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
auto
2024. 12. 04. szerda
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

Az idei Genfi Autószalon egyik legnagyobb meglepetése a Porsche Mission E Cross Turismo mellett az Aston Martin nevéhez fűződik. A britek népszerű sportautó-gyártó vállalata ugyanis több korábbi kísérlete után ismét elhatározta, hogy visszahozza a köztudatba a 112 éves Lagonda luxusmárkát, mely önálló gyártóként venné fel a versenyt a Rolls-Royce, valamint a Bentley modelljeivel.

A Lagonda alapításához egészen 1906-ig kell visszamennünk az időben, ám működését hosszabb-rövidebb szünetek tarkították az elmúlt több, mint száz év alatt. Az Aston Martin tulajdonába 1947-ben került a vállalat, melynek újraélesztése már 2008 óta napirendi pont a briteknél. Ulrich Bez, az akkori vezérigazgató szerint a Lagonda a sportautóktól eltérő karakterű járművek fejlesztését is lehetővé tenné a gyártó számára, így egyszerre több, magasan jövedelmező szegmensben is jelen tudna lenni. Azóta a Lagonda név többször is megjelent az Aston Martin életében, de most úgy tűnik, hogy a hosszú történelemmel rendelkező luxusmárka valóban saját járművekkel fog szolgálni a nagyvilág számára. Nem is akármilyenekkel, tudniillik az Aston Martin elképzelése szerint a Lagonda emblémával ellátott gépkocsik azok számára lesznek ideálisak, akik már unják a rivális gyártók hagyományos megközelítését a luxus felé, és valami új, futurisztikus megjelenésű, modern technológiával felszerelt autócsodát vásárolnának. Mindez azt is jelenti, hogy a Lagonda tisztán elektromos meghajtással ruházza fel autóit, melyből legalább kettő gyártásba fog kerülni 2021-től kezdődően.

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

Az újjászülető márka legelső alkotása egy négyajtós, négyüléses luxusautó lesz, mely közvetlenül a nemrég bemutatott Rolls-Royce Phantom és a Bentley Mulsanne hagyományos meghajtású gépkocsik riválisa lesz, és a Genfben leleplezett Lagonda Vision Concept tanulmány alapján készül el. Az ehhez felhasznált padlólemez teljesen új lesz, ám az Aston Martin jelenlegi modelljeibe épített alumínium és szénszálas struktúrát fogja örökölni, de lehetőség szerint az alumínium teljesen ki is eshet a történetből, mire az első Lagonda eljut a gyártásig. A Vision Concept bemutatásakor a britek a dizájnra helyezték a hangsúlyt, mellyel egy egészen új fejezetet szeretnének nyitni a luxusautók történetében, éppen ezért a hajtáslánc technikai adatai nem kerültek napvilágra. Annyit viszont elárult a gyártó, hogy a tervezés lehetővé teszi szilárdtest akkumulátorok használatát az autóban, habár egyáltalán nem biztos, hogy erre sor fog kerülni az első modellben. Az Aston Martin által ideálisnak tartott hatótáv 640 kilométer, amihez vezeték nélküli töltés is társulna, mellyel mindössze 15 perc alatt maximálisan fel lehetne tölteni a kocsi akkumulátorát. A Lagonda luxusautóiból nem marad ki az önvezetés sem, mely a kezdetektől fogva Level 4-esre lesz tervezve.

Forrás: CNet

A koncepcióról messziről lerí, hogy egy sportautókat építő gyártó tervezte: minden egyes vonás az aerodinamikai tökéletesség felé vezeti az autót, azt viszont mégsem gondolnánk megjelenéséből, hogy bármi köze van az Aston Martinhoz. A Vision Concept belülről még extrémebb: egyáltalán nincs benne bőr-, és faanyag, helyette viszont bőven találunk selymet, gyapjút, kerámiát, és kasmírt. Az elülső két ülés hátrafordítható, hiszen az önvezető funkciók miatt amúgy sem szükséges az utasoknak az utat figyelniük. Marek Reichman, vezető tervező elmondta, hogy a koncepció körülbelül 70-80%-ban tükrözi a gyárból kiguruló változatot, de mindemellett nincs semmi olyan eleme a tanulmánynak, amit ne lehetne a végleges változatban kifejleszteni.

Forrás: CNet

A gyártó egyelőre még nem döntötte el, hogy mely piacokon teszi elérhetővé a Lagonda villanyautóit, ám a pozitív visszajelzések megerősítették az elképzelését a forradalmian újfajta, kibocsátásmentes luxusautókkal kapcsolatban, így most már a további tervezés és egyeztetés is megkezdődhet.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.