25 millió új sékelt, azaz átszámítva körülbelül 1,95 milliárd forintot fordítana az izraeli kormány az ország töltőhálózatának kiépítésére az elektromos közlekedéshez szükséges infrastruktúra lefektetése gyanánt – az erről szóló terveket hétfőn jelentették be a döntéshozók, és egyben októberre tűzték ki a négy tender megnyitását, amik összesen 2560 töltőállomás megépítését foglalják magukban, körülbelül 50-75%-os pénzügyi fedezettel a kormány részéről. Ezek között egyaránt lesznek gyorstöltő-állomások – összesen 60 darab – a városok közötti szakaszokon, ahol a villanyautósok fél óra alatt nagyjából 60-80%-ra tudják feltölteni az autóikat, a maradék 2500 pedig kisebb teljesítményű töltő lesz a legsűrűbben lakott területeken, amikkel körülbelül 8 órát vesz igénybe a gépkocsik feltöltése. A nyertes pályázóknak 2019 januárjáig kell aláírniuk a megállapodást, ami után 2-3 évvel már valamennyi töltő használatra készen fogja várni a villanyautósokat. A Better Place akkucsere állomása 2012-ben, Forrás: Inhabitat.com Az izraeli kormány előrejelzései szerint 2025-re valamennyi újonnan eladott jármű egynegyede elektromos meghajtású lesz az országban, ami egy meglehetősen optimista jóslat, tekintve, hogy főleg a kiépítetlen töltőhálózat miatt az elektromos közlekedés még igencsak gyerekcipőben jár a közel-keleti országban. A villanyautók terjedésére továbbá az sincs jó hatással, hogy a 2007-ben megalakult Better Place elnevezésű start-up ígéretesen induló, ám tragikusan végződő története továbbra is ott lebeg az emberek tudatában, arra biztatva őket, hogy maradjanak a hagyományos autóknál, amik bárhova gond nélkül elviszik őket. A vállalat akkoriban nem az elektromos autó-töltőkben, hanem az akkumulátor-cserélő állomásokban látta az elektromobilitás jövőjét, így 2012 szeptemberében már 21 ilyen állomás működött országszerte a Renault Fluence Z.E. izraeli vásárlóit támogatva. Ám alig egy évvel és 1000 eladott villanyautóval később a gazdasági válság, belső vállalati viszályok, nemzetközi botrányok, és a behozhatatlan veszteségek miatt a Better Place csődöt jelentett, hátrahagyva mindazon autósokat, akik bíztak a tisztább közlekedés törékeny képzetében az országban. Sokan közülük összefogtak, és kreatív módszerekkel oldották meg az autóik további használatát, voltak azonban olyanok, akik a járművükért kifizetett pénzt követelték vissza, és egy életre elvesztették hitüket a villanyautózásban. Izraelben azóta sem történt komolyabb intézkedés a töltőinfrastruktúra felállítására, és ha ugyan kicsit megkésve is csatlakozik be az ország az elektromosítás hullámába, a kormányzat aktuális tervei egy jó kezdőlépést jelentenek Izrael jövője számára. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!