Téli tesztre vitte a Hyundai a Kona EV és Nexo FCEV modelljeit

A villanyautósok egyik nagy problémája, hogy a téli hidegben az akkumulátorok teljesítménye jelentősen visszaesik, valamint a beltéri fűtés energiaszükséglete a hatótávot is számottevő mértékben csökkenti. Emiatt a gyártók rendszerint megosztanak néhány adatot kocsijuk téli tesztjeiről, hogy megnyugtassák a potenciális vásárlókat a jármű téli használhatóságáról is. Nemrég például a Jaguar ismertette az I-PACE villanyautójának extrém hideg svédországi tesztjein elért eredményeit, most pedig a Hyundai vitte el elektromos Kona, és üzemanyagcellás Nexo modelljeit az északi sarkkör közelébe.

A két SUV-nak -35 °C-os hőmérsékletet kellett kibírna, hogy a gyártó a hidegindítást, a hajtáslánc hőszabályozását, a fűtést és levegőztetést, valamint a rendelkezésre álló hatótávot tesztelje. A Hyundai elmondása szerint a korábbi generációs hidrogén-meghajtású járművek mind szembenéztek azzal a problémával, hogy a melléktermékként keletkező víz az üzemanyagcellákon jég formájában megszilárdul az autó leállítása után. Ezt a Nexo egy fúvóberendezéssel küszöböli ki, ami eltünteti a vizet a rendszerből mielőtt az megfagyna. A másik általános mizéria a járművek beindítása szokott lenni -10°C vagy annál alacsonyabb hőmérsékleten. A Hyundai legújabb hidrogénes autójában már ez sem okozhat gondot, az üzemanyagcellákat felfűtő rendszernek köszönhetően ugyanis a Nexo akár -30°C-ban is könnyedén beindul.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ez már nem koncepció: első képeken a Volkswagen I.D.

A Kona EV esetében a kulcskérdés az, hogy miként lehet maximalizálni a hatótávot, úgy, hogy közben a fűtésre, légcserére, és légkondicionálásra minél kevesebb elektromosság menjen el. A Hyundai mérnökei ehhez különböző okos  megoldásokat alkalmaznak. A villanyautóban helyet kapott egy hőszivattyús rendszer, mely az elektromos komponensek által kibocsátott hőt gyűjti össze és hasznosítja újra, hogy a fűtés hatékonyságát növelje, csökkentve ezáltal az áramfogyasztást és megemelve a télen elérhető hatótávot. Hasonló szerepet tölt be az intelligens levegőelszívó-rendszer, mely az autóba bejutó és autóból kijutó levegőmennyiséget szabályozza. A belső légáramlás irányítása tovább növeli a fűtési hatékonyságot. A műszerfalon lévő ‘driver only‘ gombot megnyomva bekapcsolhatjuk az egyéni levegőztetés opciót, ami megszüntet mindenféle fűtést és szellőztetést az anyósülés oldalán, és kizárólag a vezetőre fókuszál (ez egyébként már az Ioniqban is elérhető). Hálózatra csatlakoztatott állapotban pedig az elektromos Kona hőmérséklete előszabályozható, így vezetés előtt akár időzített módon is felfűthetjük, vagy lehűthetjük az autót.

A NEDC szerinti 800 kilométeres hatótávú Hyundai Nexo az európai országokba várhatóan jövőre érkezik meg, az elektromos Kona pedig még az idén piacra kerül, kétféle akkumulátor-kapacitással is: a 39,2 kWh-s változat 312 kilométert kínál a WLTP ciklus szerint, míg a 64 kWh-s aksival ellátott villanyautó 482 kilométert tud futni egy töltéssel.

EZT OLVASTAD MÁR?  Itt az Audi újabb reklámja a villanyautós tévhitek ellen

Autok:

Elektromos autót használsz?