egyesült Államokhoz, ahol évi 325 ezer személyautót és 50 ezer kishaszongépjárművet értékesítenek. A gyártás egy része azonban már most is helyben történik. Ezzel együtt az alkatrészek importját is terhelik a vámok, így mindenképp érinti a céget az új szabályozás. A csoport jelenleg azon gondolkodik, hogy további modellek gyártását kezdik meg alabamai gyárában, hogy az amerikai vámhatáron belülre kerüljön. De a cég nem akar semmit elkapkodni, követik a helyzetet és rugalmasak akarnak maradni. Több forgatókönyvvel készülnek. Az amerikai eladások mekkora hányada import? Forrás: S&P Global A BMW tavaly közel 400 ezer autót adott el az Egyesült Államokban, amivel 27 milliárd eurós forgalmat generált a cég. Az autók egy jelentős része, az X3, X4, X5, X6, X7 és XM SUV-k azonban már most is Dél-Karolinában készül. Ezzel együtt a bajor cég úgy számol, hogy az új amerikai, európai és kínai vámok 2025-ben egymilliárd eurójukba kerülhetnek, de úgy vélik, ezek nem mind maradnak érvényben az év végéig. A Volvo Cars régi-új vezérigazgatójához kötődik az a döntés is, hogy a cég amerikai gyárat épített pár éve, ami most nekik is segít a jelenlegi helyzetben. Ez az üzem azonban még gyerekcipőben jár és a cég amerikai forgalmának 90 százaléka import. Az Egyesült Államok a Volvo harmadik legnagyobb piaca, tavaly 125 ezer autót adtak el ott. Hakan Samuelsson úgy fogalmazott, hogy elérkeztünk a globalizáció végéhez és most a racionalizációhoz kell alkalmazkodnia a cégnek. Úgy fogalmazott, hogy vége van annak a kornak, amikor bárhol el lehet adni az akárhol gyártott autókat. Ezért már most biztosra veszi, hogy legalább egy új típus gyártását költöztetik dél-karolinai üzemükbe. A vezető lehetőséget is lát a mostani helyzetben: amennyiben a Volvo gyorsan tud lépni, jobb helyzetbe kerülhet, mint versenytársai. Mindenki szív ezzel Az új vámok azonban nem csak a külföldi autógyártókat érintik, hiszen a nagy amerikai autógyártók is előszeretettel termelnek Kanadában és Mexikóban, amelyekkel ezidáig szabadkereskedelmi megállapodása volt az Egyesült Államoknak. A Ford amerikai eladásainak közel 20, míg a Stellantis és a General Motors darabszámainak 40 százaléka volt eddig import az amerikai piacon az S&P Global számításai szerint. Még ha meg is próbálnak átállni a hazai gyártásra, ez nem egy triviális vagy gyors feladat. A három nagy amerikai gyártó egyelőre azt jelentette be, hogy az eddig a saját alkalmazottjaiknak járó árkedvezményt mostantól megadják mindenkinek, ezzel próbálva csillapítani a várható áremelések hatásait. Elemzők szerint a legkevésbé a Riviant és a Teslát viseli majd meg a kialakult helyzet, hiszen ez a két cég az összes autóját helyben gyártja. Ám ez nem jelenti azt, hogy ők, vagy azok a gyártók, amelyek jelentős amerikai gyártási kapacitással rendelkeznek teljesen megússzák a vámok hatásait. Az új 25 százalékos vámtétel ugyanis vonatkozik az autók alkatrészeire, darabjaira is, márpedig valamennyit ezekből mindenki importál. Címlapkép: Pexels 25 százalékos vámot kaphat a nyakába az európai autóipar Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!