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
auto
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

Mindmáig gyakran felmerül a tyúk és a tojás problémája az elektromos közlekedésben, azaz hogy először az infrastruktúrát kell-e kiépíteni, hogy elterjedhessenek a villanyautók, vagy elsőként olyan sok akkumulátoros kocsinak kell megjelennie az utakon, hogy érdemes legyen töltőket telepíteni. Úgy tűnik, hogy ez a vita hamarosan a múlté lesz, ugyanis az utóbbi időben az európai töltőhálózat kiépítése akkora figyelmet kapott, hogy joggal remélhetjük, hogy a jelenleginél már jóval nagyobb teljesítménnyel is tölthető autók érkezését már villámtöltő állomások százai fogják várni szerte a kontinensen. Az öt autógyártó által közösen eltervezett IONITY projekt, valamint a szintén több vállalat együttes erőfeszítéséből kivitelezett Ultra-E program mellett egy újabb hálózat is születőben van. A főszerepet ezúttal is a töltőtelepítésekben az egyik legaktívabb vállalat, az Ultra-E munkálatait is vezető holland Allego tudhatja magáénak, amely most a finn Fortum Charge&Drive társasággal együttműködve dolgozik az új állomásokon.

A Fortum töltői Osloban, Forrás: Wikipedia

A MEGA-E néven megálmodott projekt keretein belül 322 villámtöltőt és 27 intelligens töltőcsomópontot helyez üzembe a két vállalat a kontinens 20 országában az Európai Unió támogatásával. Az északi régióért a Fortum lesz felelős, míg a Közép-Európában történő töltőtelepítéseket az Allego fogja koordinálni, ám a projekt nem zártkörű, bárki becsatlakozhat tovább bővíteni a hálózatot. A MEGA-E célpontjai elsősorban a nagyvárosi területek, valamint a nagyvárosokat összekötő autópályák lesznek. Az első munkálatok még 2018 első felében megkezdődhetnek, a legelső érintett országok pedig Belgium, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Németország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Svédország, és az Egyesült Királyság lesznek.

Anja van Niersen, az Allego vezérigazgatója a következőképpen kommentálta a MEGA-E indulását:

„Az európai közlekedés körülbelül 70%-a a városi területeken koncentrálódik, ahol a CO2 terhelés a legnagyobb. A MEGA-E töltőhálózattal mi támogatjuk az e-mobilitás különböző formáit, valamint a kibocsátásmentes utazást nem csupán a metropoliszokban, hanem azok között is. Egyedülálló módon úgynevezett ‘e-töltő csomópontokat’ hozunk létre, ahol ugyanazon a helyen egyszerre több töltési megoldást is kombinálunk. Ezek a csomópontok mind a töltés hatékonyságára, mind az elektromos közlekedésre optimális hatással lesznek.”

Rami Syväri, a Fortum vezető munkatársa pedig így folytatta:

„Mi a nyitott infrastruktúra felőli megközelítésben hiszünk. Ez azt jelenti, hogy minden állampolgár és a különböző autómodellek egyaránt szívesen látott vendégek a töltőinknél. Az ötlet ezért az, hogy többféle töltési megoldást is kínálunk annak érdekében, hogy a különböző szükségeket és töltési sebességekre való igényeket kielégítsük. A MEGA-E hálózat egy fontos mérföldkő lesz minden Európában közlekedő villanyautós számára.”

A legelső nyilvános európai ultragyors töltőállomás egyébként december végén lépett működésbe, az Ultra-E hálózat első tagjaként. A Németországban elhelyezett négy töltő egyelőre 175 kW-ot kínál, amelyből kettő idén tavasszal kerül felfejlesztésre 350 kW-ra.

Az Ultra-E legelső tagja

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.