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
auto
2024. 10. 09. szerda
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

Magyarországon már évek óta különböző kedvezmények és támogatások sora igyekszik arra ösztönözni az embereket, hogy legalább a második, városi vagy elővárosi közlekedésre szánt környezetszennyező autóikat cseréljék elektromos meghajtásúra. Nincs átírási illeték, nincs regisztrációs adó, nincs gépjárműadó, ráadásul környezetkímélő járművek a cégautóadó alól is mentesülnek. Az új autók vásárlóit a kormány egy szinte kimeríthetetlennek tűnő keretből autónként 1,5 millió forint erejéig támogatja, de a több nagyvárosban (többek között Budapesten is) elérhető ingyenes parkolási és töltési lehetőség további ösztönző a vásárlásra. Ennek ellenére a magyarországi villanyautó állomány szinte alig bővül, ráadásul a forgalomba helyezett autók többsége nem is tisztán elektromos, hanem tölthető hibrid. A leendő vevők a töltőhálózat hiánya miatt ugyanis egyelőre nem mernek villanyautóba ülni. Hiába a sok kedvezmény és a milliós állami támogatás, az elektromos autózás eddig csak az igazán elszánt, az új technológia iránt nyitott környezettudatos vevőket tudta megszólítani.

A töltőhálózat hiányán a kormány tavaly ősszel egy önkormányzatok számára kiírt pályázattal igyekezett segíteni. Ennek keretében 15 ezer főnél nagyobb települések és budapesti kerületek pályázhattak a lélekszámtól függően 2-10 darab két csatlakozós töltőre. A Nemzetgazdasági Minisztérium a pályázattól 1000 új töltőpont megvalósulását remélte, amire összesen 1,25 milliárd forintot szántak. Bár hivatalosan nem hirdettek még eredményt, a Villanyautósok Közössége által készített felmérés szerint a jogosult 112 önkormányzatból mindössze 75 pályázott, és ők sem használták ki minden esetben a rendelkezésükre álló teljes keretet. A közgyűlési jegyzőkönyvek tanulsága szerint a legtöbb helyen (érthető módon) nem érzik önkormányzati feladatnak az ilyen töltők telepítését, nincs tapasztalatuk ezen a téren, és nem látják előre, hogy mibe fog kerülni a töltők üzemeltetése a következő években. Mindezt úgy, hogy a villamos energia törvény nem teszi lehetővé, hogy a töltésért pénzt szedjenek.

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

Most azonban több ponton is változni látszik a helyzet. Egy ma megjelent kormányrendelet tervezet (tervezet) elfogadása esetén pótolná azt a hiányosságot, ami a villamos energia törvény tavalyi módosítása óta fennáll az elektromos autó töltők üzemeltetésének szabályozása körül. A rendelet meghatározza az elektromobilitás szolgáltató, az elektromos meghajtású gépjármű, az elektromos töltőpont, az elektromos töltőpont üzemeltetője, a nagy teljesítményű elektromos töltőpont, a normál teljesítményű töltőpont, a nyilvános elektromos töltőpont és a part menti villamosenergia-ellátás (elektromos hajók töltése kikötőben) fogalmát. Ezek szerint nagy teljesítményű minden 22 kW-nál nagyobb teljesítményű töltő, míg minden 22 kW-os vagy kisebb töltő normál teljesítményűnek számít. Nyilvános töltőpontok esetén a normál töltőkön legalább egy Type2 csatlakozónak (nem világos, hogy aljzat vagy kábelen lévő csatlakozó kell legyen), a nagy teljesítményű töltőkön pedig legalább egy „CCS-Type2” csatlakozónak kell lennie.

A rendeletből látványosan kimaradt a CHAdeMO töltési szabvány, mint elvárás, ami az EU-s direktívák ismeretében nem meglepő. Így viszont kérdés, hogy mi lesz azokkal az oszlopokkal, amelyek ma csak ezt a szabványt támogatják, és Debrecenben, Szolnokon, Székesfehérváron, Siófokon, Pécstt, Zalaegerszegen és Győrben biztosítják a Nissan, Peugeot, Citroen, Mitsubishi és nem utolsó sorban Tesla tulajdonosoknak a mobilitás lehetőségét.

