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
auto
2024. 03. 19. kedd

A villanyautók ellen kampányolók leggyakoribb érve, hogy az autók akkumulátorát 2-3 (vagy 3-4, ízlés szerint) cserélni kell, és akkor ugrott minden megtakarítás, és még a környezetet is szennyezzük. A valóság ezzel szemben az, hogy szerte a világon és Magyarországon is kezdik tömegesen elérni az 5-6 éves kort és a 100 ezres km számot az elektromos autók, és egyelőre nem akarnak tönkremenni az akkumulátoraik. Egyelőre úgy tűnik, hogy az akkumulátorok a valóban a beharangozott módon, fokozatosan fognak öregedni, és csak lassan veszítenek a kapacitásukból. Tehát sokak várakozásával ellentétben nem lesznek 2-4 év után mozgásképtelenek az autók.

De pontosan mennyi is a kapacitásvesztés 4-5 év alatt?

Egy belga és holland teslásokat tömörítő fórum kezdett adatgyűjtésbe még évekkel ezelőtt, hogy képbe kerüljenek az autóik akkumulátorának öregedésével kapcsolatosan. A megadott metodika szerint a felhasználók által mért adatokat egy megosztott táblázatba gyűjtik, amiből Maarten Steinbuch készített 2015-ben egy azóta is frissített elemzést. Bár a grafikonok nagyon látványosak, azokról nem könnyű leolvasni az akkumulátor öregedési adatokat.

Szerencsére a hasznos villanyautós videóiról ismert Ben Sullins (alias Teslanomics) rászánta az időt az adatok rendszerezésére és egy átláthatóbb, paraméterezhető grafikon elkészítésére.

Erről már sokkal kényelmesebben leolvasható, hogy az összegyűjtött adatok alapján mire lehet számítani a különböző korú és km-t megtett autók esetén akár földrajzi régiókra külön is lebontva.

Ami persze bennünket sokkal jobban érdekel az az, hogy mennyit is romlottak eddig a sokat futott és/vagy korosabb Teslák akkujai. Az összegyűjtött adatok tanúsága szerint nem sokat. Az autók többsége az eredeti hatótáv több, mint 90%-át képes megtenni akár még 4 év után is. Akad olyan autó is, ami 360 ezer megtett km után is az eredeti hatótáv 93%-ára képes.

Persze ezeket az adatokat érdemes némi fenntartással kezelni több ok miatt is. A táblázatba gyűjtött adatok az autó által teljes lemerítés és teljes feltöltés után kiírt megtehető km-en alapulnak. Semmi sem garantálja, hogy a merítést és töltést minden autós megfelelően végezte. Az sem tudható biztosan, hogy az így kapott érték mennyire mutatja pontosan az akkumulátor romlását. Az adatok nagy száma miatt azonban valószínűsíthető, hogy ha van is benne tévedés, a trendvonal nagyjából valós képet fest az akkumulátorok öregedéséről. Úgy tűnik, hogy a megfelelő akkumenedzsment rendszerekkel és a megfelelő hűtéssel illetve fűtéssel a mai (vagy 4-5 évvel ezelőtti) akkumulátorok valóban jóval többet bírnak, mint amire a telefonok, notebookok és akkus fúrók alapján számíthatnánk, így 10 vagy valószínűleg 15 évig is gond nélkül kiszolgálhatják az autós igényeit. A Tesla egyébként 8 év km korlátozás nélküli meghibásodás garanciát vállal az akkumulátorcsomagra, de a Hyundaihoz hasonlóan ez az akkumulátor természetes elhasználódására nem nyújt fedezetet. Amennyiben az akkuk tényleg ennyire jól bírják, akkor erre valószínűleg nem is lesz szükség.

További részletek Ben videójában:

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

Villanyautósok