A tervezet ezen felül lehetőséget biztosít arra, hogy a töltést biztosító töltőpont üzemeltető és a töltést igénybe vevő autós eseti vagy rendszeres töltésre szerződést kössön, de megtiltja, hogy az eseti töltésből eredően további töltési kötelezettség terhelje az autóst. A szolgáltatásnak „ésszerű, könnyen és egyértelműen összehasonlítható és átlátható, megkülönböztetéstől mentes pénzügyi feltételek” szerint kell elérhetőnek lennie.

A javaslat szerint a rendelet azt is megszabja, hogy miként kell a töltés díját meghatározni:

  1. A töltési szolgáltatás ellenértékét a következők szerint kell meghatározni:
    1. a töltés ideje alatt percenként (Ft/perc) vagy kilowattóránként (Ft/kWh) határozható meg az egységár, azonban tájékoztató jelleggel mindkét elszámolási módot fel kell tüntetni úgy, hogy percenkénti elszámolás esetén maximális kapacitást alapul véve kell szerepeltetni a kilowattóránkénti egységárat, míg kilowattóránkénti elszámolás esetén maximális felvételt
      alapul véve kell szerepeltetni a percenkénti egységárat,
    2. a szolgáltató a töltést követő töltőhely foglalására vonatkozó türelmi idő hosszát percben,
      valamint az ezen időszak alatt fizetendő díjat percenként (Ft/perc) határozza meg,
    3.  a türelmi idő lejártát követően a töltési hely elfoglalásáért egyszeri díj vagy percenként
      (Ft/perc) meghatározott díj szedhető,
    4.  a töltési hely töltés nélküli elfoglalása esetén egyszeri díj vagy percenként (Ft/perc)
      meghatározott díj kerülhet kiszabásra.
  2. A hatályos töltési díj mértékét az egyes időszakokra lebontva a töltőpont üzemeltetője honlapján hozzáférhetővé teszi.

Bár elsőre nem biztos, hogy egyértelmű, de ez az a rendelet, ami lehetővé teszi a töltők üzemeltetői számára, hogy szabályszerűen pénzt kérhessenek a töltési szolgáltatásért. Ezzel a töltők pénznyelő helyett akár pénztermelő eszközök is lehetnek, amelyek ha nem is azonnal, de előbb utóbb nullszaldósan vagy profittal is üzemeltethetőek lesznek. A villanyautók alacsony száma mellett valószínűleg a fizetős töltés ellehetetlenítése a másik ok, ami miatt a piaci szereplők eddig nem kezdtek üzleti alapon elektromos autó töltőhálózat fejlesztésébe. A rendelet az elfogadását követő naptól lesz hatályos, de arról egyelőre nem tudni, hogy a tervezet mikor kerül a kormány elé.

De a töltőpontok fizetőssé tételét lehetővé tevő rendelet mellett ma benyújtották az adózás rendjét 2018-tól módosító jogszabály tervezetét is. Ennek a villanyautózás szempontjából legfontosabb eleme, hogy lehetővé teszi a társasági adóalap csökkentését az elektromos töltőállomások bekerülési értékének a meg nem térülő eredmény erejéig való csökkentésével. Így tehát a töltőpontok bekerülési értéke (csökkentve a várható megtérüléssel) azonnal levonható a társasági adóalapból, ami a töltőpontok telepítésére egyébként is kötelezett cégek mellett, más, országos hálózattal is rendelkező piaci szereplők számára teheti vonzóbbá az elektromobilitást, mint üzleti szegmenst. A legfontosabb azonban, hogy az adóalap kedvezményt már a 2017. július 30-át követően megkezdett beruházások esetén is lehet majd alkalmazni. Feltéve, ha ezt a jogszabályt ebben a formában fogadják el.

Mindezekkel egy időben az e-Mobi Kft. elkezdte kiértesíteni az elektromos autó töltő telepítési költségeinek fedezésére pályázó önkormányzatokat az eredményről (elutasított pályázatról még nem hallottunk), így hamarosan elindulhatnak azok a beruházások is. Az eredeti pályázati kiírás szerint az önkormányzati töltőket az év végéig kell telepíteni, ami ismerve hazai elektromos hálózat fejlesztési tempóját nem lesz egyszerű mutatvány. A megrendelt hálózatbővítéseket a szolgáltatók az adott hálózati szakaszon rendelkezésre álló teljesítménytől függően csak 6-12 hónapos átfutási idővel tudják megvalósítani, így szinte borítékolható, hogy nem készül el időre az összes tervezett töltő.

 

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

Villanyautósok